Categorieën
Magento

De 10 meest gestelde magento support vragen

Wij willen e-commerce makkelijker maken! Dat doen wij door u bij te staan in het gehele e-commerce proces en door onze kennis over de markt en de techniek met u te delen. Magento is het meest gebruikte open source e-commerce software pakket ter wereld. De software is over het algemeen handig en gemakkelijk in gebruik, toch lopen gebruikers regelmatig tegen moeilijkheden aan. In dit blog beantwoorden wij de 10 meest gestelde Magento Support vragen.

Vraag 1

Hoe komt het dat ik het attribuut dat ik nieuw heb aangemaakt niet terug zie bij mijn productgegevens?

Stel u heeft een nieuw attribuut aangemaakt, maar wanneer u deze wilt toepassen kunt u hem niet terug vinden bij de productgegevens. Hoe kan dat?
Een attribuut wordt pas bruikbaar voor producten als dit gekoppeld is aan een attributenset van het product. Dit kan gedaan worden door de volgende stappen te volgen:

  1. Log in het adminpaneel.
  2. Ga naar Catalogus -> Attributen -> Beheer attributensets.
  3. Kies de attributenset waar uw product mee gekoppeld is.
  4. Uw attribuut staat nog onder “Niet toegewezen attributen”.
  5. Sleep uw attribuut naar één van uw groepen. Het maakt niet veel uit waar, zolang u zelf maar onthoudt waar u dat gedaan hebt.
  6. Druk daarna op “Attributenset opslaan”.

U kan ook attributen uit uw attributenset halen door het tegenovergestelde te doen als u denkt deze niet meer nodig te hebben: Sleep het desbetreffende attribuut naar “Niet toegewezen attributen”. Druk daarna op “Attributenset opslaan”.

Let op: de vergissing wordt regelmatig gemaakt dat er op “Attributenset verwijderen” wordt gedrukt in plaats van “Attributenset opslaan”, u wil immers een attribuut uit de set verwijderen! Echter wanneer u op Attributenset verwijderen” klikt, verwijdert u de complete attributenset! Dus om een attribuut aan uw attributenset toe te voegen of te verwijderen gebruikt u altijd de “Attributenset opslaan” knop!

Vraag 2:

Wat zijn related, upsell en crosssell producten en hoe maak ik deze aan?

Gerelateerde producten worden vaak gezien als producten die verwant zijn aan het product die een consument op dat moment aan het bekijken is. Denk bijvoorbeeld aan camerahoesjes of geheugenkaartjes wanneer iemand een camera bekijkt.

Upsell producten worden in het algemeen gebruikt als vergelijkbare producten. Stel dat een klant een camera aan het bekijken is in uw Magento webshop, maar u wilt hem/haar erop wijzen dat u nog andere camera’s te koop hebt, die erop lijken, maar net iets beter zijn. Deze voorgestelde producten heten upsell producten.

Crosssell producten zijn producten die klanten vooral tegenkomen bij het winkelmandje. U kan uw klanten aansporen om nog een extra product in hun winkelmand te stoppen. Vaak staat er bij crosssell producten een tekst als: “mensen die dit kochten, kochten ook…”.
Om producten als upsell, crosssell of related te koppelen aan uw product te koppelen hebt u het volgende nodig: het product zelf (bijvoorbeeld een camera) en nog een product (bijvoorbeeld een camerahoesje).

Volg daarna de volgende stappen:

  1. Log in op het adminpaneel
  2. Ga naar Catalogus -> Beheer producten
  3. Kies uw product (in dit geval een camera)
  4. Onder productgegevens ziet u een lijst staan. In die lijst staan ook ‘Upsells’, ‘Cross-selling’ en ‘Verwante producten
  5. Klik op ‘Related’
  6. U ziet nu een redelijk leeg veld voor u. Door ‘Elke’ te selecteren (uitklap menu van linkerkolom) en daarna op ‘Zoeken’ te drukken ziet u de complete lijst van al uw producten
  7. Vink het camerahoesje aan
  8. Druk op ‘Opslaan’ of ‘Opslaan en verder bewerken’
  9. We zijn er nog niet helemaal. Uw webshop moet nog wel geïndexeerd worden. Hoe dit moet, wordt beantwoord bij de volgende vraag.

