Categorieën
Nieuws

Webshop vakdagen Mechelen 11 takeaways

Na 4,5 jaar in Ântwârpe te hebben gewoond en gestudeerd was mijn bezoek aan de Belgische Webshop vakdagen als thuiskomen. Inmiddels is er sinds mijn vertrek enorm veel veranderd in het e-commerce landschap van België.

Op woensdag 3 en donderdag 4 may vonden voor de eerste keer de webshop vakdagen plaats in België. Guapa was op woensdag aanwezig en wil je graag op de hoogte brengen.

De dag begon met een blik naar de toekomst met Wijnand Jongen. Wijnand Jongen is CEO bij Thuiswinkel.org. Zijn boodschap was vooral: ‘ Retailers should no longer try to fit customers in their environment’. Wil je overleven dan moet je als retailer juist zorgen dat je verweven raakt in het leven van de consument. Een bedrijf als Amazon gaat hier al hier ver in. Zo hebben ze dash buttons waarmee je met een druk op de knop producten kan laten thuis bezorgen. Maar je kunt ook Amazon Echo gebruiken. Dit is een soort robot genaamd Alexa waaraan je van alles kan vragen. Bijvoorbeeld hoeveel theelepels een eetlepel is maar ook kun je haar je boodschappenlijstje laten maken. IKEA zorgt ervoor dat je meubels middels VR direct kan bekijken in je eigen huis. De mogelijkheden zijn eindeloos.

 

Daarna was het tijd voor Jurjen Jongejan. Onder andere auteur van ‘ Meer omzet met je webshop’. Hij gaf 11 conversie tips mee met als belangrijkste boodschap: Maak altijd gebruik van A/B testen.

Optimalisatiepiramide van OrangeValley (bron:website OrangeValley)

Daarnaast is het belangrijk dat je bovenstaande piramide in de gaten houdt. Het heeft namelijk geen zin om je te richten op het geven van vertrouwen als de snelheid veel te traag is. Veel bezoekers zijn dan al weg voordat ze kunnen zien. Werk dus altijd van beneden naar boven.

Tip 1: Sociale bevestiging

Mensen zijn kuddedieren en zijn altijd op zoek naar bevestiging dat ze het juiste kiezen. Laat dus zien waar anderen shoppers voor kiezen. Nog niet voor elk product aparte product reviews? Kies er dan voor om de algemene shopreviews te laten zien. Er zijn zelfs bedrijven die op de mobiele versie de reviews altijd bovenaan het scherm laten zien.

Tip 2: Von Restorff effect
De mens heeft onbewust aandacht voor wat opvallend anders is. Zo ziet een pagina met fietsen er op het eerste gezicht er vrij hetzelfde uit. Wil je een product er echt uit laten springen? Zet dan de afbeelding net even anders, gebruik een andere achtergrond of maak gebruik van labels (Niet teveel anders valt het nog niet op). Wil je zeker zijn dat de klant je USP’s ziet? Laat ze dan ineens verschijnen tijdens het scrollen. Ook bij Google Shopping kun je dit gebruiken. Vaak worden dan de vrijstaande afbeeldingen gebruikt met een witte achtergrond. Gebruik eens een andere kleur als achtergrond en je weet zeker dat jouw product eruit springt.

Tip 3: Autoriteit

‘Als hij het zegt, zal het wel waar zijn.’ Shoppers zijn hier heel gevoelig voor. Gebruik dus zeker logo’s op je site. Genomineerd voor een award? Of een award gewonnen? Laat het zien! Ook zinnen zoals ‘Aanbevolen door:‘ helpen mee bij het verkrijgen van autoriteit.

Tip 4: Onzekerheid reduceren

Shoppers zijn online vaak erg onzeker. Komt mijn bestelling wel aan? Zal het op tijd zijn? En niet beschadigd? Het is niet de bedoeling dat je door een bepaalde checkout deze shoppers nog meer onzeker maakt. Gebruik bijvoorbeeld niet ‘bestelling afronden’ in je winkelwagen maar kies eerder voor ‘verder met bestellen.’ Staat er op je productpagina nu de call-to-action: ‘Nu bestellen’ ? Ga eens testen of de zin ‘In winkelwagen’ meer conversie oplevert. Als laatste stap kun je ervoor kiezen om de laatste onzekerheid weg te nemen door bij de laatste stap in het bestelproces extra tekst toe te voegen. Zoals ‘Bestel nu en heb je bestelling morgen in huis’.

