Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

Webshop opzetten? Denk aan uw zwakste schakel!

Het aantal Nederlanders dat vandaag de dag beschikt over internet is indrukwekkend, volgens onderzoek zo’n 95% van de gehele Nederlandse bevolking. Het aantal websites en -shops groeit ondertussen ook flink door. Het is dan ook niet verwonderlijk dat webshop-eigenaren door de hoge concurrentie uiterste inspanningen moeten leveren om veel conversies te generen en zodoende te overleven. Bij het opzetten van een goede webshop zijn er drie belangrijke schakels. Ten eerste is er natuurlijk de webshop zelf, daarnaast is het belangrijk om de shop te vullen met goede producten danwel diensten en tot slot is het van uiterst belang om u te richten op de juiste bezoekers. Iedere bezoeker is anders en heeft andere eisen en verwachtingen van een webshop. Hieronder volgen een aantal punten omtrent het verbeteren van uw webshop, het neerzetten van de juiste producten en/of diensten en het aantrekken van de juiste bezoekers.

Denk bij het opzetten van een webshop niet alleen aan de webshop zelf, maar ook aan andere factoren zoals de bezoeker en het product, iets wat vaak wordt vergeten.

Webshops

Allereerst rijst de vraag waar een goede webshop aan moet voldoen. Veel ondernemers nemen niet altijd de tijd om deze stap grondig te doorlopen, omdat ze te snel iets willen neerzetten. Hieronder zullen een aantal punten volgen die zeer essentieel zijn bij het opstellen van een webshop.

Begin met het goed laten functioneren van uw webshop. Overzichtelijkheid speelt hierbij een belangrijke rol. Wanneer bezoekers naar iets opzoek zijn, moet het duidelijk zijn hoe men bij de gewenste pagina of product uitkomt. Denk hierbij ook aan een overzichtelijke en duidelijke navigatie op uw webshop. Voorbeelden zijn het menu en de daarbij behorende categorieën die helder opgebouwd dienen te zijn. Hierbij moeten de categorieën allen klikbaar zijn zodat er makkelijk doorgeklikt kan worden naar volgende relevante pagina’s. Zorg er ook altijd voor dat uw contactgegevens makkelijk vindbaar zijn. Wanneer mensen met vragen of opmerkingen blijven zitten moet u er altijd voor zorgen dat bezoekers u makkelijk kunnen bereiken. Daarnaast is het van groot belang om goede informatie over de producten en/of diensten te plaatsen. Denk hierbij aan het juist neerzetten van prijzen (eventuele kortingen wanneer nodig), voorwaarden en gedetailleerde product/dienst informatie. Ook het gebruik van de juiste lettertypen, het formaat van de afbeeldingen en de kleuren zijn van essentieel belang.  Zo is bijvoorbeeld gebleken dat een oranje winkelwagen button het meeste effect heeft op conversies.

Lees hier meer over in ons blog over gebruiksvriendelijkheid.

Producten/Diensten

Wanneer u een startende ondernemer bent, is het van cruciaal belang dat u van tevoren weet dat er voldoende vraag vanuit de markt is voor de verkoop van uw producten en/of diensten. Hoe komt u hierachter? Er zijn verscheidene programma’s waarin u kunt kijken wat de zoekresultaten op desbetreffend product of dienst zijn. Ook kunt u hier de concurrentie van deze producten en/of diensten bekijken. Een aantal programma’s die u kan gebruiken zijn: Google Adwords Keyword Planner, Bing Keyword Research Tool en Wordtracker’s Free Basic Keyword Demand.

