Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

Hoe maakt u de verandering van webshop naar contentbrand door?

Verslag Social Media Club 050 Linda & Wehkamp

Afgelopen week was weer een succesvolle editie van Social Media Club 050. Dit keer met sprekers van Linda en Wehkamp. Content creatie stond hierbij centraal. Het was weer een leerzame avond vol nieuwe ideeën en tips.

Ik verliet de zaal wel wat verward want de strategieën van Linda en Wehkamp lagen mijlen ver uit elkaar. Het motto van Linda was “als je iets doet, moet je het niet alleen goed maar uitmuntend doen”. Bij Wehkamp is het meer een trail en error verhaal. De budgetten voor deze bedrijven zijn natuurlijk vele malen groter dan die van de gemiddelde retailer maar toch kunnen we er lering uit trekken.

Linda heeft een heel duidelijk en strak merkhandboek. Alles wordt langs de meetlat gelegd om te beoordelen of het wel leuk genoeg is voor die leukste vrouw van Nederland. Past het niet binnen de kernwaarden dan is het niet goed genoeg. De kernwaarden “Beauty & Brains”, “Open & Optimistisch”, “Direct & Gedurfd”, “Lef & Liefde” en “Altijd met een knipoog” komen bij Linda altijd terug, in elk artikel, elke reportage en elke actie, zowel in print als online. Op deze manier zorgen ze voor continuïteit en kwaliteit en hieraan herkennen lezeressen Linda.

In het najaar van 2013 kwam het eerste digitale magazine van Wehkamp uit. Een maandelijks bladerbaar magazine. Daar was Puck Landewe (teamleider van de inhouse redactie) het niet mee eens. Online is niet het zelfde als offline. Het roer moest om. Nu is het doel het grootste contentplatform van Nederland te worden, met Linda als directe concurrent. Een opvallende stap voor een commerciële organisatie met een webshop als basis. Maar geen onlogische.

Content is immers King en met de samenwerking met bekende vloggers, zoals Miss Lipgloss wist Wehkamp grote successen te boeken. “Redactionele content blijkt een positief effect te hebben op het koopproces van onze bezoekers” aldus Puck. Dat de focus tot nu toe grotendeels op de jonge vrouw ligt werd wel duidelijk toen er tijdens de vragenronde een man vroeg wat de samenstelling van de redactie is: geen enkele man. Ook de content gericht op de man blijft tot nu toe minimaal. Puck legde uit dat dit ook te maken heeft met de manier waarop mannen en vrouwen shoppen. Vrouwen worden graag geïnspireerd, kijken wat rond en kopen een product omdat het leuk is. Mannen zijn over het algemeen veel pragmatischer en weten beter wat ze willen.

Een interessante insteek van Wehkamp is dat ze het blog als marketing kanaal dood verklaren, het is ouderwets, traag, saai… Vlogs zijn het helemaal. Dat blogs dood zijn lijkt me wat ver gaan maar dat vlogs een belangrijk en sterk content kanaal worden is wel duidelijk. Van tutorails over smokey eyes tot het in elkaar zetten van een doe-het-zelf pakket retailers kunnen hun producten op allerlei manieren in de spotlight zetten. Wehkamp zelf heeft een erg leuk filmpje over liefde. Een originele manier om hun collectie tuinbankjes in de picture te zetten.

[KGVID width=””640″” height=””Guapa””]https://www.guapa.nl/wp-content/uploads/2015/05/17754432-4fa6-4405-974a-2238f6b90917-6cb649e7-4926-402e-94b0-86e406a69c7b.mp4[/KGVID]

Het hoeven dus niet altijd filmpjes met uitleg over het een of ander te zijn. Een dagje mee met een medewerker, een verhaal of een productrecensie kunnen ook een prima vlog vormen.

Genoeg stof om nog eens over na te denken. De volgende SMC050 is op 29 june en staat in het teken van kunstmatige intelligentie, wellicht tot dan.