Categorieën
Nieuws

Geheimen voor klanttevredenheid

Hoe zorg je ervoor dat je klanten tevreden zijn? Zo tevreden dat ze nog een keer iets bij je bestellen of anderen aanraden om ook een kijkje in je webshop te nemen? Onderstaande tips komen uit het blog ‘3 Secrets to Satisfying Your Customers‘ van inc.com. In dat bericht gaan de voorbeelden over vluchten en hotelboekingen, maar ze zijn net zo relevant voor webshops.
 

Laat je prijzen overeenkomen met de waarde die klanten waarnemen

Zorg er dus voor dat prijzen logisch en eerlijk zijn voor klanten. Klanten vinden het geen probleem om meer te betalen voor een product als maar duidelijk is waarom de prijs hoger is en de meerprijs ook overeenkomt met de waarde van de extra’s. {{cta(’92d9b46d-0b71-4edf-ba4e-ebfc89a9ef5b’,’justifycenter’)}}In het blog wordt het voorbeeld gegeven van luchtvaartmaatschappijen, waarbij je voor alle extra opties meer moet betalen. Je ticket lijkt goedkoop, maar voor alles (ruimbagage, meer beenruimte) komt er vervolgens nog een bedrag bovenop. Dat zorgt voor een vervelend gevoel bij het afrekenen. Denk in je webshop ook aan de verzendkosten. Zijn die logisch en eerlijk? Of zo hoog dat klanten massaal afhaken in het bestelproces?

Vertel de waarheid in je webshop

Verwachtingsmanagement is ook hier belangrijk. Wees eerlijk over je product. Niets zo vervelend dan vol spanning wachten op je pakketje om er vervolgens achter te komen dat het product dat je ontvangt niet voldoet aan de verwachtingen die de productfoto’s en productomschrijving bij je hadden gewekt. Ook dan ontstaat er bij je klant weer een vervelend gevoel. Als het product overeenkomt met wat je in je webshop laat zien/vertelt, zal je klant tevreden zijn en misschien zelfs een mooie review plaatsen.

Laat duidelijk zien wat je verkoopt

Aansluitend op de vorige tip is het belangrijk om je klanten veel informatie te geven, zodat iemand een bewuste keuze kan maken voor jouw product. Een kleine of onduidelijke productfoto en slechts de specificaties van de leverancier zijn niet voldoende, Een duidelijke productomschrijving en goede productfoto(s) zorgen ervoor dat je klant weet wat hij of zij koopt en dus tevreden zal zijn met wat hij ontvangt. Niemand wordt blij van veel retourzendingen..