Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

Drie risico’s in e-commerce standaardisatie

Er is een groeiende trend te zien in e-commerce platform standaardisatie. Forrester Consulting heeft hier verder onderzoek naar gedaan in opdracht van eBay Enterprise/Magento en Gorilla Group. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 50% van de beslissers in e-commerce in de komende twee jaar standaardisatie willen toepassen op één platform. Dat terwijl ook is gebleken dat er verschillende risico’s zijn die de kosten en de efficiëntie van het proces kunnen ondermijnen als u meerdere sites wilt beheren vanuit één platform.

Een groot deel van de groei die participanten willen realiseren wordt geprojecteerd door internationale expansie en het online brengen van meer merken. Maar tegelijkertijd wil men ook de lokale en individuele merk teams in staat stellen om branche specifieke e-commerce te managen. De drijfveer van e-commerce standaardisatie is het reduceren van kosten. Maar de beslissers dienen hierbij wel onderstaande drie risico’s in gedachten te houden.

1. Inspelen op behoeftes

Het onvermogen om op rendabele wijze met maatwerk in te spelen op de klant ervaring voor elk merk, op elke markt en uiteindelijk op de relevante doelgroep. Met een gestandaardiseerd platform is het moeilijker om op deze verschillende doelgroepen in te spelen en rekening te houden met de verschillende factoren.

2. Integratie met systemen

Het onvermogen om snel en op rendabele wijze met systemen te integreren. Denk hierbij aan bestaande systemen, specialistische oplossingen voor OMS, PIM, marketing, personalisatie en ervaringsmanagement of nieuwe innovatieve oplossingen.

3. Vendor lock-in en onderscheidend vermogen

Daarnaast blijkt er sprake van vendor lock-in en het missende vermogen om zich te onderscheiden en te innoveren doordat veel bedrijven vast houden aan één leverancier en daardoor dus afhankelijk zijn van hun visie en planning.

Deze factoren zijn van invloed op de verwachte kosten en de efficiëntie van het proces bij standaardisatie. De uitdaging bij standaardisatie is dan ook om snel in te kunnen blijven spelen op de gebruikerservaringen om de goei targets te halen en de concurrentie voor te zijn. Dit is iets wat u van te voren goed moet afwegen. Standaardisatie lijkt misschien de oplossing om snel uit te breiden, maar er zijn veel verhalen van bedrijven die aanlopen tegen locale vereiste betalingen, verzending, regelgeving en andere specifieke behoeftes in de verschillende markten.

Uit het onderzoek komt naar voren dat alleen flexibiliteit de oplossing kan zijn voor de genoemde risico’s. Door flexibel te blijven kunt u blijven inspelen op veranderingen per markt. Het is duidelijk dat beslissers een flexibel e-commerce platform willen die eenvoudig uit te breiden is om de ervaring voor de unieke merken, afdelingen en regio’s te optimaliseren. Een platform met ingebouwde API’s en een uitbreidbare architectuur dat is gebouwd door een ervaren partner is cruciaal in dit proces.

Aanpak

Als e-commerce bureau hebben we ervaring met schaalbare e-commerce platformen. Deze realiseren wij middels duurzame samenwerkingen en een gedegen aanpak. We ondersteunen onze relaties met het opzetten van een e-commerce strategie en de realisatie en optimalisatie van het e-commerce platform. We komen graag bij u langs om te bespreken hoe wij e-commerce voor u makkelijker maken. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen.

Het rapport met de cijfers uit dit onderzoek is hier te downloaden.