Categorieën
Online marketing

Stappenplan voor een succesvolle online marketing campagne

Het lijkt logisch, toch wordt aan de voorbereiding in lang niet alle gevallen voldoende aandacht besteed. Een goede voorbereiding is altijd de sleutel tot succes, toch? En hoe belangrijk is het om een succesvolle online marketing campagne dagelijks te monitoren en het succes meer kracht bij te zetten.

De Stappen:

  1. Bepaal de doelstellingen;
  2. Bepaal de incentives;
  3. Optimaliseer uw website / webshop;
  4. Maak landingspagina’s / verwerk klikpaden;
  5. Selecteer een afreken model;
  6. Kies de online marketing vormen;
  7. Ontwikkel de uitingen;
  8. Afstemming met klant (of intern);
  9. Campagne testen;
  10. Lanceer de campagne;
  11. Meet de resultaten en analyseer de reacties;
  12. Verbeter uw campagne;
  13. Herhaal de stappen zo frequent mogelijk;

1) Bepaal de doelstellingen

Elke campagne kan het beste worden gestart met het bepalen van de doelen die u wilt bereiken. Op deze manier kunt u sneller schakelen en is het makkelijker communiceren met externe partijen. Nog belangrijker is misschien wel dat er op basis van de doelstellingen de in te zetten kanalen beter kunnen worden bepaald.

2) Bepaal incentives

Er is gebleken dat goede incentives enorm bij kunnen dragen aan het succes van een campagne. Een incentive is de reden die wordt ingezet om potentiële klanten te bewegen om de keuze voor uw campagne te maken. Denk hierbij aan voorbeelden zoals; tijdelijk gratis verzending, een cadeau bij een bestelling of de eerste 3 maanden gratis gebruik maken van uw dienst.

Het gebruik maken van het gratis verstrekken van informatie of het inzetten van BN’ers werkt erg goed.

3) Optimaliseer uw website / webshop;

Het succesvol aantrekken van nieuwe bezoekers in doorgaans geen hogere wiskunde, de grote uitdaging zit hem vaak in het klaar maken van uw website of webshop voor deze bezoekers stroom. Technisch moet de website de bezoekersstroom kunnen verwerken, daarnaast is het van belang dat de website aansluit bij de campagne. Het komt nog te vaak voor dat er uitingen in een campagne worden vermeldt, als je vervolgens op de site aankomt, komen deze uitingen helemaal niet meer terug. Denk bijvoorbeeld aan een Adwords campagne waarin u uw webshop promoot met gratis verzending, vervolgens worden er nog gewoon verzendkosten berekend als de bezoeker wil afrekenen.

4) Maak landingspagina’s / verwerk klikpaden;

Vaak werken landingspagina’s erg goed als het gaat om het genereren van leads. Zorg ervoor dat je bezoeker uitkomt op een pagina die precies de juiste boodschap vertelt en waarop de klant alleen nog maar zijn of haar gegevens hoeft in te geven om gebruik te maken van uw incentive (actie). Daarnaast werken ook klikpaden conversie verhogend. Als u wilt dat de bezoekers op een bepaald formulier terecht komen verwerk dan op elke pagina een duidelijk aanwezige knop die bij dit formulier uitkomt.

5) Selecteer een afreken model;

Kies één of meerder manieren om af te rekenen voor de te starten campagne. Betaalt u per click of per view of rekent u af met affiliates op basis van een vooraf bepaald bedrag per lead. Erg belangrijk om van te voren te bepalen.

In deze stap bepaalt u hoeveel u wilt uitgeven per lead of sale. Hoeveel van uw marge bent u bereid uit te geven aan de online marketing uitingen.

6) Kies de online marketing vormen;

In deze stap bepaalt u (eventueel in overleg met uw marketing deskundige) welke vormen van online marketing u inzet voor de campagne. Is het doel meer bezoekers, kies voor een uitgebreide Adwords campagne. Wilt u leads genereren, kies dan voor affiliate marketing en is het doel naamsbekendheid opbouwen, kies dan voor het inzetten van een viral.

7) Ontwikkel de uitingen;

Nu u hebt bepaald waar, hoe en voor hoeveel geld u uw online campagne succes wilt gaan inzetten is het van belang om inhoudelijk vorm te gaan geven aan de uitingen. Denk hierbij aan de Adwords advertenties, banners of andere vormen van uitingen die u wilt gaan inzetten.

8) Afstemming met klant (of intern);

Nu dit allemaal is gedaan kan het worden gecommuniceerd met de klant of als u het intern organiseert dan kan er intern over worden gecommuniceerd. Dit is een stap die maar al te vaak wordt overgeslagen of waar niet genoeg aandacht aan wordt besteed. Dit kan leiden tot vervelende irritaties of miscommunicaties met klanten of prospects.

9) Campagne testen;

Technisch moet alles kloppen. Teksten mogen geen spelfouten bevatten en de landingspagina moeten werken. Als dit alles is getest en goed bevonden kunt u verder met stap 10.

10) Lanceer de campagne;

Nu alles technisch is gecheckt, gecontroleerd en gecommuniceerd kunt u de campagne lanceren. Zet de Adwords campagnes op actief en communiceer de actie met affiliates of u online en offline netwerk.

11) Meet de resultaten en analyseer de reacties;

Meet vanaf het eerste moment wat de campagne voor u doet. Hoeveel bezoekers komen er binnen en hoeveel conversie wordt er gemeten. Wat kunt u doen met de biedingen per click en wat is het effect hiervan op de bezoekers aantallen. Ook krijgt u vaak snel feedback van klanten of prospects. Zorg ervoor dat u hiervan op de hoogte bent en verwerk deze in de campagne.

12) Verbeter uw campagne;

Met alle informatie die u heeft verkregen vanuit de gestarte campagne kunt u snel en efficiënte aanpassingen doorvoeren in uw campagne. Op deze manier kunt u de kosten naar beneden bijsturen en de conversie percentages verhogen.

13) Herhaal de stappen zo frequent mogelijk;

Het is van belang om te weten dat tijdens een campagne het meten en bijsturen een continu proces is. Het hele stelsel is een dynamisch geheel en vraagt om continu monitoren en bijsturing.

Wilt u meer weten over een succesvolle online marketing campagne, kunnen wij u adviseren of de campagne inhoudelijk voor onze rekening nemen? Wij maken graag geheel vrijblijvend een online kennismaking. Ook willen wij u graag terugbellen op het moment dat het u uitkomt.