Categorieën
Conversie optimalisatie E-commerce tips Magento Nieuws Online marketing UX design

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is één van de belangrijkste trends op het gebied van e-commerce. ‘Conversie’ staat voor het omzetten van bezoekers naar kopende klanten. ‘Optimalisatie’ staat voor het optimaliseren van de webshop om te zorgen dat bezoekers gaan kopen. C.R.O. voor e-commerce is onze specialiteit en daarom delen we graag onze kennis met je.

En toen was er ‘conversie optimalisatie’

In het begin, toen het internet en het vooral het kopen op internet een vlucht nam, wilde iedereen zoveel mogelijk bezoekers op de website of webshop krijgen. Meer bezoekers in je webshop betekende vaak ook meer verkopen. Maar steeds meer bedrijven ontdekten hoe je hoger in de zoekmachines kon eindigen. De advertentiekosten op Google en Yahoo werden steeds hoger. Daarom werd het belangrijk om zoveel mogelijk omzet uit je bestaande bezoekers te halen.

De grote websites en webshops gingen volop met conversie optimalisatie aan de slag. Ze deden miljoenen tests en onderzochten hoe ze meer omzet konden halen uit de bezoekers die ze kregen. Soms door een kleurtje van een bestelknop te veranderen en soms door het toepassen van ingewikkelde consumenten psychologiestrategieën. Dat heeft ze geen windeieren gelegd! Sommige (kleine) veranderingen verhoogden de conversie met enkele procenten. Bij een webshops zoals Amazon gaat het dan om miljoenen!

Het fenomeen slaat aan. Kleinere websites en webshops besteden er nu ook aandacht aan. Zo is C.R.O. voor iedereen een geschikte tool geworden om meer omzet te halen uit bestaande klanten en bezoekers per maand.

Hoe werkt het?

C.R.O. is iets dat je kunt toepassen op alle activiteiten en middelen die je als webshop ter beschikking hebt. Zelfs klantenservice, logistiek en verpakkingen hebben impact op de conversie. Maar over het algemeen wordt hiermee het optimaliseren van de webshop bedoeld. Als ecommerce-fans vertellen we je graag meer over C.R.O. voor webshops en websites.

Optimaliseren nieuwe webshop

Aan een nieuwe webshop kun je weinig verbeteren. Er is immers nog geen webshop of je gaat een bestaande webshop dusdanig veranderen dat er sprake is van een ‘nieuwe’ webshop. In zulke gevallen optimaliseer je de webshop voor conversie door na te denken over de drempel waar een bezoeker tegenaan kan lopen. Bijvoorbeeld de verzendkosten die op het laatste moment worden toegevoegd, het ontbreken van een belangrijke betaalmethode of het gebrek aan vertrouwen. Door goed na te denken over de mogelijke drempels voor je bezoekers, kun je van tevoren de webshop al optimaliseren om te converteren. Ook kun je er voor kiezen om bij het ontwerpen van een nieuwe webshop alvast een aantal testen uit te voeren om te staven of je ideeën ook daadwerkelijk kunnen gaan werken. Denk hierbij aan eye-tracking of het optuigen van een test-pannel die je kunt gebruiken om een idee of design te testen en te pagina’s te optimaliseren alvorens je iets gaat “”laten”” bouwen.

Optimaliseren bestaande webshop

Voor bestaande webshops is een proces dat doorlopend plaatsvindt en is een uiterst efficiënte manier om de omzet en winst van je webshop te verhogen. De aanpassingen worden bedacht door experts op basis van inzicht en best practices of ze komen voort uit analyses die het handelen van bezoekers hebben vastgelegd.

De specialistische bureaus testen en meten de wijzigingen altijd voordat deze permanent worden doorgevoerd in de webshop. Meestal worden de aanpassingen getest door middel van een zogenaamde A/B test of een Multivariate Test, waarbij één of een klein aantal wijzigingen tegelijkertijd wordt doorgevoerd en gemeten wordt hoe de conversie wordt beïnvloed. Het starten van dergelijke testen wordt doorgaand gedaan een call-to-action, denk hierbij aan een afbeelding met C.T.A. of een button.

Data verzamelen

Op basis van diverse databronnen kun je data verzamelen die je helpen bij het maken van de juiste keuzes. Denk hierbij aan Google Analytics of screencasting tools zoals Hotjar. Of beter nog, koppel al je externe databronnen aan ons business analytics platform en verkrijg het inzicht dat het verschil maakt in omzetgroei en rendement. De data helpt bij het stellen van hypotheses die je kunt gebruiken als uitgangspunt bij het opzetten van A/B testen. Om deze data te gebruiken heb je wel een voldoende aantal bezoekers nodig. Je kunt dit niet baseren op enkele tientallen bezoekers.

A/B en Multivariate testen in het kort

Een A/B test is een test waarbij een deel van de bezoekers versie A van de webshop te zien krijgt en het andere deel versie B. Versie A en B verschillen op één of meerdere punten van elkaar. Het doel van de A/B test is het meten van de impact van de veranderingen op de conversie. Het verschil tussen A/B testen en Multivariate testen is dat je bij een A/B test een pagina test en bij een multivariate test afzonderlijke elementen die individueel getest kunnen worden. Voor dergelijke testen zijn er tools beschikbaar als Visual Website Optimizer en Optimizely.

Dit artikel wordt veel te lang als ik het testen nu uitgebreid ga omschrijven. Binnenkort zal ik een artikel schrijven dat wat verder de diepte in gaat. Wil je deze niet missen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Wil jij ook meer conversie?

Heb je een webshop of ben je van plan er een te starten? Dan is conversie optimalisatie een must! Neem contact op met de bouwer van jouw webshop of als je er nog geen hebt, neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Andere content

We schreven nog meer blogs over dit onderwerpen, graag verwijzen wij je ook naar de volgende pagina’s: