Overleven in de conversie jungle
Het internet van vandaag is een spannende jungle waarin webshop ondernemers constant worden uitgedaagd om de consument voor zich te winnen. De technieken die hiervoor gebruikt kunnen worden zijn talrijk en wat vandaag is, is vaak morgen weer anders. Welke trucs er ook ingezet worden, het fundament van de shop moet staan als een huis. De basis is en blijft de conversie die behaalt wordt. Dat is waar de webshop zijn bestaansrecht vandaan haalt.
Conversie kan binnen de webshop meerdere betekenissen hebben die in een percentage van een eenheid worden uitgedrukt. Zo betekent conversie vaak het percentage van het binnenkomende traffic dat ook daadwerkelijk een bestelling plaatst maar het inschrijven op de nieuwsbrief kan ook een conversiedoel zijn. Welke invulling er ook aan het begrip conversie gegeven wordt: het is voor iedere webshop van belang dat het plaatsvindt.
In de online wereld wordt er vaak gesproken over de verschillende factoren die conversie stimuleren en er ontstaat dan ook onenigheid over ‘het juiste middel’. In deze blog gaan we terug naar de basis en laten we ‘het juiste’ voor wat het is. Het fundament van een webshop is de inrichting van de online-funnel, waarmee de reis van de consument binnen een shop wordt bedoeld. Het doel in deze funnel is dat de site bezoeker; gemakkelijk, zonder overbodige stappen, zo snel mogelijk converteert. De funnel begint zodra een potentiele klant aan je webshop denkt, ermee wordt geconfronteerd of op zoek is naar artikelen die jouw shop aanbiedt (als gevolg van bijvoorbeeld een bepaalde need recognition). Denk hierbij zo ver mogelijk door: Adwords advertenties, SEO, Advertorials of Social media.
De online funnel heeft -helaas- de vorm van een trechter, breed van boven en smaller van onder. Immers, niet alle traffic die binnen komt zal uiteindelijk conversie genereren. Het is wel zo dat hoe meer bezoekers je site heeft, hoe groter het aantal is dat ook daadwerkelijk een bestelling plaatst. De 1e stap is dus zorgen dat er bezoekers naar je shop komen, oftewel je moet traffic genereren. Zonder traffic geen conversie.
Traffic genereren
Je kunt het bezoekersaantal omhoog schroeven door je webshop te toetsen aan de hand van de volgende factoren:
Van bezoekers naar shoppers
Vervolgens is het zaak om ervoor te zorgen dat bezoekers je producten gaan bekijken. Traffic alleen is niet genoeg, je wil dat bezoekers verder klikken en niet bij de landingspagina je shop direct weer verlaten (bounce rate). Zonder shoppers geen conversie. Op het moment dat bezoekers op je site terecht komen wil je dat ze wat gaan doen, om dit te stimuleren kan je naar de volgende punten kijken:
Kijken, kijken niet kopen?
Je kunt nog zoveel shoppers hebben maar als ze niets in hun winkelmandje stoppen, kan er ook niet gekocht worden. Zonder pickers geen conversie. Hoe kun je bezoekers aanmoedigen om iets in hun winkelmandje te stoppen?
Conversie
Het is je gelukt om bezoekers te enthousiasmeren en iets in een winkelmandje te leggen. Echter de daarop volgende aankoop blijft uit. Ofwel, wanneer er niet wordt afgerekend vindt er geen conversie plaats. In 2013 werden 73% van de winkelmandjes verlaten. Waar kan het aan liggen en hoe kan je het voorkomen?
Lees ook ons blog: ‘Haal meer conversie uit verlaten winkelmandjes’
Aftersales
Gefeliciteerd! Het is gelukt om zoveel mogelijk bezoekers een aankoop te laten doen. Toch kan je de conversie aantallen nog verder verbeteren. Als kers op de taart zou je de webshop nóg beter kunnen laten presteren door klanten loyaal te maken, het aantal unieke bezoekers houdt immers een keer op. Loyale klanten zijn zeer winstgevend, ze keren geregeld terug naar je webshop en bovendien zorgen ze voor mond tot mond reclame, wat de beste reclame is die je kunt hebben. Uiteraard heeft de ene klant meer potentie om loyaal te zijn dan de ander, maar om het maximale uit de online funnel te halen is deze stap net zo belangrijk als de vorige stappen. Neem de volgende punten eens in je op en kijk of je ze kunt verbeteren en in hoeverre je dit kunt meten.
Hopelijk is middels deze blog duidelijk geworden dat het geen nut heeft om de focus enkel op de uiteindelijke conversie te leggen. Zonder succesvolle voorgaande fases van de funnel zullen er geen conversies plaats vinden. Nogmaals, dit is geen altijd passende sleutel tot succes, het kunnen echter wel net díé punten zijn die bij jouw webshop de bottleneck vormen in het aankoop proces van de klant. Tot slot zijn er verscheidene mogelijkheden om hier invulling aan te geven dus kijk goed naar wat past bij jouw bedrijf.