Categorieën
Magento Nieuws

Lancering Magento Commerce 2.2: De B2B functionaliteiten uitgelicht!

Al eerder is er een blog verschenen van collega Frank Kobus over de functionaliteiten van de B2B module die in Magento Commerce 2.2 zit.

In deze blog gaan we hier wat uitgebreider op in en kunnen we de functionaliteiten in actie laten zien om te tonen hoe handig deze functionaliteiten kunnen zijn voor je B2B shop!

Bedrijven

Wat je als eerste gaat tegenkomen is dat je naast het aanmaken van klanten nu ook bedrijven kan aanmaken. De aangemaakte bedrijven moeten eerst nog wel goedgekeurd worden door een beheerder van de webshop.

Vanuit een bedrijf kun je accounts van de medewerkers koppelen en deze zelfs uitgebreid indelen in een bepaalde hiërarchie voor extra overzicht.

Verder kunnen er rollen aangemaakt worden waar rechten aan gekoppeld kunnen worden. Zo kan je rollen maken die alleen recht hebben om een order te plaatsen namens het bedrijf of rollen die bijvoorbeeld alleen offertes mogen aanmaken. Deze rollen kunnen dan gekoppeld worden aan de verschillende medewerkers. Dit alles kan alleen een administrator van het bedrijf via de frontend regelen.

Gedeelde Catalogus

Er zijn twee types gedeelde catalogus: een publieke en een aangepaste. Een publieke catalogus is de standaard catalogus. Deze is zichtbaar voor zowel gasten als ingelogde bezoekers die niet gekoppeld zijn aan een bedrijf. Aangepaste catalogus kan dus wel gekoppeld zijn aan een bedrijf en een beheerder kan deze catalogus aanpassen en aanpassen welke producten wel/niet zichtbaar zijn voor deze bedrijven. Daarnaast kan de beheerder ook de prijzen aanpassen van deze producten voor desbetreffende bedrijven. Er kunnen namelijk meerdere aangepaste catalogi worden aangemaakt.

Bedrijfskrediet

Ook kun je als ingelogde klant (met de juiste rechten) zien wat het bedrijfskrediet is. Deze kan aangevuld worden door de beheerder van de webshop. Dit kan ook gedaan worden via “”Saldo Vergoeden””. Hier kan aangegeven worden welk bedrag vergoed wordt en op welk ordernummer.

Snel bestellen

Een handige functie is het snel bestellen. Het is nu mogelijk om producten snel toe te voegen aan je winkelwagen door de SKU of naam in te vullen van de producten die je wilt bestellen. Wanneer je een productnaam invult zal deze automatisch correct gerenderd worden, zodat je er op kan klikken. Nadat je er op hebt geklikt zal dit omgezet worden naar de SKU van het product. Dit kan nog sneller door meerdere SKU’s in te vullen in het veld daaronder. Ook is er een mogelijkheid om de SKU’s aan te geven door een CSV-bestand te uploaden.

Acquisitielijst

Een acquisitielijst lijkt erg veel op een wensenlijst. Het voordeel van deze acquisitielijst is dat alles wat je hiervan in je winkelwagen stopt ook blijft staan in je lijst. Zo kan je hier voordeel uit halen door producten op je acquisitielijst te zetten die je vaker gaat bestellen. Net als bij een wensenlijst kun je ook meerdere acquisitielijsten aanmaken om het overzicht te bewaren.

Onderhandelbare offertes

Je kunt als business bezoeker nu nog makkelijker offertes aanvragen, die onderhandelbaar zijn, via Magento. Kies een of meerdere producten, kies de aantallen die je wilt bestellen en vraag je offerte aan. De beheerder kan deze offerte beoordelen en aanpassen indien nodig. Denk hierbij aan aantal producten, extra producten of het aanpassen van het totaalbedrag, dit wordt onderhandelen genoemd. Je kunt bijvoorbeeld korting geven via een percentage, een vast bedrag aan korting of een geheel eigen ingevuld bedrag. Dit bedrag kan niet hoger zijn dan het originele totaalbedrag. Ook kan er nog commentaar bij geplaatst worden en eventueel een bestand toegevoegd worden. Met de teruggestuurde offerte kan de business bezoeker de bestelling plaatsen of deze aanpassen. Hierna kan deze opnieuw beoordeeld worden door een beheerder.

Betaling op account

Betaling op account is een nieuwe betalingsmethode. Deze is in principe alleen beschikbaar voor B2B bezoekers. Voordeel van deze betalingsmethode is dat het ook gekoppeld is aan je bedrijf. Hierdoor kan dit dus ook invloed hebben op je bedrijfskrediet. Je bestellingen worden immers hiermee verrekend. Handig voor de beheerder is dat het bedrijfskrediet automatisch voor je wordt verrekend tijdens het aanmaken van de factuur.

Bij de checkout krijg je, wanneer je kiest voor betaling op account, ook nog de optie om een Purchase Order nummer (oftewel PO nummer) in te vullen. Dit nummer is erg belangrijk voor B2B bestellingen en daarom is het niet overbodig dat deze er nu bij zit. Verder wordt er ook getoond wat je huidige bedrijfskrediet is.

De basis voor een betere B2B customer experience

Al deze B2B functionaliteiten kunnen handig zijn voor webshop merchant die zich bevinden in de B2B sector. Zo is er bijvoorbeeld nu eindelijk een oplossing voor het aanmaken van bedrijven waar klanten namens dat bedrijf kunnen bestellen. Zo houd je mooi overzicht voor zowel de beheerder als de klant. Ook is de catalogus nu beter aan te passen voor de verschillende bedrijven en kunnen klanten nu via Magento een offerte opvragen.

Ook voor developers is dit zeer interessant, omdat de B2B e-commerce modules het bouwen van maatwerk een stuk makkelijker kan maken. Dit omdat je gebruik kan maken van veel onderdelen die al in deze B2B modules zitten. Daarnaast valt er nog genoeg te verbeteren of toe te voegen aan deze modules.

Ben je geïnteresseerd om zelf deze B2B functionaliteiten in werking te zien, neem dan contact met ons op.

Magento Imagine Keynote video