Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

10 easy wins voor optimalisatie van uw webshop

Dagelijks zijn wij in aanraking met webshops en houden we de markt in de gaten. Dankzij deze ervaring en de vele webshops die we hebben gebouwd kunnen we u tips geven over verbeteringen die van groot belang kunnen zijn voor uw klant. Deze lijst hebben we opgesteld op basis van onze praktijkervaringen. Het is zeker aan te raden om deze aanpassingen door te voeren in uw eigen webshop.

Optimalisatie is een proces dat nooit stil staat dus deze lijst is zeker niet compleet. Wanneer u deze punten al in uw webshop heeft doorgevoerd, dan heeft u in ieder geval een belangrijke basis voor de optimalisatie staan.

Analytics (goed) tracken

Het lijkt een open deur om deze tip op te nemen in deze lijst. Helaas zien we nog te vaak dat de Analytics tracking niet (goed) gedaan wordt op webshops. Sommige ondernemers hebben de tijd niet om de statistieken te analyseren waar anderen het nut er (nog) niet van inzien. We kunnen niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk deze data is voor e-commerce.

Verkort het bestelproces

Dit is een punt dat we vooral vaak tegen komen bij Magento webshops. De standaard checkout van Magento heeft namelijk 6 stappen. Er wordt veel onderzoek gedaan om uit te vinden wat het ideale aantal stappen van de checkout is. Uit al deze onderzoeken kunnen we concluderen dat de checkout maximaal 3 stappen moet hebben.

Als de checkout uit meerdere pagina’s bestaat is het ook aan te raden om de klant te laten zien bij welke stap hij is. Hierdoor weet de klant precies wat hem nog te doen staat om de bestelling af te ronden en komt hij niet voor verrassingen te staan.

Geen promotiecode veld als er geen promoties zijn.

Een andere veelvoorkomende verbetering laat zich zien in de vorm van het promotiecode veld. Deze is in vrijwel elke webshop te vinden. Het promotieveld is een waardevolle toevoeging aan elke webshop, mits deze goed ingezet wordt. Een van de grote missers is het tonen van de mogelijkheid wanneer er geen promoties (actief) zijn. Er zijn veel klanten die op zoek gaan naar een promotiecode wanneer ze dit veld zien. Hier kleven meerdere nadelen aan. Klanten kunnen in de zoektocht naar een promotiecode uw webshop verlaten en niet meer terugkeren wanneer ze geen code vinden. Een andere mogelijkheid is dat ze via een affiliate partij alsnog de weg naar uw webshop vinden, u betaalt dan extra commissie terwijl dit niet nodig is.

Telefoonnummer in beeld tijdens bestelproces

Klanten vinden het belangrijk dat ze u makkelijk kunnen bereiken wanneer ze een vraag hebben. Zorg ervoor dat ze niet hoeven te zoeken naar contactgegevens. Voor klanten geeft het veel zekerheid wanneer ze u kunnen bellen indien er een vraag ontstaat in de checkout. Voor u heeft dit ook een groot voordeel, want een klant met vragen biedt ook een extra verkoopkans wanneer hij uw medewerker te spreken krijgt.

Overbodige links uit beeld tijdens bestelproces

Tijdens het afrekenen wil de klant duidelijk hebben wat hij moet doen. Het is aan te raden om de klant zo min mogelijk af te leiden tijdens dit proces. Waarom zou de klant in de checkout de standaard footer van de webshop moeten zien met een over ons- en vacaturepagina? In deze fase van het bestelproces is dit niet interessant meer en leidt het alleen maar af. Zorg ervoor dat bijvoorbeeld de algemene voorwaarden, disclaimer en privacy policy nog te zien zijn via een pop-up of andere technische oplossing. De rest van de pagina’s zijn in deze fase niet meer van toepassing.

Afrekenen als gast

We zien nog vaak dat webshops klanten niet de mogelijkheid geven om af te rekenen als gast. Veel potentiële kopers willen pas een account aanmaken als ze tevreden zijn over de webshop en een vaker iets gaan bestellen. Het maken van een account vinden deze klanten in eerste instantie een drempel. Mocht uw webshop het vertrouwen hebben gewonnen, dan wil deze klant wel een account aanmaken.

PayPal als betaalmethode

PayPal is internationaal al lange tijd een grote speler. Ook in Nederland worden al veel betalingen naar het buitenland met PayPal gedaan. We zien de laatste tijd ook een stijgende lijn als het gaat om binnenlandse transacties met PayPal. Wanneer u een internationale e-commerce strategie heeft, dan kunt u niet om Paypal heen. Maar inmiddels is het ook voor de Nederlandse webshops een erg interessante betaalmethode geworden. Het aantal gebruikers blijft jaarlijks stijgen en op dit moment zijn er ongeveer 169 miljoen PayPal gebruikers wereldwijd. Het aantal Nederlandse gebruikers wordt geschat op 4 miljoen.

SSL certificaten

SSL certificaten zorgen voor een vertrouwd gevoel bij klanten. Ook dit is waarschijnlijk niets nieuws maar toch zien we nog erg veel webshops die niet (volledig) gebruik maken van een SSL certificaat. Er is inmiddels zelfs een wettelijke verplichting voor webshops om gebruik te maken van een SSL certificaat. De mooiste oplossing is een uitgebreide validatie zoals te zien in onderstaand voorbeeld.

Daarnaast is het inmiddels duidelijk geworden dat Google een SSL beveiliging meeneemt in haar ranking algoritme. Het loont dus zeker om uw webshop over te laten zetten naar SSL. Let hierbij wel op goede 301 redirects om de huidige linkwaarde te behouden.

Custom bedankpagina

Klanten waarderen het als er aandacht aan ze wordt besteed. Een goede mogelijkheid is uw klanten na een aankoop te bedanken. We zien erg vaak de standaard “succes” pagina voorbijkomen en dat is zonde. Op de bedankpagina is het mogelijk om een stapje extra voor een klant te zetten, ze uitleg te geven over de vervolgstappen en engagement te creëren. Meer informatie over de bedankpagina kunt u hier vinden.

404 pagina optimalisatie

De bedankpagina is een belangrijke pagina voor klanten bij wie de bestelling al is gelukt. Eerder in de customer journey kan een klant ook op een 404-pagina terecht komen. Deze pagina kunt u meestal voorkomen door de webshop goed in de gaten te houden met Google Analytics of met tools zoals Screaming Frog of Piwik.

Geen 404-pagina’s is het streven. Maar zorg er toch voor dat u de 404-pagina optimaliseert voor het geval dat een klant er toch op terecht komt. Zorg ervoor dat het voor de klant duidelijk is dat de opgevraagde pagina (tijdelijk) niet te bezoeken is. Geef de klant wel suggesties of mogelijkheden om door te gaan in zijn zoektocht. De 404-pagina is ook een mogelijkheid om de klant een glimlach te bezorgen en de mate van engagement te verhogen. Een leuk voorbeeld hiervan is Nu.nl. Een webshop die het goed oppakt is Coolblue. Zij geven duidelijk aan dat de pagina niet is gevonden en andere opties om verder te gaan met de zoektocht.

Ontdekken of uw webshop nog verbeterd kan worden?

Wilt u uw webshop eens laten doorlichten door een Full Service E-commerce partij? Neem dan contact met ons op voor een uitgebreide analyse.