Categorieën
Algemeen nieuws

Je webshop restylen of optimaliseren?

Je webshop is inmiddels verouderd en toe aan vernieuwing. Ga je de boel compleet op de schop gooien met een compleet nieuw design of ga je net zoals Marktplaats de webshop stapsgewijs verbeteren? In dit artikel som ik de voors en tegens van beide opties voor je op.

Je webshop restylen

Restylen is waarschijnlijk de beste optie als je webshop hopeloos verouderd is en je elementaire functies mist of als de vormgeving van je webshop hopeloos verouderd is. In zo’n geval kan het zijn dat de omzet van je webshop een vogelvlucht neemt na een restyling. Maar een complete restyle zorgt vaak ook voor een tijdelijke omzetdip. Zoekmachines en trouwe bezoekers moeten weer even de weg vinden in de nieuwe structuur van je webshop, maar ook vaste klanten en bezoekers moeten weer even wennen. Een complete restyle heeft dus ook zijn nadelen. Hier volgen de voor- en nadelen van een complete restyle van je webshop.

De voordelen van restylen

  • Je hebt de kans om in één keer een grote verbeterslag te maken. Je kunt alle verbeteringen die je in je hoofd hebt tegelijk doorvoeren. Met een verbeterd ontwerp kan de omzet van je webshop explosief stijgen.
  • Een vernieuwde vormgeving zorgt ervoor dat je webshop er weer eigentijds uitziet. Verschillende tests wijzen uit dat de uitstraling van een webshop vaak doorslaggevend is voor veel mensen bij het kiezen van de webshop waar ze hun product willen bestellen.

De nadelen van restylen

  • Vaak zie je de omzet van je webshop na de restyling gedurende een paar weken dalen. Deze daling is vaak tijdelijk en zal met een goed conversiegericht ontwerp na een paar weken toenemen en het oude niveau uiteindelijk overstijgen.
  • Het is moeilijker meetbaar welke veranderingen een positief effect hebben op de omzet en welke juist een negatief effect. Als je omzet blijvend verlaagt, weet je niet waar dat aan ligt. Als het grote verschillen zijn, kan dit betekenen dat je terug moet naar de oude vormgeving.

Wanneer kies je voor restylen?

  • Als de vormgeving zo verouderd is, dat de uitstraling afbreuk doet aan het vertrouwen van de bezoekers. Vaak gaat dit gepaard met een daling van de omzet en conversie. Dit gaat wel heel geleidelijk en de daling verspreidt zich over meerdere jaren.
  • Als de techniek dusdanig verouderd is of niet meer bij de ambities past en je over gaat naar een ander e-commerce platform. Je hebt dan nu de mogelijkheid om het in één keer goed te doen en te profiteren van de nieuwe mogelijkheden die platformen als Magento bieden.
  • Als de huidige vormgeving niet meer past bij de identiteit of positionering van je shop.
  • Als de huidige vormgeving en infrastructuur slecht scoren qua gebruiksvriendelijkheid en zoekmachine optimalisatie.

Je webshop optimaliseren

Je webshop optimaliseren kan een goede optie zijn. Stap voor stap voer je verbeteringen door en meet het effect op de conversie. Het is de meest veilige manier, maar je moet wel geduldig zijn. Je loopt doorgaans achter de feiten aan, vergeleken met concurrenten die wel kiezen voor restylen. Maar met optimaliseren ga je veel doordachter te werk, waardoor je veel gerichter kunt verbeteren. Optimaliseren heeft dus voor- en nadelen.

De voordelen van optimaliseren

  • Je weet van iedere wijziging die je doet wat het effect is op de conversie en dus omzet.
  • Je spreidt de investering over de jaren heen in plaats van een groot bedrag ineens.
  • Je hebt geen last van de tijdelijke omzetdip (en de bijhorende stress).
  • Je webshop blijft herkenbaar voor trouwe klanten en mensen die eerder bij je besteld hebben.

De nadelen van optimaliseren

  • Het gaat langzaam… Heel langzaam! Het vraagt heel veel geduld. En als het gaat om het verhogen van de omzet, zijn de meeste ondernemers niet zo geduldig.
  • Je loopt vaak achter op de trends en nieuwe ‘best practices’. Voordat jij ze getest en doorgevoerd hebt, ben je vaak maanden en soms zelfs jaren verder.

Wanneer kies je voor optimaliseren?

  • Als je een conversiepercentage hebt dat redelijk is, maar je wilt het verhogen.
  • Als je al een grote, trouwe klantenkring hebt, die gewend is aan je huidige vormgeving.
  • Als je wilt weten welk effect iedere verandering heeft op de conversie.

Randvoorwaarden voor het optimaliseren van een webshop

  • Je hebt een acceptabel conversiepercentage met je huidige webshop.
  • Je bent tevreden over het huidige e-commerce platform en wilt dat nog minimaal twee jaar blijven gebruiken.

Conclusie

Voor beide opties valt wat te zeggen en wat je zou moeten kiezen, hangt af van je huidige situatie en wat bij jou als ondernemer of onderneming past.

Maar welke oplossing je ook kiest, zorg dat je doordacht te werk gaat. Als je een bestaande webshop gaat restylen, gebruik dan je huidige Analytics data om in kaart te brengen waar de verbeterpunten liggen. Als je gaat optimaliseren, doe je er verstandig aan om dit continu te doen, zodat de achterstand niet te groot wordt.

Heb jij een goede of slechte ervaring met een van beiden?