Vraag 3
Waarom zie ik (wijzigingen van) mijn producten niet direct?

Magento laat data op de frontend pas zien na een indexering. Indexering is nodig om Magento’s data, zoals producten, categorieën, etc. zo aan te passen, dat het de performance van uw webshop verbetert.
Stappenplan indexeren:

  1. Indexeren kan door in te loggen in uw adminpaneel
  2. Ga naar ‘Systeem’ -> ‘Beheer indexen’
  3. Selecteer de te indexeren indexen
  4. Kies als actie ‘Nu herindexeren’ en druk op ‘verzenden’

Vraag 4

Hoe kan ik zelf teksten op de frontend aanpassen?

Veel teksten in Magento zijn zo gemaakt dat deze vertaalbaar zijn door middel van bijvoorbeeld CSV-bestanden. Deze teksten zijn ook aan te passen via ‘inline translate’. Normaal gesproken wordt deze optie gebruikt om teksten eenvoudig te vertalen, maar u kan dit ook gebruiken om een tekst volledig te wijzigen.

Om ‘inline translate’ in te schakelen volg de volgende stappen:

  1. Login in op het adminpaneel
  2. Ga naar Systeem -> Configuratie
  3. Ga naar Geavanceerd -> Ontwikkelaar
  4. Het eerste veld is ‘Toegestane IP’s’, u kunt hier beter wel iets invullen want als u het blanco laat kan iedereen zien wat u aan het aanpassen bent. Vul in dit vak dus uw IP adres in. Uw IP adres kunt u vinden via www.whatsmyip.org.
  5. Onder inline translate staat ‘Ingeschakeld voor frontend’, zet deze op “Aan”
  6. Druk op ‘Configuratie Opslaan’
  7. Als u nu naar de frontend gaat van uw webshop, ziet u opeens veel rode lijnen. Dit betekent dat deze teksten aan te passen zijn.
  8. Klik op de tekst die u wilt aanpassen en voer de nieuwe tekst in
  9. Druk op submit
  10. Doe dit voor elke tekst die u wilt aanpassen
  11. U merkt dat de tekst niet direct is aangepast, dit is niet erg!
  12. Ga terug naar de backend
  13. Ververs uw cache (zie vraag 5 hoe dit moet)
  14. Nu ziet u de wijzigingen!
  15. Vergeet niet om uw ‘inline translate’ op de frontend weer op nee te zetten, anders blijft u rode lijnen zien!

Vraag 5

Waarom zie ik geen design wijzigingen op de frontend van mijn webshop?

Het kan voorkomen dat u kleine wijzigingen op uw frontend niet direct ziet. Dit betekent dan dat de cache van uw webshop aan staat en dus nog de inhoud laat zien van voordat u de wijzigingen hebt gemaakt. U zult uw cache moeten verversen. Die doet u door de volgende stappen te volgen:

  1. Inloggen in uw adminpaneel
  2. Ga naar Systeem -> Beheer cache
  3. Selecteer de cache die u wilt verversen (u kunt ook ‘alles’ kiezen of enkel de cache waar ‘ongeldig’ staat)
  4. Kies als actie ‘Vernieuwen’ en druk op verzenden

Vraag 6

Wat is het verschil tussen catalogus prijsregels en winkelwagen prijsregels en hoe maak ik deze aan?

Catalogus prijsregels zijn prijsregels die al direct op desbetreffende producten worden toegepast nog voordat ze worden toegevoegd aan het winkelwagen. Winkelwagen prijsregels zijn regels die worden toegepast in de winkelwagen.
Het toevoegen van deze prijsregels kan door in te loggen op het adminpaneel en dan te gaan naar ‘Promotie’ en kies dan ‘Catalogus- ‘ of ‘Winkelwagen prijsregels’.
Het toevoegen van ‘Catalogus prijsregels’ werkt op dezelfde manier als het toevoegen van ‘Winkelwagen prijsregels’:
• Vul uw regelgegevens in:
• Zorg dat u de juiste websites aangevinkt hebt alsmede de juiste klantgroepen
• Bepaal daarna uw voorwaarden
• Bij ‘Catalogus prijsregels’ hebt u de mogelijkheid om een kortingscode te gebruiken (dit kunt u ook door Magento laten genereren) of om acties in te stellen.