Wanneer u ervan overtuigd bent dat er voldoende winstpotentieel inzit, kunt u beginnen met het toevoegen van al uw producten/diensten. Hierbij moet goed worden gekeken naar alle concurrenten. Wanneer blijkt dat concurrenten dezelfde producten voor een goedkopere prijs aanbieden, zult u zich achter de oren moeten krabben. Hoe komt u erachter welke prijzen concurrenten hanteren? Op internet zijn veel vergelijkingssites, zoals beslist.nl, te vinden waarop u kan zien tegen welke prijs de concurrent het product/service aanbiedt. Naast het bepalen en instellen van de juiste prijzen is het van groot belang dat u ervoor zorgt dat u de voorraden van producten op orde hebt. Dit zal voor elke ondernemer anders zijn, omdat sommige ondernemers ervoor kiezen om veel voorraad aan te leggen waar andere ondernemers een kleinere voorraad prefereren. Beide opties dragen voor- en nadelen met zich mee en het is net welke optie uw voorkeur heeft. Zorg er ook voor dat de klant voldoende mogelijkheden krijgt wat betreft de betaling. Wanneer de klant erachter komt dat de gewenste betaalmethode niet in het overzicht staat, is de kans groot dat u hiermee een klant verliest. En dat wil u niet, toch?


Product prijzen vergelijken bij beslist.nl zorgt voor een goede indicatie van de prijs van de concurrent.

Bezoekers

Tot slot wil u ervan verzekerd zijn dat er voldoende bezoekers op uw website komen. Het is dan ook belangrijk uw bezoekers goed te kennen, zodat de teksten en de keuze van producten/diensten aansluiten op de doelgroep. Met Google Analytics bent u in staat om de demografische gegevens, interesses en geografische gegevens van uw bezoekers te achterhalen, daarnaast kunt u zien op welke manier zij uw site hebben gevonden (organische zoekresultaten, adwords, social media etc.) en kunt u het surf gedrag van de bezoekers analyseren. U kan bijvoorbeeld zien hoeveel pagina’s de bezoekers bezochten, hoe lang ze gemiddeld op de verschillende pagina’s bleven en bij welke pagina ze uw webshop uiteindelijk verlaten. Met Google Analytics bent u dus in staat om eenvoudig uw klanten te analyseren.

Het aantrekken van zoveel mogelijk bezoekers is een belangrijke doelstelling voor uw webshop. Het toepassen van SEO is een ideaal middel om deze doelstelling te bewerkstelligen. Het verzamelen van sitelinks en het doen van een zoekwoord en concurrentie analyse zijn daarom belangrijke stappen om te doorlopen.

Het uiteindelijke doel is echter niet het vergaren van zoveel mogelijk verkeer, maar is het aantal conversies. U kan met behulp van Google Analytics het aantal/ het percentage conversies vinden. Wanneer het aantal conversies ondermaats is, is Analytics in staat om te analyseren waar bezoekers afhaken. Wanneer u dit inzichtelijk maakt bent u alweer een stap dichter bij het verhogen van uw conversies.

Dit maakt duidelijk dat uw inzicht in de bezoekers die geïnteresseerd zijn in de producten/diensten die worden aangeboden op uw webshop optimaal moet zijn. Wanneer u dit door heeft zult u zien dat het rendement zal opleveren.

De zwakke schakel beïnvloedt de gehele prestatie van uw webshop.

Zwakste schakel

Wanneer er sprake is van een “zwakste schakel” gaat er iets mis in uw opzet. De zwakke schakel betekent dat één of meer van de drie bovengenoemde onderdelen (webshops, producten/diensten, bezoekers) onvoldoende aandacht krijgt, waardoor het optimale resultaat achterwege blijft. Hoe goed de rest ook is, de zwakste schakel bepaalt de kwaliteit van uw site. Zorg er daarom altijd voor dat de drie onderdelen met elkaar in evenwicht zijn.

Conclusie

Natuurlijk zijn er nog meer belangrijke punten waar op gelet dient te worden bij het opzetten van een webshop, het neerzetten van de juiste producten en/of diensten en het bereiken van de juiste bezoekers, maar bovengenoemde punten zijn een goede leidraad om tot het gewenste eindresultaat te komen. Denk er hierbij aan dat het internet zich constant ontwikkelt en dat u mee zal moeten gaan met deze veranderingen! Wanneer één of meer van de eerder genoemde drie elementen niet optimaal benut worden zullen de andere punten hier ook last van hebben. Zorg er daarom voor dat u overal aandacht aan besteed!

Hebt u nog vragen of opmerkingen over een van de drie elementen? Wij horen het graag!