Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

Content marketing voor webshops

Content marketing is een van de belangrijkste kansen voor webshops de aankomende jaren. Het is namelijk een fundamenteel onderdeel van het nieuwe SEO. Creëer waardevolle content en bouw zo aan de relatie met je klanten. Door waardevolle content te delen, gaan bezoekers je webshop/merk beter waarderen, ga je beter ranken in zoekmachines, gaan bezoekers naar je content linken en uiteindelijk schiet je traffic door het dak!

First things first… Wat is content marketing?

Dat het marketing is met content hoef ik je niet uit te leggen, maar wat is het in de online marketing context? Content marketing is de benaming voor een marketingstrategie, waarbij je waardevolle content creëert en publiceert, als een soort aas om bezoekers naar je webshop te trekken. Adverteren is een push strategie, waarbij jij potentiële klanten opzoekt. Content marketing is een pull strategie, waarmee je potentiële klanten naar je webshop trekt (omdat er interessante content te vinden is). Zie ook de definitie van content marketing op Wikipedia.

Waarom content marketing zo interessant is

Content marketing heeft, in vergelijking tot andere online marketing inspanningen, een hoog rendement. Google AdWords moet je zien als het leasen van een auto. Zolang je betaalt, stuurt Google traffic naar je door. Traditionele SEO vergt continu onderhoud in de vorm van linkbuilden en optimaliseren. De inspanningen die je hebt gedaan voor content marketing kunnen jaren na het creëren van de content nog traffic en omzet opleveren. Het kost je in eerste instantie meer tijd om waardevolle content te ontwikkelen, maar je zult ook direct het effect merken. En hoe meer waardevolle content je ontwikkelt, hoe meer traffic je naar je webshop leidt. Al deze relevante bezoekers leveren omzet en uiteindelijk rendement op.

Hoe werkt content marketing?

Ik maakte al eerder de vergelijking met aas. Content marketing is het ontwikkelen en delen van waardevolle content, die fungeert als aas om relevante bezoekers naar je webshop te lokken. Zo hebben wij een speciaal hostingplatform gebouwd voor Magento webshops: magentohosting.nl. Op die website vind je informatie over het hosten van je Magento webshop, het verhuizen van je Magento webshop en ga zo maar door. Naast dat we dus informatie aanbieden over onze producten, delen we er ook veel nuttige informatie voor de doelgroep. Mensen kunnen er gratis whitepapers en handleidingen downloaden en op het blog delen we handige tips en nieuws. Door deze nuttige informatie linken mensen naar onze website en dat is weer goed voor de SEO. Maar ook de artikelen zelf behalen mooie posities in de zoekresultaten en leiden zo traffic naar de site. Daarnaast zien mensen die wel rechtstreeks op onze productpagina komen, dat we verstand van zaken hebben, omdat we veel inhoudelijke kennis delen. Aan alle kanten levert content marketing je dus iets op. Het is dan ook een onmisbaar onderdeel van je e-commerce strategie.

Zo kun je het met je webshop inzetten

Maar hoe pak je dit nou aan in je webshop? Over iedere productgroep valt wel iets interessants te vertellen. Verkoop je in je webshop pepers, dan kun je recepten en weetjes delen. Verkoop je kozijnen, dan schrijf je over hoe je een gefundeerde keuze maakt uit de verschillende houtsoorten. Verkoop je kleding, dan zou je kunnen schrijven over wat er in de modewereld gebeurt.

Een goed voorbeeld (later volgen er meer) is arnhemsmaysje.nl. Een blog van Assepoester trouwjurken in Arnhem. Het blog wordt gevolgd door honderden en misschien wel duizenden vrouwen die dromen van een droombruiloft. Uiteindelijk is en blijft het een onderdeel van een commerciële strategie, maar het werkt ongelofelijk goed. Mensen komen uit het hele land om de trouwjurkenwinkel te bezoeken. En content staat niet alleen voor tekst, denk ook eens aan video reviews, infographics of online tutorials. Zo maakt Coolblue van veel van de producten die ze verkopen video reviews. Heel informatief en nuttig voor kopers en via videocontent bereik je ook iedereen die via YouTube zoekt.

 

Product reviews op coolblue.nl

 

Kennis delen

Het belangrijkste van content marketing is dat je kennis, informatie of tools deelt, die waardevol zijn voor andere mensen. Het gaat hier dus om de kwaliteit, niet per se om de kwantiteit. Je kunt beter wat minder schrijven en af en toe een klein meesterwerkje publiceren dan schrijven om het schijven en heel veel oppervlakkige berichten plaatsen.

Succesvolle content moet een van de onderstaande elementen bevatten:

  • Voegt waarde toe (niemand zit te wachten op een verhaal over hoe fantastisch je product is)
  • Helpt de lezer (tutorials, tips en tricks, how to’s, etc.)
  • Is grappig
  • Is interessant of nieuwswaardig
  • Steunt een doel. Het gaat hier om het creëren van content waar mensen gepassioneerd door raken en de content gaan delen, omdat ze achter het doel staan. Denk bijvoorbeeld aan de succesvolle campagne van Dove over Real Beauty.