Vraag 7

Wat wordt er verstaan onder scope van de huidige configuratie? Waar moet ik op letten?

De scope van de huidige configuratie heeft te maken met uw winkelzichten. Hebt u bijvoorbeeld meerdere winkelzichten (zoals dezelfde webshop, maar dan in een ander taal) dan is het mogelijk om de informatie van uw producten, categorieën, etc. per winkelzicht te wijzigen. Dit doet u door uw winkelzicht te wijzigen via het adminpaneel. Hebt u uw winkelzicht veranderd naar bijvoorbeeld uw webshop in een andere taal, dan is op dat moment de scope van uw huidige configuratie. Het kan voorkomen dat er aanpassingen gedaan worden, maar dat men deze wijzigingen niet ziet. Dan kan het voorkomen dat deze onder een andere scope zit. Kijk dus altijd goed wat de scope is van uw huidige configuratie!

Vraag 8

Wat kan ik met CMS pagina’s en statische blokken?

CMS pagina’s zijn complete pagina’s die u zelf via de adminpaneel kan maken. Vaak worden hier algemene pagina’s van gemaakt, zoals informatie over de webshop, klantenservice, contact, etc.
Met statische blokken kunt u als uw administrator ook eenvoudig informatie plaatsen over wat u maar wilt. Dit statisch blok wordt dan ergens geplaatst en is dan onderdeel van een pagina. Een statisch blok kan overal geplaatst worden waar u dat zou willen. Hiervoor hebt u wel hulp nodig van een developer. Zodra een developer dan het statisch blok heeft geplaatst, kunt u de inhoud ervan vullen via uw adminpaneel.

Vraag 9

Hoe kan ik erachter komen wat de afmetingen zijn van een bepaalde blok, afbeelding, etc. op mijn webshop?

Tegenwoordig bevatten alle recente browsers een inspect element optie. Dit is een handige optie om te kijken hoe een bepaald deel van een website is opgemaakt met zowel HTML als CSS. Het verschilt per browser waar je precies kan zien wat de afmetingen zijn van een bepaald deel van je website. Standaard begin je rechts te klikken op het element dat je wilt inspecteren en klik dan op “Element inspecteren”. Je ziet dan een nieuw scherm onderin verschijnen. Als je Firefox of Chrome gebruikt, kun je met je muis over het html-element heen gaan op het nieuwe scherm, om zo op de frontend te zien wat de afmetingen zijn.

Vraag 10

Hoe kan ik handig beschrijvingen toevoegen voor bijvoorbeeld: producten, categorieën, CMS pagina’s en statische blokken?

Beschrijvingen voor producten, CMS pagina’s en statische blokken maken is leuk en makkelijk voor de e-commerce manager. Echter kan het nog leuker gemaakt worden als u ook de opmaak hiervan kan aanpassen.
U kunt gebruik maken van de WYSIWYG-editor, zodat u de “what you see is what you get” preview krijgt. Daarnaast bevat de WYSIWYG-editor allerlei knoppen om uw tekst te stijlen, zoals tekst dik gedrukt of cursief maken.
U kunt ook gebruik maken van HTML-tags. Voordeel hiervan is dat u wat netter tekst kan invoeren. De WYSIWYG-editor zet al je stijlen om in HTML-code, maar kan hierdoor ook ongewenste of teveel HTML-code gebruiken.
Hieronder een kort lijstje van eenvoudige, maar vaak toegepaste HTML-tags:

  1. <b>Hallo</b> = tekst dikgedrukt maken
  2. <u>Hallo</u> = Een streep onder je tekst zetten
  3. <i>Hallo</i> = tekst schuin laten tonen
  4. <br> = regeleinde (Tip: gebruik <br><br> om alinea’s te maken)