Categorieën
E-commerce tips Online marketing

Big Data in E-commerce

Google is er vanaf de oprichting al mee bezig, data verzamelen. Ze hebben zich tot doel gesteld alle beschikbare data die er bestaat te verzamelen. De enorme hoeveelheden digitale informatie noemt men Big Data. In meer of mindere mate doen wij er allemaal aan mee en we hebben de data ook nodig om onze klant goed te begrijpen. Hiermee kunnen we de manier waarop wij onze producten en diensten aanbieden, afstemmen op de behoefte van onze (potentiële) klanten.

Er zijn echter een aantal zaken waar u rekening mee moet houden voor u bezig gaat met het verzamelen van deze data, zeker met een Europese verordening op komst. Er ligt een dunne maar belangrijke lijn tussen de privacy van de consument en de benodigde economische belangen die e-commerce met zich meebrengt.

Zes Gouden Regels

In de Twinkle van june 2014 lezen we de zes gouden regels die Jungle Minds hanteert bij de verzameling en verwerking van Big Data, te weten:

  • Zorg voor een nette database
  • Wees transparant
  • Vraag toestemming
  • Bouw een vertrouwensrelatie op met uw klanten
  • Maak gebruik van algoritmen
  • Er is geen ideaal beeld

Voor wie is Big Data?

Iedereen kan met behulp van data het aanbod personaliseren, het is echter wel pas echt interessant vanaf een bepaald aantal bezoekers, kopers en producten. Voor een webshop met bijvoorbeeld maar 15 producten en geen duizenden bezoekers per dag heeft het misschien helemaal geen nut om alle data op te slaan en deze in te zetten middels de webshop. Zorg er altijd voor dat u uw doelen niet uit het oog verliest, anders bent u zich blind aan het staren op data terwijl er klanten wachten.

Big Data in Magento

Bij Magento is men al langere tijd bezig met het inzetten van data in het voordeel van de webwinkelier. Dit wordt pas echt duidelijk als we verder kijken naar Magento Enterprise. De hele database is hierin anders van structuur dan bij Magento Community om zo grotere hoeveelheden aan producten, klanten en bestellingen aan te kunnen. Daarnaast is er de mogelijkheid om te gaan werken met klant segmentatie, een sterke tool die kan worden ingezet om de verzamelde data te gebruiken.

Welke data kunt u inzetten?

Er zijn diverse bronnen waar data tot u beschikking is, data die u verzamelt omtrent bezoekers in Analytics en data die u verzamelt omtrent klanten in uw eigen Magento database. Daarnaast bestaat er publieke informatie die (eventueel tegen betaling) beschikbaar is, denk hierbij aan postcode tabellen of info verkrijgbaar bij het CBS.

Big Data is dus zeer relevant voor personalisatie, houd echter de zes gouden regels in uw achterhoofd. Lees het vervolg.