Categorieën
Conversie optimalisatie E-commerce tips Online marketing

10 kleine gewoontes die de omzet van je webshop direct zullen boosten

Veel webshop eigenaren worden opgeslokt door de dagelijkse rompslomp en vergeten tijd te spenderen aan de groei van hun webshop. Orders verwerken, vragen van klanten beantwoorden, pakketjes inpakken, leveranciers bellen, enzovoorts, enzovoorts… Aan het eind van de dag voelt het misschien wel alsof je productief bent geweest, maar laat me je verzekeren dat dat maar deels waar is. In deze opsomming staat namelijk niets dat ervoor zorgt dat je je lange termijndoelen gaat halen… en dan ga ik er al vanuit dat je lange termijn doelen hebt gesteld.

Speciaal voor alle mensen die verantwoordelijk zijn voor een webshop, heb ik een lijstje gemaakt van dingen die je dagelijks zou moeten doen om je webshop succesvoller te maken. Zorg dat deze dingen in je systeem komen en doe ze elke dag… elke dag! Of het nu goed gaat met je webshop of niet… elke dag! Als je dit consequent doet, zal je shop ook consequent groeien.

01 Stel doelen en schrijf ze iedere dag op

Vraag het aan iedere succesvolle persoon of succesvol bedrijf. Ze hebben allemaal heel duidelijk voor ogen waar ze op de lange termijn naartoe willen. Ze stellen extreem ambitieuze doelen op en knippen deze op in kleine brokjes, waar ze vervolgens iedere dag aan werken.

Schrijf dus op wat je allemaal wilt bereiken over vijf jaar en wees ambitieus. Begin eens met vertienvoudigen en reken terug wat daar voor nodig is. Begin vervolgens iedere dag met het opschrijven van je doelstellingen, zodat je zeker weet dat ze niet aan je aandacht ontsnappen. Definieer direct daarna wat je er vandaag aan gaat doen om dichter bij je doel te komen.

02 Kom een uur eerder op je werk

Tijd is het enige dat je niet kunt kopen. Daarom gaan succesvolle ondernemers en managers er zo zorgvuldig mee om. Ze zijn absoluut meesters in het benutten van hun tijd. De meeste succesvolle ondernemers en managers zijn als eerste op hun werk en beginnen hun dag al voordat de operationele hel losbarst. In dat ene uurtje extra kun je bouwen aan je bedrijf/webshop/doelen.

Sta vanaf morgen een uur eerder op en besteed je tijd aan de andere punten op deze lijst. Negeer je mail, social media berichten/timeline en berichtjes. Je besteedt je tijd uitsluitend aan dingen die bijdragen aan je lange termijn doelstellingen.

03 Leer iedere dag

Stilstand is achteruitgang! Als jij jezelf niet ontwikkelt, zul je minder goed worden in wat je doet. Leer daarom iedere dag. Leer over je product en verbeter je skills. Zorg dat je interessante artikelen ergens kunt bewaren, zodat je deze ’s ochtends of ’s avonds kunt lezen. Zelf gebruik ik hiervoor Evernote , maar ook apps als Pocket of Flipboard kunnen je hierbij helpen.

Lees dus iedere dag over je branche en persoonlijke ontwikkeling. Pak iedere maand een e-commerce gerelateerd topic waar je jezelf in kunt verdiepen. E-mail marketing, SEO, SEA, Social Media, Conversie optimalisatie, A/B testen, enzovoorts. Volg interviews met succesvolle e-commerce ondernemers en lees vakbladen, zoals Twinkle en Emerce.

04 Zorg dat mensen weten dat je er bent

Veel e-commerce professionals verschuilen zich achter hun shop. Ze delen zo nu en dan wel eens een aanbieding, maar daar houdt het wel mee op. Zorg dat mensen je tegenkomen en laat zien wie je bent. Niet alleen wie het bedrijf is, maar ook wie er achter het bedrijf zit. Mensen doen zaken met mensen… niet met software! Deel tips, inzichten, inspiratie en interessante feiten.

Zorg dat je iedere dag minimaal drie social messages stuurt en grijp iedere kans aan om je webshop te promoten. Als mensen gek van je worden, begin je op stoom te komen. Als mensen je niet kennen, willen ze ook geen zaken met je doen.

05 Spreek iedere dag minimaal twee klanten

Ik schreef al eerder dat veel webshop professionals zich verschuilen achter de webshop. Het grote nadeel van een webshop ten opzichte van een fysieke winkel is dat je minder directe feedback van je klanten krijgt. Daar ziet en hoort de verkoper de klant. Op basis van die observaties houdt de verkoper feeling met zijn klanten.

Zorg daarom dat je iedere dag minimaal twee klanten spreekt. Bel gewoon random iemand op en vraag hoe ze het vonden om zaken met je te doen. Wat beviel wel en wat niet. Hoe zijn ze bij je gekomen? Vraag ze wat zij zouden veranderen aan jouw shop als ze een dag de baas mochten zijn. Doe dit iedere dag en je zult je omzet een boost geven! P.S. Bedank de klant voor zijn order.

