Categorieën
Conversie optimalisatie Nieuws Online marketing

Uitverkocht artikel en je wilt de SEO waarde behouden?

Bijna iedereen met een webshop heeft producten die uitverkocht raken of uit assortiment worden gehaald. Een van de meest gestelde vragen is dan ook: ‘Hoe behouden we onze SEO waarde van deze pagina’s?’. Een zeer belangrijke vraag want het zou zonde zijn om deze waarde te verliezen door een verkeerde beslissing. Bij gebruik van de juiste methode kun je zelfs omzetgroei realiseren!

Er zijn verschillende manieren om met deze specifieke pagina’s om te gaan. Er is helaas geen ‘one size fits all’ methode. Het is dus belangrijk om altijd te blijven kijken naar de gebruikers.

De gebruiker heeft bij een niet beschikbaar product namelijk twee keuzes:

  1. De bezoeker verlaat de shop. Ze gaan op zoek naar een andere shop, zoeken offline of kopen het product helemaal niet meer.
  2. Blijven. Ze wachten tot het product weer beschikbaar is, gaan op zoek naar een alternatief product of kiezen een heel ander product van bijvoorbeeld hetzelfde merk.

Hoe krijg je voor elkaar dat de gebruiker vindt wat hij zoekt en daarnaast geen SEO waarde verliest.

Methode 1: Product online houden met melding niet op voorraad
Deze methode is vaak de standaard methode van het e-commerce platform. Je behoudt de snippets (zoals de sterren in de zoekresultaten) maar maakt van dit zoekresultaat een nutteloze klik. Er ontbreekt namelijk een call to action. De bezoeker kan niet verder en zal de shop dan ook verlaten.

Methode 2: Product online blijven tonen met wachtlijst optie
Je behoudt de productpagina inclusief een ‘hou mij op de hoogte’ call to action. Zeer geschikt voor producten die binnen 1 jaar beschikbaar komen.

Methode 3: Maak er een 404 pagina van
Google houdt van relevante pagina’s. Pagina’s met een uitverkocht artikel zonder verdere call to action hebben een grotere kans om niet relevant te zijn. Een stijgende bouncepercentage kan dan het gevolg zijn. Van deze pagina een 404 pagina maken is een mogelijke oplossing. Maak er dan wel direct een custom 404 pagina van. Een standaard 404 pagina toont namelijk de verkeerde boodschap. Het zegt dat de bezoeker pech heeft en vooral ergens anders moet gaan zoeken. Zorg ervoor dat de 404 pagina de volgende elementen bevat:

  • Maak je excuses en leg uit wat er is gebeurd
  • Design moet overeenkomen met de rest van de shop. Zorg dat de header en footer zichtbaar zijn.
  • Zorg ervoor dat de bezoeker kan doorklikken naar andere relevante producten of categorieën.
  • Voeg een zoekbalk toe en zet deze prominent op de pagina
  • Vergeet zeker niet relevante producten toe te voegen op basis van eventuele eerdere sessies

Waar de Bijenkorf zorgt voor een zoekfunctie en het tonen van andere categorieën kiest Bol.com voor de standaard 404 pagina voor een bijna lege pagina met een link naar de homepagina.

Voordat je direct aan de slag gaat met deze 404 pagina’s is het wel belangrijk om te beseffen dat zodra je deze methode gaat gebruiken eventuele ‘link juice’ verwijderd wordt. Links vanuit derde partijen (social media, persberichten enz) zijn namelijk enorm belangrijk voor je SEO waarde. Maak je van een pagina met veel externe links een 404 pagina dan ben je deze links allemaal kwijt. Je SEO waarde kan hierdoor dalen. Heb je een pagina met veel link juice? Kies dan niet voor een 404 pagina maar juist voor methode 4. Belangrijk is om eerst goed onderzoek naar de pagina.

Methode 4: Toon alternatieve producten op de productpagina
De reden dat de 404 van bol.com zo leeg oogt is (waarschijnlijk) dat ze gebruik maken van alternatieve producten. Mensen kunnen namelijk nog jaren nadat een product uit productie is genomen nog steeds naar het product zoeken. Een perfecte gelegenheid om een ander product uit te lichten.

Bron: bol.com

Methode 5: Maak er een (301) redirect van
Je verliest hiermee wel je ranking maar behoudt de belangrijke link waarde. Check dus voordat je hiermee aan de slag gaat de organische zoekresultaten en de backlinks van het product. Je kunt in eerste instantie een redirect aanmaken naar een ander relevant product (laat de bezoeker wel weten waarom). Mochten er geen andere gerelateerde producten zijn dan kan er gekozen worden voor een redirect naar een (sub) categorie. Redirect wel altijd naar een pagina die blijft bestaan. Je krijgt anders een ketting van directs. Dit is echt af te raden.

Er zijn dus verschillende methodes om met uitverkochte producten om te gaan. Geen enkele methode zal voor elk product te gebruiken zijn. Gebruik je data en kennis van de gebruiker om de juiste keuzes te maken.

Bron: dit artikel verscheen op 14 august op Frankwatching.