Categorieën
Algemeen nieuws

Optimaliseer je webshop met personas

Personas zijn precies wat ze zeggen te zijn: een persoon bij je klant. In de huidige wereld van constante verandering is het van groot belang je klanten te kennen, te weten wat hen drijft en wat zij belangrijk vinden. Consumenten gedragen zich in toenemende mate als participanten in bedrijfsprocessen en vragen steeds meer service op maat. Daar staat echter tegenover dat, mocht je het voor elkaar krijgen te ontdekken wat consumenten dan precies willen, je dit een significant marktvoordeel kan opleveren.

Een opkomend stuk gereedschap in de marketing-toolbox is het creëren van personas; een methode om een veel completer beeld te krijgen van je klanten dan de basale beschrijvingen als ‘jongeren tussen 18 en 30 jaar’, ‘early adopters’ of ‘alle vrouwen’. Want zeg nou zelf, hoe kun je nou een boodschap op maat brengen als je niet precies weet wat ‘jongeren tussen 18 en 30 jaar’ bezighoudt, waar ze hun boodschappen doen, welk tijdschrift ze lezen en welke merken zij gebruiken? Sterker nog, hoe waarschijnlijk is het dat alle ‘jongeren tussen 18 en 30 jaar’ hetzelfde tijdschrift lezen?

Hoe maak je dan die personas?

Een persona creëren is niets meer of minder dan het personaliseren van de klant door deze naast feitelijke gegevens, ook emotionele kenmerken te geven. Geef hen een naam, maak hen levensecht. Zij vertegenwoordigen immers jouw klantenkring. Bedenk wat hun hobby’s zijn, ergernissen, naar wat voor muziek zij luisteren, wat zij online doen, welke merken zij gebruiken, wat hun karaktereigenschappen zijn.

{{cta(‘e15bdcae-7fe4-4d04-8fb1-3a4b2f5d804a’,’justifycenter’)}}

Vier of vijf personas is overigens genoeg, het moet wel overzichtelijk blijven. Elke beslissing die je vanaf nu neemt, neem je met deze personas in je achterhoofd. Resultaat: effectievere marketing- en andere bedrijfsactiviteiten omdat de klant echt centraal staat.

Let wel, in een wereld die constant verandert, veranderen personas vrolijk mee: hun gedrag wordt voortdurend beïnvloed door factoren als technologische, sociale en externe veranderingen. Zorg dus dat je de beschrijving van je personas nauwlettend in de gaten houdt en werk deze bij waar nodig.

Laat je klanten voor je besluiten

Wanneer bekend is wat voor klanten je webshop bezoeken, kun je de structuur van je webshop optimaliseren. Vraag jezelf af of de productbeschrijvingen aansluiten bij je personas. Wellicht is er een samenhang tussen de verschillende categorieën en de klanten die deze aantrekken. Richt specifieke content op specifieke bezoekers, ga na wat zij belangrijk vinden en wat hen aantrekt. Het is nu gemakkelijker om te bepalen in welke media je wel of niet adverteert of met welke merken je wel of niet moet samenwerken. De flow van je webshop kan bovendien effectiever worden ingericht.

Kortom, investeer tijd in het achterhalen van de verhalen van je klanten en creëer op deze manier een compleet beeld. Boost je effectiviteit en omzet door processen, acties en content specifiek in te richten op wat je bezoekers het meeste raakt.

{{cta(‘dc02729c-d39e-4f02-bcd8-c2eb81fc6711′,’justifycenter’)}}