Categorieën
Nieuws

Adverteren met handelsnamen in Google ADS

Wanneer we adverteren voor onze klanten komen we af en toe merknamen tegen waarbij we beperkt worden in het gebruik ervan. Voorbeelden hiervan zijn trademarks als Google, Sony, McDonald’s, Samsung, Blackberry etc. Deze merkeigenaren hebben bij Google een verzoek ingediend tegen het gebruik van hun handelsnaam door andere ads adverteerders. Dit heeft tot gevolg dat je deze merknamen niet kunt gebruiken in je advertentieteksten en sitelinks. De zoekwoorden daarentegen mogen wel zijn voorzien van een handelsnaam. Adverteren op [google ads] is dus wel mogelijk. Natuurlijk wil je in de advertentietekst je zoekwoord laten terugkomen. Dat kan in dit geval niet in de titel en beschrijvingsregels van een advertentie. Google heeft echter wel een uitzondering gemaakt op het gebruik van trademarks in de zichtbare url. Gebruik dit om de kwaliteitsscore van je zoekwoorden te verbeteren.

Een andere mogelijkheid is vragen aan de eigenaar van het handelsmerk om een uitzondering voor jou account. Wanneer de merkeigenaar hiermee instemt kan deze een uitzondering indienen bij Google met behulp van dit formulier.

Tip!

Sinds kort laat Google in de zoekwoordplanner zien of een zoekwoord een trademark is. Zo kom je vooraf te weten komen of je een merknaam mag gebruiken in je advertentieteksten zonder dit vooraf te testen in de Google ads interface. Niets is frustrerender dan er achter komen dat je een groot aantal advertentieteksten moet aanpassen. (De functie is tijdelijk weer uitgeschakeld, maar te verwachten valt dat deze binnenkort weer wordt ingeschakeld 05-12-2013)