Categorieën
Nieuws

Geo-targeting: Breng online en offline samen

Al jaren zijn marketeers op zoek naar hét moment om in te springen in het aankoopproces van klanten. Als e-commerce manager wil je natuurlijk dat de klant zoveel mogelijk met jouw merk in aanraking komt. Vooral als het om impulsaankopen gaat is dit soms lastig. Hierbij is het belangrijk dat de content die de consument te zien krijgt aansluit op zijn of haar behoeftes. De plek waar de consument zich bevindt kan dan al bruikbaar zijn in jouw communicatie.

Geo-targeting kan hierbij een belangrijke rol spelen. Het voordeel van geo-targeting is, dat het zowel ingezet kan worden als de consument online naar jou op zoek is, als wanneer de consument niet aan het surfen is. Dan kan het handig zijn je advertenties af te stemmen op bepaalde geografische gebieden. Dankzij geo-targeting kunnen consumenten dus ook ‘offline’, tijdens het shoppen of tijdens een bezoek aan het museum, bereikt worden.

Online Geo-targeting

Met targeting op locatie, zoals geo-targeting ook wel omschreven kan worden, kun je inspelen op de vraag van specifieke consumenten die zich op een bepaalde locatie bevinden, zoals een bepaald land of specifieke stad. Met behulp van targeting via internet is dit al goed mogelijk. Wil je geo-targeting inzetten, dan is het van belang verschillende ideeën en toenaderingen te testen om te kijken wat aanslaat bij de door jouw gekozen doelgroep. Denk hierbij aan verschillende advertentieteksten bij SEA. Via Google Adwords en Google Analytics kun je zeer interessante inzichten verkrijgen over wat beter werkt.

Voordat je van start gaat met geo-targeting is het van belang om één of meerdere doelgroepen te formuleren waar je je op wilt gaan richten. Welke regio wil je bijvoorbeeld gaan betreden? Google Analytics geeft veel relevante informatie die je kunt gebruiken bij de keuze van een bepaalde regio. Vervolgens is het in Google AdWords mogelijk om de campagnes die live staan alleen zichtbaar te maken voor mensen die zich in de regio bevinden die je eerder hebt vastgesteld.

Online heb je ook verschillende mogelijkheden als het aankomt op welke gebieden je je wilt richten. Je kunt kiezen om een bepaald land te targeten. Deze wijze van targeten is een automatische instelling van Google. Daarnaast is het ook mogelijk om te targetten op een specifieke provincie. Als je het nog specifieker wilt maken is ook per plaats een mogelijkheid. Liever in een bepaald gebied de consument bereiken? Dan kun je met behulp van radius-targeting advertenties uit gaan zetten. De straal waarin consumenten zich moeten bevinden kun je zelf aangeven.

Voor een completere ervaring voor consumenten moet je echter niet alleen zichtbaar zijn als klanten naar jou op zoek zijn op internet. Juist het altijd en overal de interactie opzoeken is belangrijk. Voor een completere klantbeleving zul je ook offline geo-targeting in moeten zetten.

Geo-targeting On-the-go

Een van de technieken om de consument te bereiken, ook als deze niet direct naar jou op zoek is, is iBeacons. Dit zijn kleine zendertjes die smartphonesgebruikers van informatie kunnen voorzien. De kleine kastjes werken via Bluetooth 4.0, de doelgroep die je wilt bereiken moet dit dus wel aan hebben staan. Deze technologie is in 2013 door Apple gepresenteerd en biedt veel mogelijkheden aan marketeers om de shoppende en reizende consumenten te bereiken. Hierdoor kun je je online en offline activiteiten laten versmelten. 81 procent van de Nederlanders bezit een smartphone en met behulp van iBeacons kun jij als marketeer hier op in spelen.

iBeacons zijn erg veelzijdig. Bezoekers van musea kunnen bijvoorbeeld extra informatie opvragen over een bepaald kunstwerk, bij het betreden van een winkel kan een bericht gestuurd worden naar de bezoeker en bezoekers kunnen eenvoudig betalingen uitvoeren met hun smartphone. Natuurlijk zou je ze ook kunnen gebruiken voor een uitgebreidere productomschrijving die consumenten zo op kunnen vragen met hun smartphone.

Een belangrijk aspect is hier dus dat jij precies kunt weten wanneer consumenten je winkel betreden en of ze dit al eerder gedaan hebben. Met deze informatie kun je gericht een bericht sturen, van hoge waarde, plaatselijk en betekenisvol. Dit zouden ook advertenties en aanbiedingen kunnen zijn, die consumenten zo via de smartphone kunnen bekijken die ze toch bijna altijd bij zich hebben.

Iets meer dan één op de tien (11%) marketeers wereldwijd maakt anno 2016 gebruik van geo-targeting, blijkt uit onderzoek van Adobe. Van de ondervraagden komt het grootste gedeelte uit Europa of Noord-Amerika. Dit is iets meer dan de zeven procent die in 2015 aangaf gebruik te maken van deze technologie. Marketeers die ondertussen gebruikmaken van geo-targeting – waar iBeacons dus ook onder vallen – zijn zeer lovend over deze technologie. Echter is het aantal marketeers dat in hetzelfde onderzoek zegt de techniek te gaan gebruiken bijna gehalveerd, ondanks de mogelijkheden die het geeft.

De technologie van iBeacons

iBeacons zijn uitgerust met een zogeheten Bluetooth Low-Energie signaal, ook wel BLE signaal genoemd. Een voordeel van de update naar BLE is dat het batterijverbruik een stuk lager ligt bij smartphones en dat datasnelheden verhoogd zijn. Smartphones die draaien op Android 4.3 of hoger en toestellen die draaien op iOS7 of hoger zijn geschikt. Alleen consumenten die in de buurt zijn kunnen voorzien worden van extra informatie. Deze informatie wordt verzonden via kleine zendertjes.

Van de marketeers zegt 27% de techniek vooral te gebruiken voor het personaliseren en zo relevant mogelijk maken van de beleving. Op de tweede plaats komt het waardevol maken van de beleving. 23% van de marketeers die het gebruiken geeft dit aan als belangrijkste reden voor gebruik van geo-targeting.