Bloggen

Als je met content marketing aan de slag gaat is een blog onmisbaar. Je kunt immers je productpagina’s niet gaan vervuilen met mega lange teksten. Je hebt dus een blog nodig dat draait op hetzelfde domayn als de webshop.  Je kunt ieder blog item specifiek schrijven voor een keyword, waarop je vindbaar wilt zijn. Kun je over een bepaald onderwerp wel een boek schrijven? Doe dat dan! Maak er een whitepaper of een ebook van en bied het gratis aan. Is het inhoudelijk sterk? Dan gaan mensen vanzelf linken naar de pagina waar je het whitepaper of boek kunt downloaden. Lees ook ‘Waarom je webshop een blog moet hebben.’

Gastbloggers

In het begin zal je zelf flink aan de kar moeten trekken, maar na verloop van tijd stijgt je blog in aanzien. En dan zal je merken dat misschien ook anderen willen gaan schrijven voor jouw blog. Dat kunnen mensen uit de branche zijn, maar ook bijvoorbeeld klanten die iets schrijven over een product dat ze bij jou hebben gekocht of over bepaalde kennis die ze graag met jouw klanten willen delen. Laat niet zomaar iedereen voor je schrijven. De kwaliteit moet goed zijn. De naam van je webshop hangt er vanaf.

Frequentie

Er zit geen minimum of maximum aan het delen van goede content. Belangrijk is dat de kwaliteit goed is. Maar als het je lukt om 2 a 3 keer per week een waardevol stuk content te publiceren, dan zal je zien dat de bezoekersaantallen flink zullen stijgen. En als je webshop en je propositie dan goed voor elkaar zijn, zal het niet lang duren voordat je het begint te merken in je portemonnee… In de positieve zin dan. Probeer in ieder geval iedere week een publicatie na te streven.

Whitepapers

Whitepapers bevatten vaak zeer kwalitatieve informatie. Het is als het ware een PDF dat net iets uitgebreider is dan het gemiddelde artikel en meestal korter dan een ebook. Whitepapers zijn ideaal voor branding en ruilhandel. Voor het downloaden van een whitepaper moet je vaak wat gegevens opgeven of je inschrijven op een nieuwsbrief. Het is dus de perfecte manier om een nieuwsbrief adressenbestand op te bouwen.

Welk effect kun je verwachten?

Als je nog niets of nauwelijks iets hebt gedaan aan content marketing of bloggen, zal je merken dat binnen no-time het aantal bezoekers verdubbelt. Lukt het je om de frequentie van 2 tot 3 keer peer week aan te houden? Dan zal je binnen een paar maanden het aantal bezoekers x3 of meer zien gaan. Maar, hierbij is het wel essentieel dat je deelbare content creëert die echt waarde toevoegt.

Goede voorbeelden

Hubspot

Hubspot biedt een softwarepakket aan dat je marketingflow automatiseert. Zij schrijven veel artikelen en whitepapers over inboundmarketing en leadgeneratie. Hun software is daardoor wereldberoemd geworden onder marketeers.

Kissmetrics

Kissmetrics biedt een softwarepakket dat vergelijkbaar, maar uitgebreider, is dan Google Analytics. Zij bloggen vooral over conversie optimalisatie en analytics. Kissmetrics is vooral bekend geworden door hun infographics.

MOZ

MOZ heeft een platform waarmee je de SEO campagne van je webshop kunt monitoren. Het zal je dan ook niet verrassen dat zij bloggen over SEO.

Assepoester trouwjurken

Ik beschreef het verhaal al eerder. Arnhemsmaysje.nl is het blog van Assepoester trouwjurken in Arnhem. Door hun luchtige blog over trouwen en trouwjurken komen vrouwen uit heel Nederland hun trouwjurken kopen bij het voorheen kleine trouwwinkeltje.

 

Arnhemsmaysje.nl biedt allerlei informatie over trouwen.

 

De rol van Social Media

Je kunt de beste content van de wereld creëren, maar als je niemand vertelt dat het er is, zal niemand het vinden en dus ook niet delen. Social Media is een uitermate geschikt medium om wereldkundig te maken dat je een mooi stukje content wil delen. En hoe meer volgers je hebt, hoe groter de impact zal zijn. Maar bied op je webshop ook voldoende mogelijkheden om te delen. Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk.

Tot slot

Ik zie content marketing als dé marketing kans van de komende jaren. Content marketing is eigenlijk het nieuwe SEO als je het mij vraagt. Ik zou zeggen wacht niet langer, sluit jezelf op in een stille kamer en bedenk welke content jij kunt creëren waar de wereld op zit te wachten. En met wereld bedoel ik natuurlijk jouw doelgroep.

P.S. heb jij ook een goede ervaring met content marketing? Reageer gerust in de comments of stuur mij een mail als je jouw case wilt delen met onze lezers.