Tip 5: Gaze cueing

Als iemand kijkt dan moeten we terug kijken. Wil je zorgen dat bepaalde informatie wordt gelezen op je site? Zorg dan dat je er een afbeelding bij zet van een persoon die naar de test kijkt. Door onderstaande foto te gebruiken ben je als kijker geneigd de oog richting te volgen. Zo ligt er meer nadruk op Internet Bankieren. Zou de vrouw naar rechts hebben gekeken dan was je zeker dat de consument de zin ‘Eenvoudig overstappen naar de Rabobank’ had gelezen.

Doordat Coolblue kiest voor een foto waarbij wordt gewezen naar de subcategorieën zul je de neiging hebben daar ook direct naar te kijken.

Tip 6: Onbewuste geruststelling

Door het gebruik van bepaalde symbolen of kleuren kun je ook voor onbewuste geruststelling zorgen. Zo vinden mensen het altijd fijn om schouderklopjes te krijgen als ze iets goed doen. Dit kun je ook doen op je webshop. Geef bijvoorbeeld positieve meldingen nadat de klant een product in de winkelwagen heeft gelegd. Of laat vinkjes zien zodra ze iets goed hebben ingevuld in de check-out. Ook de kleur groen geeft een onbewuste geruststelling. Je kunt ervoor kiezen je USP’s of andere belangrijke zaken in het groen te zetten. Zelfs Google is ermee aan het experimenteren.

Voorheen:                                                                Nu:

             

Tip 7: Visual imagery

Shoppers weten sneller wat ze kopen zodra ze het product in de juiste context zien. Dus plaats niet alleen vrijstaande productfoto’s maar kies ook voor sfeerbeelden.

Tip 8: Zeigarnik effect

Mensen onthouden onvoltooide taken beter dan voltooide taken. Zo heeft booking.com tijdlang een mailbericht icoontje laten zien als je op de site was. Onbewust triggert dit om te bekijken. Het kan ook fout gaan. Zo had een webshop een rood bolletje bij het winkel icoontje staan met het aantal producten erin. Uit een heatmap kwam naar voren dat veel mensen hier op klikte. Het rode bolletje triggert namelijk. Maar na het klikken ververste alleen de pagina. Na een A/B test met een wit bolletje zagen ze dat deze aanpassing 2% meer omzet bracht.

Tip 9: Sense of urgency

Zodra je het aantal producten op voorraad gaat communiceren zorg je ervoor dat mensen niet buiten de boot willen vallen. Stel je hebt nog 1 product op voorraad. Zet dit dan vooral op de productpagina. Dat ene mooie laatste jurkje in haar maat laat ze dan echt niet liggen! Ook de opmerking: ‘Tot de voorraad strekt’  bij een kortingsactie is bewezen effectief.

Tip 10: Visual cueing

Maak gebruik van pijltjes. Door deze pijltjes weten mensen dat ze bijvoorbeeld verder moeten scrollen of bij het gebruik van pijltjes in de checkout, waar ze naartoe moeten. Zo kreeg Van der Valk 57% meer conversies nadat ze een subtiel pijltje hadden toegevoegd


Bron: wheelofpersuasion.com

Tip 11: Verminder de ‘pain of paying’

Uit het onderzoek ‘$ or Dollar: Effect of menu price format on restaurant check’ blijkt dat mensen die een numeriek getal zien zonder valutateken en decimalen meer besteden dan met een valutateken. Diverse shops zijn hier nu mee aan het testen. Zo zie je op Coolblue alleen maar prijzen met hele getallen en geen Euro teken.

Bovenstaande tips zijn zonder meer bruikbaar. Maar voor alles geldt: Testen, testen, testen. Het liefst met een 50% A/B test.

Meer weten over de Belgische E-commerce markt? Lees dan mijn volgende blog!