Categorieën
Algemeen nieuws

8 goede voornemens voor je webshop in 2015

Met de jaarwisseling voor de deur en 2014 alweer bijna achter ons, wordt het zo langzamerhand tijd om vooruit te kijken. Want als je de meest succesvolle mensen ter wereld mag geloven, is het hebben van een duidelijk doel en daarin geloven de belangrijkste succesfactor. Men zegt dat je als je een duidelijk doel voor ogen hebt, er heilig in gelooft en de weg naar succes visualiseert, je een energie uitstraalt die succes aantrekt. Het werkt overigens ook de andere kant op, dus houd het positief 😉

Ik kom zo bij de acht voornemens die je webshop kunnen helpen groeien, maar ik wil nog heel even inzoomen op het nut van het stellen van een doel. Want persoonlijk geloof ik heilig in doelen stellen en het visualiseren van mijn doelen. Ik ben ervan overtuigd dat het mij heeft gebracht, waar ik nu als mens en met mijn bedrijf sta. Mijn moeder zei altijd tegen mij “Als je erin gelooft, dan lukt het je!” Het zorgde ervoor dat ik regelmatig op mijn spreekwoordelijke ‘bek’ ging, maar uiteindelijk lukte het me altijd.

Het geloven in je doelen en het visualiseren ervan is natuurlijk geen garantie dat er niets meer misgaat, maar het zorgt er wel voor dat je altijd gefocust bent op je doel en de kansen niet mist die op je pad komen. Het zorgt ervoor dat je de juiste beslissingen neemt, omdat je altijd je doel voor ogen hebt bij het afwegen van een beslissing. Met de acht goede voornemens in dit artikel kun je van 2015 een jaar van groei maken.

1. Benut de kansen van geavanceerde e-mail marketing

Dit is misschien wel de meeste genegeerde kans van dit moment! Veel webshop eigenaren doen bijna niets met e-mail marketing, omdat ze denken dat mensen nieuwsbrieven maar lastig vinden. Absolute flauwe kul! Stuur jij al aanbiedingen en denk je dat e-mail marketing al benut? Onzin! Tenzij je al druk bezig bent met segmentatie en marketing automation, behoor je gewoon tot de groep ‘benut de kansen van e-mail marketing niet’.

Het goede voornemen:

Je gaat je verdiepen in het segmenteren van je klanten en nieuwsbriefinschrijvers. Begin heel simpel met het maken van een enkel segment en verstuur een geautomatiseerde mailing. Er zijn een aantal basisrecepten waar je mee kunt beginnen. Ik geef je twee voorbeelden waar je direct mee aan de slag kunt. Belangrijk om te weten voor de onderstaande recepten is dat programma’s zoals MailChimp weten welke producten jouw nieuwsbriefinschrijvers hebben gekocht (mits goed gekoppeld met je webshop).

  1. Mensen die ‘product x’ kochten, kopen meestal ook ‘product y’. Stel je nieuwsbriefsoftware zo in dat deze mensen na twee weken van aankoop van product x, een aanbieding krijgen van product y.
  2. Mensen die ‘product x’ kochten, kopen hetzelfde product meestal na y-dagen nog een keer. Stel een automatische mailing in die na y-dagen een aanbieding verstuurt naar mensen die product x kochten. Geef ze een herhaalaankoopkorting.

2. Creëer indrukwekkende content

Sure… jij doet het al… forget it! Overtref jezelf! Ik heb het hier niet over unieke productteksten. Ik ga er vanuit dat je productteksten uniek zijn. Ik heb het over een stuk content dat zo goed is, dat iedereen die het leest het aan zijn ‘read later’ lijstje toevoegt. Dit soort content is goud waard… voor jouw webshop! Want waanzinnige content wordt niet alleen beloond door Google, maar ook door je doelgroep. In tegenstelling tot veel andere marketingactiviteiten, zal een waardevol stuk content continu traffic en sales opleveren, terwijl je er slechts eenmalig tijd aan besteedt.

Het goede voornemen:

Schrijf eens per maand een uitgebreid en inhoudelijk artikel. Wil je echt vlammen op het gebied van content? Schrijf een whitepaper of een e-book. Geloof me… het is een investering die zich op termijn makkelijk terugverdient. Ben je zelf niet zo van het ‘bloggen’? Besteed het dan uit! Content maakt onderdeel uit van je bedrijfsvoering en is niet optioneel!

3. Doe het goed, of besteed het uit

We beginnen allemaal met ‘alles zelf doen’. Dat is ook heel normaal en verstandig. Je leert immers de kneepjes van het vak en het zorgt ervoor dat je weet wat er in je bedrijf gebeurt. Maar als je echt de volgende stap wilt gaan maken, moet je mensen om je heen verzamelen die excelleren in hun vak. Jij bent ondernemer en moet je bezig houden met de grote lijnen. Je zou steken laten vallen als je zelf nog iedere dag in de campagnes zit te sleutelen. Net als een goede accountant, verdienen e-commerce specialisten hun kosten gemakkelijk weer terug. Durf dit jaar een marketingactiviteit uit te besteden aan een specialist.

Het goede voornemen:

Besteed dit jaar de marketingactiviteit uit aan de specialist die het meeste impact heeft op de omzet van je webshop. Durf deze stap te maken en je zult zien dat het geld oplevert, in plaats van kost.

4. Verdiep je minimaal één keer per kwartaal in je klanten

Natuurlijk ken jij je doelgroep… maar heb je ook wel eens met een van je webshopklanten om tafel gezeten? Heb je ze wel eens het hemd van het lijf gevraagd? Heb je wel eens een enquête gehouden onder de mensen die niet bij je gekocht hebben? Je doelgroep kennen is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen van het runnen van je webshop. Het zorgt ervoor dat je gericht kunt inkopen, dat je trends op tijd spot, weet hoe je in de markt wordt gezien en ga zo maar door.

