Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

Je webshop moet een blog! Maar waar moet je dan over bloggen?

Bij Guapa geloven we heilig in het nut van bloggen en we adviseren al onze klanten dan ook om een blog aan hun webshop toe te voegen. Een blog is een fantastische manier om nieuwe content aan je shop of site toe te voegen, ook al blog je maar één keer per week. Toch staan de meeste klanten niet echt te springen. “”Maar waar moeten we dan over schrijven?”” horen we vaak.

Het lijkt misschien moeilijk om blogonderwerpen te vinden, maar je kunt eigenlijk over allerlei dingen bloggen.

Schrijf bijvoorbeeld:

Een blog over nieuw product dat je aan je shop hebt toegevoegd. Vertel waarom dit product interessant kan zijn voor je klanten en voeg mooie foto’s toe. Wat je ook kunt doen is een kortingscode in het blogartikel zetten. Een tijdelijke introductiekorting voor het nieuwe product. Dat maakt het meteen interessanter voor klanten om je blog goed in de gaten te houden.

Een handleiding of stappenplan. Verkoop je gordijnen? Schrijf een stappenplan voor het opmeten van de benodigde gordijnen. Verkoop je kleding? Schrijf een blog over hoe je het juiste model kiest voor jouw figuur. Verkoop je vijverproducten? Schrijf een handleiding over het onderhoud van een vijver. Verkoop je speelgoed? Schrijf een blog over welk soort speelgoed geschikt is voor welke leeftijd.

Een blog over jezelf! Mensen die voor het eerst iets bij jou bestellen, willen graag het gezicht achter de webshop zien. Schrijf een blog over je webshop, waarin je bijvoorbeeld vertelt waarom je de webshop bent begonnen en waar je op let bij het selecteren van de producten die je verkoopt. Dit geeft potentiële klanten vertrouwen en het gevoel dat ze iets bij jou/jullie bestellen en niet bij zomaar een anonieme webshop. Dit effect versterk je door foto’s van medewerkers in het blogartikel te zetten.

 

shop.label160.nl

 

Een blog over een onderwerp waar je graag beter op gevonden wilt worden. Wil je graag een hogere positie in Google op een bepaald keyword? Ga er dan over bloggen. Stel je wilt beter vindbaar zijn op het keyword ‘bureaustoel’. Denk dan na over mogelijke blogonderwerpen rondom dat keyword, zoals tips bij het kiezen van een bureaustoel, voor- en nadelen van materialen, tips over het goed afstellen van de stoel voor een juiste zithouding, etc. Door ‘rondom’ het keyword te bloggen, word je niet alleen beter vindbaar in Google, je laat bezoekers van je shop ook zien dat je een autoriteit bent op het gebied van bureaustoelen.

Een blog met een antwoord op de vraag van je bezoekers. Een potentiële klant kan allerlei vragen hebben over het product dat jij verkoopt. Waarschijnlijk weet je zelf het beste welke vragen dat zijn, omdat je ze ook hoort van klanten die de klantenservice bellen of mailen. Iemand die op zoek is naar een kinderwagen wil bijvoorbeeld misschien graag weten of deze makkelijk opvouwbaar is en in de kofferbak past. Dan is een blog als onderstaand voorbeeld van hippemamas.nl heel slim:

Door vanuit een probleem te bloggen kun je ook meer bezoekers naar je webshop leiden. Voor welk probleem bieden de producten die jij verkoopt een oplossing? Verkoop je matrassen die rugpijn kunnen verminderen of voorkomen? Dan is iemand die googelt op “”Tip rugpijn”” misschien op zoek naar jouw producten. Verkoop je rustgevende druppels voor katten en honden? Dan is iemand die googelt op “”Advies gestresste kat”” misschien op zoek naar wat jij verkoopt.

Niemand zit te wachten op een saaie en lange lap tekst

Waar je ook over blogt, zorg ervoor dat je blogs aantrekkelijk zijn om te lezen. Een lange lap tekst zonder tussenkopjes of afbeeldingen nodigt niet echt uit tot lezen. Hoe goed die tekst ook is. Zonde! Iemand moet de tussenkopjes kunnen scannen om snel de inhoud van je blog te bepalen.

Zoals eerder gezegd kun je met een blog je webshop een gezicht geven. Het is daarom heel belangrijk om na te denken over wat je wilt uitstralen en wat past bij de doelgroep. Ook is het heel belangrijk om die stijl consequent door te voeren. Bloggen er meerdere mensen? Hanteer zoveel mogelijk dezelfde stijl. Daarnaast kun je een kleine bio van de auteur bij blogberichten tonen.

Voorbeelden van webshops met een blog

 

Hema

 

 

Vijvercentrum de Scheper

 

 

Naifcare

 

 

Zooster

 

 

Tuning-gids

 

Heeft jouw webshop ook een blog?

Hoe vind jij onderwerpen om over te bloggen? Heb je misschien nog andere tips voor webshopeigenaren die nadenken over het toevoegen van een blog aan hun webshop?

Lees ook Waarom je webshop een blog moet hebben en Waarom bloggen nog steeds loont.