Categorieën
Algemeen nieuws E-commerce tips Magento Nieuws

Een robuust platform is de basis voor expansie

Hoe kunnen wij Guapa E-commerce beter voorstellen als business partner van Thuiswinkel.org dan door een klant aan het woord te laten? Door een van onze klanten te laten vertellen! Daarom hebben zij in een kort interview Dion Fokkema, de e-commerce- en marketingmanager van Op=Op Voordeelshop, gevraagd naar zijn ervaringen en hoe hij de samenwerking met de Magento Enterprise-partner ervaart.

Op=Op Voordeelshop bestond bij de livegang van de site in 2016 al 19 jaar als fysieke winkel en alle processen waren gericht op offline verkoop. Ze hebben keuzes moeten maken in eigenlijk alle processen: inkoop, ict, marketing en logistiek. Daarom is uiteindelijk gekozen om de webwinkel als aparte unit binnen het bedrijf op te zetten met eigen processen voor ict, logistiek, marketing en de klantenservice. Dat is een goede zet geweest, want daardoor konden ze vrij snel de webwinkel opzetten zonder afhankelijk te zijn van bestaande processen en software.

{{cta(’19e6b859-c24f-4db3-b054-09132e550b22′,’justifycenter’)}}

Als ze kijken naar de drie grootste innovaties die binnen de online propositie en aanpak de grootste impact hebben gemaakt, komen ze tot de volgende drie:

  1. Personalisatie: de producten lenen zich bij uitstek voor herhaalaankopen. Om daar goed op in te kunnen spelen is het van belang dat je de voorkeuren van de klant vastlegt.
  2. Datawarehouse: ze hebben alle bronnen weten te koppelen aan een DMP (Data Management Platform). Hierdoor kunnen ze betere online campagnes opzetten die zorgen voor een hogere conversie en een lagere cpc;
  3. Recommendation engines: dit hangt samen met punt 1 en 2. Als je deze data samenvoegt kun je met behulp van recommendation engines de site dynamisch aanpassen waardoor de conversie stijgt.

Guapa E-commerce zorgt er als partner voor dat Op=Op Voordeelshop het verschil kan maken in de omnichannel aanpak. Iedereen heeft het erover, maar bijna niemand binnen de retail doet het goed. We kunnen veel leren van de aanpak van supermarkten zoals AH en Jumbo. Met het alleen aanbieden van afhalen in de winkel ben je er natuurlijk niet. Hoe je een omgeving opzet die ervoor zorgt dat een klant voor jouw formule kiest omdat je de beste customer experience biedt, dat is het doel. “Guapa kan ons daarbij helpen door ideeën aan te dragen. Zowel best practices van andere klanten of wat ze hebben gezien in de (internationale) markt”, aldus Dion.

Als je kijkt naar de samenwerking gedurende de bouw van het Magento 2-platform, dan zou in de ogen van Dion een e-commercepartner hetzelfde doel moeten nastreven als haar klant: winst halen uit e-commerce. Als het alleen om uren draait, verlies je het als partner op de lange termijn.

“Guapa E-commerce denkt daarin mee en draagt ideeën aan. Een mooi voorbeeld is de Guapa Marketplace. Daarin kunnen relaties van Guapa maatwerk aanbieden dat voor hun is gemaakt en ook andere relatie van Guapa kunnen afnemen. Daardoor kunnen de kosten worden gereduceerd en profiteren relaties van Guapa van innovaties van anderen”, vervolgt Dion.

Dion verwacht dat Guapa E-commerce als business partner van Thuiswinkel.org nog meer kennis van de e-commercemarkt ter beschikking krijgt en dit ook zal delen met hun klanten. Met als doel dat de partnerships tussen Guapa en haar klant nog sterker zullen worden.

Naast de kennis die Dion via Guapa tot zich neemt, leest hij vakliteratuur, volgt hij diverse blogs en bezoekt hij jaarlijks meerdere evenementen. Ook stelt hij graag zijn kennis ter beschikking en heeft hij een kijkje in de keuken geboden tijdens de eerste e-commerceroadshow die Guapa elke kwartaal organiseert.

Als we met Dion richting de toekomst kijken, dan deelt hij zijn visie dat webshops zoals we die nu kennen over een paar jaar niet meer voldoen. Dit komt naar zijn zeggen omdat de meeste nog uit het desktoptijdperk komen. 60% van de bezoekers van Op=Op komen vanaf mobiel. Er zullen ontwikkelingen volgen die veel eenvoudiger te bedienen zijn dan de huidige (mobiele) sites. “Waarom zou je door al die menu’s en categorieën moeten bladeren, dat is toch heel onhandig? Mijn visie is dat de site veel meer een chatbot-achtige omgeving wordt waarin je vertelt wat je zoekt en dat je door persoonlijke voorkeuren de relevante resultaten krijgt. Dit sluit aan bij de ontwikkeling die voice search doormaakt. Daarbij zal video een grotere rol gaan spelen, mede door media zoals Instagram en Snapchat. Wie wil er nou nog lezen?”

{{cta(’92d9b46d-0b71-4edf-ba4e-ebfc89a9ef5b’,’justifycenter’)}}

De meeste voldoening in het dagelijks werk van Dion haalt hij uit de dynamiek. Ieder kwartaal zijn er weer nieuwe ontwikkelingen waar je op in moet spelen om bij de top te horen. Hij houdt van vernieuwing en is continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen om Op=Op Voordeelshop naar de top te brengen. Samen met Guapa werken aan een robuust Magento Commerce Cloud-platform, groei en een gedegen roadmap. Het is prettig om met de e-commerce & Magento experts van Guapa te schakelen”, besluit hij.