Categorieën
Algemeen nieuws

Wat de aantrekkende economie voor webshops betekent

Het lijkt misschien preken voor eigen parochie en commercieel gezien is dat misschien ook wel zo, maar wat ik in dit artikel beschrijf is een oprecht advies dat gebaseerd is op een realistische dreiging.

Je leest inmiddels overal het grote nieuws: we zijn uit de recessie en voor 2015 wordt voorspeld dat de groei van de economie blijft doorzetten. Dit herstel wordt vooral gedreven door de aantrekkende huizenmarkt en de afnemende werkloosheid. Hierdoor groeit het consumentenvertrouwen en daardoor gaan we met z’n allen weer meer besteden.

Voor webshops betekent dat nú investeren, zodat je straks klaar bent voor de aanstormende toename van consumentenbestedingen. Ik zal verderop in dit artikel onderbouwen waarom dat nodig is. Nu wil ik je vooral vragen om dit artikel te lezen als je twijfelt aan mijn oprechtheid. Economie die aantrekt??

Bergopwaarts mogelijk gevaarlijker dan bergafwaarts

Als ik deze beeldspraak gebruik, moet ik altijd denken aan het meest beschamende incident in mijn wielercarrière (die niet verder gaat dan recreatief fietsen op een racefiets in Friesland). Samen met de familie en mijn broers op vakantie naar de Ardennen en de racefietsen mee, zodat de broers even flink wat bergetappes konden gaan ‘pakken’. Helaas was het avontuur van korte duur, want al op de eerste dag probeerde ik met mijn racefiets tegen de berg op te starten. Het gevolg is dat mijn fiets geen snelheid kon maken, waardoor ik mijn evenwicht verloor… en dat is niet handig als je voeten vastzitten aan je trappers. Het resultaat: drie gebroken ribben en na twee dagen al einde vakantie. Wat mogelijk nog meer pijn deed dan die ribben, was mijn gekrenkte ego.

Pas dit verhaal eens toe op de economie. De economie gaat bergopwaarts en de snelheid waarmee dat voor jouw shop gebeurt is niet goed in te schatten. En dat is precies waarom jij je erop moet voorbereiden! Want zodra die groei eenmaal begonnen is, ben jij te laat! Je webshop moet in absolute topconditie verkeren. Want valt je webshop ineens stil tijdens het beklimmen van de berg, dan is je shop gedoemd te mislukken. Je knippert even met je ogen en de klachten stromen binnen. Het internet wordt overspoeld met slechte reviews en je omzet valt stil. Je raakt je balans kwijt en probeert nog een paar reddingspogingen, maar het mag niet meer baten.

Oké, oké, oké… waar moet ik dan in investeren?

In alles! Je hosting infrastructuur, de techniek van je webshop, het design van je webshop, de online marketing, je klantenservice, de logistiek… ALLES!

Ik hoor je gniffelen en denken “Jah, daaag! Moet ik dan direct all-in met al mijn spaarcenten?”” Het antwoord is ’nee’. Je moet slim investeren in alles wat rammelt. Alles waar je al jaren niet meer in geïnvesteerd hebt en alles waarvan je nu denkt ‘het is prima, maar niet geweldig’. Want nu is het nog een oude, piepende ketting, maar zodra je die berg oprijdt, vraagt de zwaartekracht het maximale van die ketting, waardoor deze kan breken. En dan verwijs ik weer naar mijn gebroken ribben en gekrenkte ego.

Ben jij klaar voor de groei? Tips voor je eigen quickscan

  • Zit je nog op een goedkoop shared hosting pakketje? Zorg dat je kiest voor een schaalbare oplossing zoals een VPS, een cluster of een cloudoplossing.
  • Check of alle updates van je CMS geïnstalleerd zijn en laat je niet wijsmaken dat dit niet belangrijk is. Zie je CMS als de ketting. Niet up-to-date zijn is niet te vergelijken met een piepende ketting, maar met een gescheurde ketting. Investeer in het updaten of laat een nieuwe webshop bouwen als dit niet meer mogelijk is.
  • Hoe staat het ervoor met je ontwerp? Is dat nog van deze tijd? De standaard wordt steeds hoger en diverse onderzoeken wijzen nu eenmaal uit dat een up-to-date design bijdraagt aan het vertrouwen in de webshop.
  • Laat eens wat second opinions doen. Laat je marketingcampagnes, je ontwerp en je techniek eens beoordelen door een onafhankelijke partij. Kies uiteraard altijd voor een partij met de juiste accreditaties.
  • Evalueer je logistieke partners en zorg ook dat je structuur aanbrengt voor de klantenservice. Automatiseer het klantenserviceproces zoveel mogelijk, zodat je klanten snel en kordaat kunt helpen.

Maak een plan

Je kunt je geld maar één keer uitgeven, dus je moet het slim uitgeven. Werk daarom van tevoren een plan uit en breng de potentiële risico’s van je huidige situatie in kaart. Huur hier bij voorkeur een extern iemand voor in met verstand van zaken (en daarmee bedoel ik een e-commerce specialist. Niet iemand die ‘handig met computers is’).

De aap uit de mouw…

Natuurlijk kunnen wij je op alle vlakken helpen die ik hierboven heb beschreven. En natuurlijk heb ik dit artikel geschreven met twee petten op: de Nico die jou wil helpen, en Nico die Guapa wil helpen 😉

Desalniettemin komt het bovenstaande advies uit een goed hart en het is gebaseerd op jarenlange e-commerce ervaring.