06 Reflecteer iedere dag

Je kunt alleen beter worden als je ook af en toe stilstaat bij wat je goed en fout doet. Het zorgt ervoor dat je jezelf blijft ontwikkelen en dat je bewust bent van je fouten, maar ook de ontwikkeling die je doormaakt. Het is wel belangrijk dat je alleen op jezelf reflecteert en jezelf verantwoordelijk houdt voor alles wat fout is gegaan.

Stel jezelf iedere avond de volgende vragen:

  • Wat ging er vandaag goed en hoe kan ik dit vasthouden?
  • Wat ging er vandaag fout en hoe kan ik dit verbeteren?
  • Wat had ik kunnen doen om succesvoller te zijn?
  • Hoe ga ik dat wat ik vandaag heb geleerd, morgen toepassen?

07 Bereid de volgende dag voor

Besteed het laatste half uurtje van je werkdag aan het definiëren van de belangrijkste drie acties voor de volgende dag. Het is een gewoonte die bijna iedere succesvolle ondernemer of manager toepast. Begin je dag altijd met deze taken, zodat je zeker weet dat je ze afrondt.

Voordat je de computer of laptop uitzet, schrijf je de belangrijkste taken voor de volgende dag op. Begin hier iedere dag mee. Staat je een drukke dag te wachten? Begin dan vroeg! Sta om 6:00 op of zelfs om 5:00. Zorg dat het afkomt.

08 Zorg dat je het eens bent met de klant

Verwar dit niet met “de klant is koning”. Soms word je gebeld door een klant die de prijs te hoog vindt of een klant die je service belabberd vindt. Je kunt natuurlijk beginnen met het oneens te zijn met de klant, maar dat gaat je niet helpen. Wees het met de klant eens. Het is zijn werkelijkheid. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je de klant altijd moet compenseren.

Ik kan me goed voorstellen dat dit niet logisch voelt. Natuurlijk kan ik het voor je uitleggen, maar wie kan dat beter dan de man die deze methode bedacht heeft. Lees het artikel van salesguru Grant Cardone.

Pas het ‘eens zijn met de klant’ iedere dag toe. Ik heb het zelf ook geprobeerd en de resultaten waren waanzinnig! Nu pas ik het iedere dag toe en het levert direct winst op.

09 Zorg dat je iedere dag werkt aan je content

Iedereen wil graag goed scoren in de zoekmachines en de hele wereld doet alsof het een magische truc is, maar niets is minder waar. Google is juist heel transparant over wat je moet doen om goed te ranken. Creëer kwalitatieve content en een gebruiksvriendelijk website. Dat is wat je moet doen.

Zorg dat je iedere dag bouwt aan de content van je shop. Schrijf minimaal drie blogs per week. Heb je wat minder tijd? Optimaliseer dan minimaal één bestaande pagina voor een bepaald keyword. Ben je niet goed in schrijven? Zorg dat je het wordt of besteed het uit.

10 Benader je ‘strongbase’

Ook de strongbase is een term die veel wordt gebruikt door Salesguru Grant Cardone. Je strongbase is het netwerk van mensen om je heen, waar je al goed contact mee hebt. Het zijn familie, vrienden, kennissen, zakenrelaties en bijvoorbeeld bestaande klanten. Bij deze mensen maak je meer kans om iets te verkopen, omdat ze je vertrouwen.

Zorg dat je iedere dag iemand uit je Strongbase benadert en biedt hem/haar een product aan. Dat zou je als volgt kunnen doen:

Bestaande klant:

Hoi klant,

Ik zie dat jij in het verleden tijgerprint t-shirts van ons hebt gekocht. Nu hebben we een fantastische collectie tijgerprint broeken binnengekregen. Is dit iets waar je interesse in hebt? Heb je een computer in de buurt, dan stuur ik je het linkje. Volgens mij matcht het heel mooi.

Een vriend/kennis/familielid:

Hey vriend,

Ik liep net door het magazijn en toen zag ik een fantastisch overhemd liggen dat net wat voor jou is. Jij loopt er altijd netjes bij en dit overhemd zou je heel goed staan. Zit je achter een computer? Dan stuur ik je even het linkje door. Nee? Dan stuur ik even een foto via WhatsApp. Zal ik het morgen even langsbrengen? Drinken we gelijk even een kop koffie.

Waarom niet?? Je bewijst ze zelfs een gunst! Je bent attent en laat zien dat je je hebt verdiept in de klant. Je zou hetzelfde doen als je een fysieke winkel had. Of als je aan het winkelen was met je vriend/kennis/familielid. Zoek iedere dag iemand uit je strongbase aan wie je kunt verkopen en je zult je omzet direct laten groeien. Laat je collega’s hetzelfde doen en laat me weten hoe dat je shop heeft laten groeien.

Succes is geen ‘geluk’, het is hard werken

Ik garandeer je dat als je je bovenstaande gewoontes aanleert, je webshop zal groeien als kool. Succes heeft helemaal niets te maken met ‘geluk hebben’ of de economie. Het gaat erom dat je heel consequent goede dingen  doet en goede beslissingen neemt.

Wacht niet tot morgen, maar begin nu! Voer op z’n minst een van de bovenstaande dingen uit. En als je er één kiest, omdat die het minste tijd kost, heb je dit artikel niet begrepen. Kies er één uit die de meeste impact zal hebben.