Categorieën
Conversie optimalisatie E-commerce tips Magento Nieuws

3 trends die e-commerce zullen veranderen

E-commerceplatform Magento is gericht op de nieuwste trends en technologieën op het gebied van e-commerce. Dit zijn de drie trends voor 2018 op het gebied van innovatie in e-commerce.

Je bedrijf laten groeien, innoveren, klanten aan je binden en je merkwaarde vergroten is een voortdurende uitdaging, maar het biedt ook kansen. Met de juiste technologie en slimme maatregelen kun je betere klantervaringen bieden dan ooit.

De kracht van mobile en progressive web apps

Om te begrijpen waarom progressive web apps (PWA’s) belangrijk zijn, moeten we de huidige staat van mobile browsers onder de loep nemen. Volgens Forrester en Shop.org zijn de gemiddelde conversieratio’s voor native mobile apps 6 procent, op desktop 4,2 procent en blijven mobile browsers met slechts 2,3 procent achter. Wat we uit deze cijfers kunnen concluderen is dat goed ontworpen en goed gebouwde native mobile apps (denk aan Amazon.com) de beste digitale winkelervaring bieden. Het lastige is echter dat het bouwen en onderhouden van mobile apps erg kostbaar is. Daarnaast downloaden en gebruiken consumenten alleen apps van merken waar ze regelmatig interacties mee hebben.

Native apps zijn daarom ideaal voor grote organisaties met gigantische budgetten voor mobiele ontwikkelingen, langlopende loyaliteitsprogramma’s, of klanten die meerdere keren per maand een aankoop doen. Maar voor de gemiddelde merchant is een native app-strategie zelden commercieel relevant.

Toch zijn webwinkels al jaren bezig met mobiele websites, nu klanten steeds technischer worden en steeds meer behoefte hebben aan snelheid, gemak en entertainment. Nu ook mobiel shoppen aan populariteit wint (Cyber Monday bereikte in 2017 een recordbedrag waarop mensen in de VS twee miljard dollar hadden uitgegeven via mobiel shoppen) is het belangrijker dan ooit dat het gehele proces naadloos op elkaar aansluit. Maar nog steeds loopt de mobile conversion rate achter op mobile browsers. Mobile native apps hebben ervoor gezorgd dat gebruikers een perfecte user experience verwachten.

Data-driven functionaliteiten zullen zich blijven ontwikkelen voor mobiel. Vooruitstrevende technologieën zullen merchants helpen de mobiele winkelervaring te personaliseren door het productaanbod aan te passen op de interesses van de consument. Hierdoor wordt de mobiele ervaring optimaal gemaakt voor een snelle aankoop. Dit jaar zullen de ontwikkelingen zich richten op het verbeteren van de ervaring op mobile browsers.

PWA’s zijn tools die daarom met name in de gaten moeten worden gehouden. PWA’s zijn mobile apps die in een webbrowser worden gebruikt waardoor het gemak van native apps naar de browser zelf wordt gebracht (van pushmeldingen tot snel laden). Deze relatief nieuwe technologie is een van de interessantste ontwikkelingen op dit moment. Veel merken staan te springen voor de nieuwe kansen die het biedt in 2018.

Het grote voordeel van PWA’s is de mogelijkheid om razendsnelle en soepele “app-achtige” ervaringen in de mobiele webbrowser te leveren met behulp van open web technologieën. Dit is interessant voor merchants die worden geconfronteerd met een aanzienlijke verschuiving van het verkeer van desktop naar mobiele apparaten. Het technologische verschil tussen een PWA en een bestaande responsive website (RWD) is dat PWA’s geheel worden gebouwd met JavaScript, HTML en CSS. Het geheim achter PWA’s zit in een nieuwe set API’s die onlangs zijn toegevoegd aan webbrowsers die “Service Workers” worden genoemd. Service Workers staan JavaScript toe om op de achtergrond van de PWA te draaien en belangrijke functies te verwerken, zoals het voorspellend (vooraf) laden van inhoud, het verzenden van pushmeldingen en het synchroniseren en ontvangen van data.