Het goede voornemen:

Verdiep je dit jaar in je doelgroep en neem actie om nog meer aansluiting met je doelgroep te vinden. Drie vragen die je zou kunnen stellen:

  1. Waarom heb je nou juist bij mij/ons gekocht?
  2. Wat zouden we kunnen verbeteren aan onze webshop?
  3. Zou je onze webshop aanbevelen aan anderen?

5. Verbeter minstens één ding aan je shop op basis van feitelijke data

Helaas hebben veel webshop eigenaren er nog wel eens handje van om een webshop te laten bouwen en deze vervolgens jarenlang te laten verslonzen. Ze kijken er nauwelijks naar om of breiden af de webshop slechts af en toe uit met een extra functionaliteit. Een gemiste kans, want te vaak gaat het mis. Een nieuwe feature zorgt voor meer onduidelijkheid en laat je conversie kelderen of er komt een compleet nieuwe webshop die de plank helemaal misslaat. Alle grote, succesvolle webshops verbeteren hun webshop op dagelijkse basis. Zij voeren A/B tests uit, hebben klantpanels die meedenken en hebben het verbeteren van hun webshop in hun dagelijkse routines verwerkt. Waarom zou jij dat niet doen? Het staat vast dat deze werkwijze kostenefficiënt is met een in verhouding enorm rendement.

Het goede voornemen:

Laat een A/B test uitvoeren door een specialist (of doe het zelf, maar lees nog wel #3 nog een keer). Voer een aantal tests uit en voer op z’n minst één feitelijk onderbouwde verbetering permanent door. En onderbouwd is geen ‘fingerspitzengefühl’. Duik in Analytics en VWO om feitelijk vast te stellen of iets beter was of niet.

6. Overtref iedere dag de verwachtingen van op z’n minst één klant

Mijn eerste ervaring met Bol.com was een boek dat niet, volgens de belofte van Bol, de volgende dag geleverd werd. Ik belde geïrriteerd op naar de klantenservice om mijn beklag te doen. De reactie van de dame die de telefoon opnam, veranderde mij van een geïrriteerde klant in een klant voor het leven. Het enige dat ze had gedaan, was mijn verwachting overtreffen. Ik verwachtte dat ze zou zeggen dat ik nog even geduldig moest wachten of dat ze een excuus over voorraad zou geven. Maar deze dame was heel empatisch! Ze zei het volgende tegen mij:

“Meneer, ik kan me heel goed voorstellen dat u baalt. U had zich vast verheugd op het lezen van het boek. Mogelijk wordt het boek vandaag of morgen alsnog bezorgd, maar voor de zekerheid stuur ik u nog een exemplaar. Dan kunt u morgen zeker het boek lezen. Mijn excuses voor de teleurstelling. Als het boek alsnog bezorgd wordt… wilt u het dan aan ons retourneren?”

Het boek kwam de volgende dag alsnog binnen. Ik stuurde dat uiteraard retour en besteed sindsdien duizenden Euro’s bij Bol.com. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben die deze ervaring heeft met Bol.com. Het heeft ze groot gemaakt. En zo zijn er natuurlijk nog tal van voorbeeldshops, zoals Coolblue die als eerste same day delivery bood, Zalando die ongekende service biedt en ga zo maar door.

Het goede voornemen:

Overtref iedere dag op z’n minst de verwachtingen van één klant! Het maakt niet uit hoe je het doet… als je het maar doet. Ik geef je drie voorbeelden:

  1. Stop in het pakketje een extra kleinigheidje en bedank de klant voor zijn/haar bestelling. Vraag niet naar een gunst… gewoon geven.
  2. Kom een klant tegemoet als er iets fout is gegaan… en kies iemand die zelf een fout heeft gemaakt. Neem de fout voor jouw rekening en schrijf de eventuele kosten af als marketingkosten.
  3. Schrijf een handgeschreven kaartje, waarin je de klant veel plezier toewenst met het product en bedank de klant voor de bestelling. Onderteken het persoonlijk. Een gedrukt kaartje dat geschreven lijkt werkt averechts. Dat is een teleurstelling.

7. Sluit je ieder kwartaal een dagdeel af van de buitenwereld

Ik begon dit artikel met de uitleg over het visualiseren van je doelen. Eens per kwartaal zou je jezelf moeten afsluiten van de buitenwereld om even stil te staan bij waar je nu staat ten opzichte van je doelen. Denk even een half uurtje bewust na over waar je naartoe wilt en ga daarna een paar uur iets ontspannends doen, zoals wandelen, lezen of zelfs televisie kijken. Grote kans dat de je die dag/week/maand een briljante ingeving krijgt. Krijg je ‘m niet? Blijf volhouden, want het resultaat kan ook maanden later pas komen.

Het goede voornemen:

Plan ieder kwartaal een dagdeel of een dag in om stil te staan bij je doelen. Bewaak dat dagdeel uit alle macht! Telefoon uit, laptop uit… even gewoon niet bereikbaar.

8. Zorg dat je doelen iedere dag zichtbaar zijn! (Gratis posters)

Probeer je iedere dag bewust te zijn van je doelstellingen, zodat je altijd je doelen meeneemt als je een beslissing neemt. Deel je doelstellingen met je team als je met meer bent, zodat iedereen kan bijdragen. Om je daarmee te helpen, hebben wij twee gratis posters voor je gemaakt. Een met de voornemens die ik hierboven heb beschreven en een versie die je zelf kunt invullen.