Categorieën
Magento

Magento en Interne Zoekopdrachten

Magento en interne zoekopdrachten. Wat is het interne zoekgedrag van de consument in jouw Magento webwinkel? Waarom is deze informatie belangrijk en hoe zet je deze informatie om in geld. Op deze en andere belangrijke vragen wil ik antwoord geven. Veel plezier met lezen! Ik zal mijn best doen om te reageren op alle reacties.

Een consument wil snel resultaat zien

Je bent op zoek naar de nieuwste Nike air Max mannenschoenen. Gelukkig is Google je grootste vriend. Nadat je op de meest aansprekende webwinkel hebt geklikt typ je in de zoekbalk “”Nike air max man”” in en wacht vol spanning op de resultaten die gaan komen. Helaas.. De pagina vertoont heel veel schoenen maar helaas geen Nike schoenen laat staan dat ze voor mannen bedoelt zijn. Welkom in een Magento webwinkel.

Het is algemeen bekend dat de interne zoekfunctie van Magento niet goed werkt. Nu zijn er op technisch vlak meerdere oplossingen voor mogelijk maar daar wou ik nu niet op in gaan. Voor de nieuwsgierigen onder ons wil ik de extensie “”””Blast Lucene Search”” noemen. Deze kost €135,- maar lost veel standaard problemen op. In Magento Enterprise is de zoekfunctie veel beter, hier wordt namelijk o.a. gebruik gemaakt voor SOLR search.

De kans dat een bezoeker snel weer terug gaat naar zijn Google resultaat omdat hij niet direct vindt wat hij zoekt is erg groot. Zonde van de gemiste verkoop natuurlijk. Hoe zorgen we er nu voor dat we ten eerste weten waar onze klanten naar op zoek zijn?

Interne zoekopdrachten analyseren

Voor het analyseren van interne zoekopdrachten van uw Magento webwinkel kunnen we twee dingen doen. Mits Google Analytics goed is ingesteld kunnen we de zoekopdracht gemakkelijk in Analytics bekijken maar ze zijn ook altijd te zien in de backend van Magento.

In Google Analytics moet er bij de instellingen van het profiel zijn aangevinkt dat de zoekopdrachten op de site bijgehouden moeten worden. Dit doe je door deze functie op “”ja”” te zetten en daarna een queryparameter op te geven. Nu worden alle zoekopdrachten bijgehouden in Analytics en zijn terug te vinden onder
Inhoud–>Zoekopdracht op site–>Overzicht.

 Vanuit de backend van Magento kun je ook vrij snel zien waar mensen op zoeken via de interne zoekfunctie. Dit doe je via Catalogus–>Zoektermen. Zoals je kunt zien is er in dit overzicht nog veel meer informatie te halen dan alleen de interne zoekopdrachten.
 

Interne zoekopdrachten omzetten naar geld met Magento

Hoe zet je nu alle interne zoekopdrachten om naar geld met Magento? Dit is natuurlijk het belangrijkste aspect van dit artikel. Hiervoor moeten we weer heel even terug naar ons voorbeeld van de Nike air Max mannenschoen. Los van de prijs en usabilty aspecten van een webwinkel heb je de meeste kans op een conversie als de pagina die een consument te zien krijgt het resultaat vertoont waar de consument naar op zoek was. In ons voorbeeld zou dit een overzichtspagina zijn van alle Nike air max mannenschoenen die de webwinkel biedt.

Maar hoe krijgen we dit nu voor elkaar? Op de “”Zoektermen”” pagina in de backend van Magento die hierboven staat beschreven vinden we 7 kolommen. In de kolom “”aantal keer gebruikt”” kunnen we bekijken hoe vaak bezoekers hebben gezocht op een bepaalde term. In de kolom “”Resultaten”” kunnen we daarnaast zien hoeveel producten de interne zoekfunctie met die zoekopdracht toont. Is het aantal resultaten in deze kolom te groot? Dan is de pagina die de bezoeker te zien krijgt naar alle waarschijnlijkheid niet relevant genoeg.

Vertel nu eens hoe ik met al deze informatie meer geld verdien hoor ik je denken. Vrij simpel! Creëer op de webwinkel de pagina die het beste resultaat biedt of maak deze aan en vul de URL in bij de kolom “”Doorsturen””. Ga nu rustig achterover zitten en bekijk hoe je conversiepercentage stijgt.

BONUS

Maar dat is nog niet alles! Met alle interne zoekopdrachten kun je natuurlijk precies zien waar alle bezoekers daadwerkelijk naar op zoek zijn. Dank je wel consument!

Hulp of consult nodig?

Neem contact met ons op.