Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing UX design

Google AdWords: nieuwe ontwikkelingen op een rij

Google AdWords, het advertentieprogramma van Google, is doorlopend in ontwikkeling. Adverteerders krijgen steeds meer inzage in campagneresultaten en de beschikking over features om advertenties nog relevanter te maken voor zoekmachinegebruikers. De continue doorontwikkeling van AdWords biedt adverteerders de mogelijkheid om het rendement uit campagnes verder te vergroten. In dit artikel lichten de online advertising specialisten van Ten Stripes een aantal belangrijke ontwikkelingen van de afgelopen periode uit.

#1. Product Listing Ads nu ook in België

In Nederland is het al geruime tijd mogelijk om specifieke producten, inclusief afbeelding en prijs, te promoten in Google. De advertenties worden gecreëerd op basis van een product feed van de adverteerder. Deze product feed, geüpload in het Google Merchant Center,  kan omgezet worden naar advertenties door middel van een zogenaamde Product Listing Ads (PLA) campagne.

We zien in Nederland al geruime tijd erg positieve resultaten van dergelijke PLA-campagnes. Bij diverse webshops bedraagt de omzet zo’n 10 a 20% van de overall AdWords-omzet, gecombineerd met een gunstige kosten/omzetverhouding. Per september 2013 is het ook mogelijk om een PLA-campagne te draaien in België, wat nieuwe kansen biedt voor Nederlandse adverteerders om meer business te genereren. 

#2. Remarketing for search

Remarketing is al geruime tijd een bekend begrip. Mensen die reeds de website van de adverteerder bekeken hebben kunnen nogmaals bereikt worden in het Google Display Netwerk. De advertentie-uiting – tekstadvertenties of banners – kan gespecificeerd worden op basis van de pagina’s/producten die de gebruiker bij zijn of haar vorige bezoek bekeken heeft. Het blijkt een bijzonder effectieve manier om voormalige bezoekers alsnog tot actie te bewegen.

Sinds halverwege dit jaar is het mogelijk om deze groep gebruikers nogmaals te bereiken, zodra ze zoeken via Google: Remarketing for Search (RLSA). Mensen die de website van de adverteerder bezochten en zich verder oriënteren via Google in de uren, dagen en weken erna, kunnen hierdoor nogmaals bereikt worden. Dit kan bijvoorbeeld door specifieke advertentieteksten te tonen of aparte (hogere) CPC-biedingen te hanteren.

 #3. Dynamische Remarketing

Naast Remarketing for Search is er nóg een nieuwe ontwikkeling op het gebied van Remarketing: Dynamische Remarketing.

Met een reguliere Remarketing-campagne kunnen de advertenties worden aangepast op bijvoorbeeld een specifieke webpagina die een klant heeft bezocht. Bij Dynamische Remarketing worden de advertenties die de bezoekers in het Display Netwerk zien, aangepast aan de specifieke producten die ze op de website hebben bekeken. Er wordt automatisch een beeldadvertentie gegenereerd. Voor Dynamische Remarketing dienen adverteerders wel een Google Merchant-account te hebben, aangezien Google AdWords de informatie voor de advertentie uit de product feed haalt. Een uitgebreide handleiding voor het implementeren van het Remarketing-script is te vinden op de supportpagina (link: https://support.google.com/adwords/answer/3103357) van Google.

Bron afbeelding: http://searchengineland.com/google-rolls-out-dynamic-retargeting-ads-for-adwords-164457

#4. Inzage kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore, een factor tussen de 1 en 10, geeft een schatting van hoe relevant je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina zijn voor iemand die je advertentie te zien krijgt. Het is samen met het maximale CPC-bod de bepalende factor van de positie van de advertentie en de te betalen kosten per klik (CPC). Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe hoger de advertentiepositie en lager de CPC.

Sinds kort geeft Google AdWords, naast een algehele kwaliteitsscore, inzage in de prestaties van de belangrijkste onderliggende factoren: verwachte klik frequentie (CTR), advertentierelevantie en de ervaring op de landingspagina. De prestaties zijn te vinden door op het spreekballonnetje te klikken bij een zoekwoord. Door deze inzichten is het eenvoudiger om gerichter optimalisaties uit te voeren ten behoeve van de kwaliteitsscore.

 

#5. Form extensions

Google is momenteel aan het testen met een nieuwe advertentie-extensie: Form Extensions.  Met deze feature kan een zoekfunctie opgenomen worden in de advertentietekst. De zoeker kan direct vanuit de advertentietekst een specifieke zoekopdracht uitvoeren, om zodoende op een zo’n relevant mogelijke pagina uit te komen. Het betreft een Bèta, of de functionaliteit beschikbaar zal worden voor alle adverteerders is afwachten.

Bron afbeelding: http://searchengineland.com/google-testing-new-adwords-site-search-extension-175686

Wil je weten welke kansen er liggen voor jouw bedrijf?

Google AdWords is volop in ontwikkeling. Voor adverteerders liggen er kansen om het rendement te vergroten en het verschil te maken ten opzichte van concurrenten. Benieuwd welke kansen er liggen voor jouw bedrijf? Of een specifieke vraag over een van de nieuwe features? Neem dan contact op, we helpen graag!