Categorieën
E-commerce tips Magento

Zo combineer je e-commerce met data-driven e-mailmarketing

Dotmailer is een Magento-partner en e-mailserviceprovider voor gerenommeerde merken. De integratie van de twee biedt kansen voor e-mailmarketing.

De integratie met Magento Commerce zorgt ervoor dat e-mails meer opvallen. Dotmailer maakt gebruik van single sign-on en snellere, betere realtime data-synchronisatie. Met deze functies kun je slimme berichten sturen die zijn gebaseerd op diepgaande inzichten over klanten.

Smart e-mailautomatisering

E-commerce merchants willen dat klanten impulsief handelen. Ze moeten daarom zorgen dat hun e-mail eruit springt in een overvolle inbox. Tegenwoordig ontvangen consumenten rond de 44 e-mails per week (bron: DMA marketer email tracker).

De tijd waarin merken sales konden genereren met alleen eenvoudige nieuwsbrieven en promotionele inhoud is voorbij. Om mee te tellen en hoog te scoren op klanttevredenheid, is nauwkeurig gerichte data-driven communicatie essentieel. Voor een hogere conversie en meer engagement zal je relevante content moeten aanbieden dat gericht is op de wensen van de klant.

Denk als een e-commerce merchant, gedraag je als een data-driven marketeer

De sleutel tot succes is het converteren van de impliciete en expliciete data van je klanten (zoals bestelgeschiedenis, onlinegedrag en voorkeuren) naar bruikbare inzichten die een goede voorstelling van zaken geven.

De integratie met Magento stelt je in staat om waardevolle e-commerce data direct te synchroniseren met Dotmailer en andere systemen zoals een CRM. Met een duidelijk klantenoverzicht, ben je beter in staat om een data-driven strategie te gebruiken en je e-mailprogramma gerichter te laten werken. Vervolgens kun je je concentreren op het verhogen van conversie, retentie en customer lifetime value (CLV).

Behavior-triggered berichten

Door gebruik te maken van deze data kun je snel en gemakkelijk omzet-genererende automatiseringen instellen. Dit kan bijvoorbeeld een reeks meldingen zijn voor het herstellen van een winkelwagentje, een beoordeling na een aankoop of upsell aanbevelingen.

In beide gevallen worden de onlineactiviteiten van de bezoeker opgeslagen in de backend. Deze data kunnen vervolgens gebruikt worden voor communicatie die specifiek gericht is op bepaalde klanten waardoor ze sneller zullen overgaan tot handelen.

Data-driven automatiseringsprogramma’s

Naast deze quick-wins helpt data-driven automatisering je om klanten aan je merk te binden. Ook voor de lange termijn. De segmentatietool van Dotmailer, gecombineerd met je real-time Magento data, stelt je in staat je contactenlijst op een RFM-basis te analyseren (Recency, Frequency, Monetary).

Je kunt bijvoorbeeld content met toegevoegde waarde verzenden naar degenen die jouw product onlangs hebben gekocht en loyaliteitspunten geven aan degenen die vaak een bestelling plaatsen. Het is verstandig om klanten met een hoge waarde (bijvoorbeeld als ze een bepaald bedrag hebben uitgegeven) te belonen met zoiets als VIP-incentives om herhaling van hun koopgedrag aan te moedigen.

Dynamische inhoud is ook een geweldige manier om je klantenbehoud te versterken; je kunt bijvoorbeeld scherp geprijsde producten aanbieden aan klanten die vaak kortingen gebruiken, terwijl je nieuwe producten toont aan klanten die de meestal de volle prijs betalen. Het netto-effect is een actievere klantenkring die loyaal blijft en in de toekomst meer koopt.

Relevancy-rijke e-mails

Je moet ook alert blijven op de voorkeuren van abonnees in dagelijkse e-mails, zoals nieuwsbrieven (als middel om relevantie te stimuleren en betrokkenheid te genereren). In Dotmailer zit een standaard mogelijkheid om je bestaande klantendata te verrijken met merkonderzoeken en voorkeurscentra, zodat je je e-mails kunt personaliseren met dynamische inhoud.

Dit niveau van klantinzicht helpt je specifieke producten, catalogi en redactionele inhoud aan te passen zodat klanten ertoe aangezet worden zich met je merk bezig te houden. Bovendien kun je met je Magento-data binnen handbereik verdere context aan je nieuwsbrieven toevoegen zoals verlanglijstjes, reviews, loyaliteitsprogramma’s en productaanbevelingen. Deze data zijn gebaseerd op browse- of aankoopactiviteiten. Een goed voorbeeld is het verstrekken van een unieke voucher (in een e-mail) die nog niet is gebruikt door de individuele ontvanger.

Maximaliseer je KPI’s, verhoog je ROI

Het rendement van e-mailmarketing is gigantisch. Het benutten van relevante data voor automatisering kan sensationele resultaten opleveren; het vormgeven van e-mailcampagnes rond context en relevantie geeft je bijna gegarandeerd een maximalisatie van je opens, clicks en conversies.

Dat e-mail dood is, wordt breed weerlegd door het hele digitale marketinglandschap; het is duidelijk slechts een mythe. Waarom? Omdat voor elke euro die wordt geïnvesteerd, er 32 euro voor wordt terugverdiend. (Bron: DMA Marketer email tracker 2018). E-mail blijft duidelijk een van de meest invloedrijke kanalen voor marketeers, en met de kracht van data-driven automatisering wordt het nog lucratiever.

Zo wordt er online bijvoorbeeld 77% van de winkelwagens achtergelaten, wat de omvang benadrukt van de inkomstenmogelijkheden die voor het grijpen liggen. Dotmailer-klant Cabbages & Roses genoot een stijging van 5,000% in ROI dankzij de implementatie van een programma voor verlaten winkelwagens.

Om de vruchten te plukken, moeten e-commerce merchants ervoor zorgen dat de juiste data naar de juiste systemen worden geleid; dit zal je helpen om de juiste boodschap aan de juiste persoon, op het juiste moment te geven- iedere keer weer.