Hoewel er enige bezorgdheid was over browserondersteuning betreft SEO rankings en ondersteuning op desktops, worden deze nadelen snel aangepakt. PWA’s zijn inmiddels desktop- en SEO vriendelijk. Uiteindelijk worden pagina’s zelden opnieuw geladen. Vandaar dat de URL constant blijft. Gelukkig kunnen alle grote zoekmachines tegenwoordig JavaScript van een PWA-site crawlen, net als een conventionele responsive website. Het blijft cruciaal om goede SEO-praktijken te onderhouden, zoals het gebruik van canonieke URL’s en het bijhouden van een crawlbare sitemap.

PWA’s lossen meerdere problemen op: Ten eerste verbeteren ze de prestaties en usability waardoor de conversiepercentages van mobile browsers omhoog zullen gaan. Ten tweede is het niet meer nodig een dure native app te laten ontwikkelen. PWA’s zullen een flinke vooruitgang op het web veroorzaken die qua grootte vergelijkbaar is met de overgang die vijf jaar geleden plaatsvond van desktopsites naar responsive websites. De opkomst van PWA’s is geen kleine verandering en deze migratie zal tijd kosten. Deze en andere ontwikkelende trends zoals Google’s implementatie van site ranking, dwingen merchants om maatregelen te nemen om de steeds mobielere wereld bij te blijven.

Ervaringsverwachtingen en personalisatietools

Online producten bestellen wordt ons tegenwoordig heel makkelijk gemaakt door bijvoorbeeld Amazon en de ‘vandaag besteld, morgen in huis’ aanbiedingen. Dit zet een hoge standaard voor de shopervaring van tegenwoordig. Als jouw merk erom bekend staat dat het goede ervaringen oplevert, volgt er vanzelf een hoger engagement, meer klanttevredenheid en goede relaties met je klanten. Dit zal uiteindelijk tot meer en grotere aankopen leiden.

Prijs begint langzaam een secundaire factor te worden. We leven nu in een wereld waar webshops prijzen op elkaar afstemmen. Uiteindelijk maakt het dus niet zoveel uit waar men iets koopt, omdat de prijs die ze hebben gevonden waarschijnlijk de beste prijs is. Hierdoor is het belangrijker geworden voor merchants om in koopervaring uit te blinken. Hiervoor moeten ze zorgen voor consistentie en gebruiksgemak. Daarom is Amazon zo succesvol. Niet alleen hun leverdatum is betrouwbaar maar de hele ervaring is consistent en wekt vertrouwen op.

Een succesvolle e-commerce business moet een unieke ervaring leveren die overal in uitblinkt; van gebruiksvriendelijkheid tot levering, van kwaliteit van content tot browsegemak en webcare. De sleutel tot succes is te vinden in personalisatie. Het gericht promoties uitvoeren voor verschillende klantengroepen stimuleert de verkoop en verbetert de winkelervaring. Dit geldt voor zowel B2C- als voor B2B-bedrijven.

Om ervoor te zorgen dat individuele klanten of groepen klanten gepersonaliseerde producten en prijzen zien, moeten bedrijven op maat gemaakte catalogi ontwikkelen. Om de user experience optimaal te maken, is het essentieel om je goed voor te bereiden op je campagnes. Je kunt hier tools voor gebruiken die product-, prijs-, inhouds- en promotie-updates ontwerpen en plannen. Hoe meer innovaties ontstaan op het gebied van mobiele apparaten, hoe meer kanalen er ontstaan die het engagement van klanten vasthouden.

Technologieën zoals machine learning en artificial intelligence (AI) veranderen de manier waarop wij data gebruiken. Deze technieken kunnen meer feedback geven over hoe, wanneer en waar klanten het best bereikt kunnen worden. AI wordt steeds beter in het analyseren van gesprekken over producten waarvan klanten niet eens wisten dat ze bestonden. Door AI te gebruiken kunnen we vaststellen hoe en waar mensen over onze merken praten en kunnen we deze gesprekken gebruiken voor marketingdoeleinden. Dit kan als een springplank dienen om je branding- en marketingstrategieën via content-ontwikkeling te verfijnen, en om de meest geschikte manier voor engagement te bepalen. AI biedt nieuwe kansen voor content producers door ze te vertellen hoe content via sociale interacties leidt naar het doen van een aankoop.

Data-driven besluitvorming en maximale marketing

Merchants moeten aan steeds meer verwachtingen voldoen op het gebied van personalisatie. Daardoor heb je hulpmiddelen nodig om toegang te krijgen tot data en ze te kunnen analyseren.

Dit is essentieel voor automatisering, besluitvorming en verfijnde targeting. Volgens een rapport van Teradata beschouwt 87 procent van de marketeers data als hun meest onderbenutte kapitaal. 60 procent van hen noemt het vermogen om snellere beslissingen te nemen het belangrijkste voordeel van het gebruik van data. In veel gevallen worden data onderbenut doordat ze verdeeld zijn over verschillende tools en databases, waardoor alleen de meest technische mensen ermee uit de voeten kunnen. Ondanks dat het management deze inzichten net zo hard nodig heeft.

Dit gebrek aan aansluiting creëert gemiste kansen voor bedrijven. Ieder bedrijf zou dashboards en gebruiksvriendelijke business intelligence-tools beschikbaar moeten hebben die niet-technische teamleden gemakkelijk kunnen gebruiken en begrijpen. Dit geeft iedereen de mogelijkheid om data uit meerdere bronnen (ERP-system, Google Analytics, Magento, enz.) en van meerdere kanalen te gebruiken. Dit helpt ook een vollediger beeld van het bedrijf te krijgen. Door het blikveld te verbreden, kan iedereen eenvoudig inzichten delen met collega’s voor meer data-driven besluitvorming en een beter beeld krijgen van hun klanten en bedrijf.

Het is lastig om een eenduidig antwoord te geven op de vraag wat succes betekent voor je bedrijf. Het vastleggen van de definities van metrics of key performance indicators (KPI’s) kan tijdrovend werk zijn. Om tot belangrijke inzichten en een betere uitvoering van klantgerichte marketing te komen, is het stellen van de juiste vragen om je data-driven strategie te bepalen essentieel:

  • Wie zijn mijn meest waardevolle klanten?
  • Waar komen ze vandaan en hoe kan ik er meer van krijgen?
  • Hoe beïnvloedt mijn marketing en merchandising de customer Liefetime Value (CLV)?
  • Hoe kan ik sneller groeien en ervoor zorgen dat ik mijn marketing- en reclamebudget niet verspil in dit proces?

Business intelligence geeft jou:

  • Inzicht in de dagelijkse prestaties van je webshop via verschillende statistieken zoals omzet, gemiddelde bestelwaarde en je beste klanten.
  • Inzicht in de best presterende categorieën en klantsegmenten.
  • Inzicht in je repeat revenue en klantenbinding.
  • Inzicht in de data voor je hele team en een overzichtelijke manier om statistieken te delen met de belangrijkste belanghebbenden.

Je moet begrijpen wat belangrijk voor je klanten is, waar ze zijn en wat ze gebruiken om met je merk in contact te staan. Met deze informatie kun je ervaringen per locatie en behoefte aan communicatie afstemmen. Dit leidt uiteindelijk tot meer persoonlijke engagement bij je merk.

Het gebruiken en toepassen van de juiste soort data op het juiste moment is cruciaal om meer te kunnen doen met minder middelen. Door relevante consumenten-en doelgroepdata samen te stellen, kunnen marketeers een vollediger beeld van doelgroepen krijgen. Hiermee kunnen ze hun berichten op de juiste manier segmenteren, focussen en afstemmen op de desbetreffende ervaring per apparaat. Het effectief operationaliseren van big data is niet altijd makkelijk. Zorg er dus voor dat je begrijpt hoe je verschillende databronnen het beste toepast; dit kan je resultaten maken of breken.