Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

10 SEO mythes ontkracht

 

Ik kwam een mooi artikel tegen op Moz.com van Cyrus Shepard over tien hardnekkige SEO mythes. Hier mijn (vrije) Nederlandse vertaling met wat aanvullingen.

SEO is oplichting

Ja, er zijn zeker SEO oplichters. Als iemand jouw belooft dat je voor $49,- per maand bovenaan in Google komt, is het vrijwel zeker een scam, maar dat is dan ook geen zoekmachine-optimalisatie. Er zijn geen shortcuts in SEO. Tenzij slechte rankings het gevolg zijn van technische problemen die eenvoudig op te lossen zijn, vraagt SEO altijd tijd en moeite.

{{cta(’92d9b46d-0b71-4edf-ba4e-ebfc89a9ef5b’,’justifycenter’)}}

Google snapt het wel

Hoe ontwikkeld het algoritme van Google ook is, je kunt er niet gewoon op vertrouwen dat al je pagina’s wel goed geïndexeerd en gewaardeerd worden door Google. Het is niet genoeg om simpelweg zoveel mogelijk URL’s naar Google te gooien en ervan uit te gaan dat alles wel goed komt. Google probeert menselijke bezoekers na te bootsen en gebruikt dus door mensen gegenereerde signalen (zoals links of engagement metrics) om zoekresultaten te indexeren en te ranken. Elke pagina moet uniek zijn, waarde toevoegen voor bezoekers en bij voorkeur technische aanwijzingen bevatten die de zoekmachine helpen bij het sorteren en indexeren van pagina’s.

We hebben al een keer SEO gedaan

SEO is niet een eenmalig iets. Het is zeker zo dat je mooie resultaten kunt boeken wanneer je je voor de eerste keer bezighoudt met SEO, maar als je het bij die ene keer laat, zal dat mooie resultaat steeds minder worden. Voor een klein aantal sites is SEO misschien wel iets wat je slechts één keer goed hoeft te doen. In zijn artikel geeft Cyrus Shepard als voorbeeld de site van zijn schoonvader die meer klanten heeft dan hij aankan en tevreden is als mensen hem vinden bij het zoeken op de bedrijfsnaam ‘Helfer Auto’. Voor bijna alle andere sites zal dit niet voldoende zijn.

Je moet bijvoorbeeld aandacht aan SEO blijven besteden vanwege:

  • Linkdegradatie
  • Nieuwe content die je wilt toevoegen
  • Veranderingen in het algoritme van Google
  • De concurrentie (die zit niet stil)
  • Verouderde content updaten of verwijderen
  • Etcetera, etcetera…

Linkbuilding is dood

Het is nog steeds een feit dat linkautoriteit en anchor teksten belangrijk zijn om goed te ranken. Het op een onnatuurlijke manier verkrijgen van links werkt inderdaad niet meer, maar het aantrekken van links op een natuurlijke manier (bijvoorbeeld door het delen van interessante content) blijft uiterst belangrijk voor de vindbaarheid van je site of shop. 

Weighting the Clusters of Ranking Factors in Google’s Algortihm by Rand Fishkin.

Als ik maar nr. 1 rank op dat ene magische woord..

Als je tv’s verkoopt, denk je misschien dat een nummer één positie op het woord ‘tv’ heilig is, maar dat is het niet. Veel belangrijker dan een eerste positie op zo’n algemeen woord zijn goede posities op longtail keywords als ‘Samsung 3d tv 46 inch’. Iemand die zoekt op een dergelijk keyword is namelijk veel gerichter op zoek naar wat jij verkoopt. De kans dat hij zal converteren is ook veel groter dan iemand die zoekt op zoiets algemeens als ‘tv’. Daar komt bij dat het zoekvolume op al die losse longtail keywords veel hoger is dan het zoekvolume op dat ene magische woord. Wat je moet doen is waardevolle content creëren rondom je hoofdonderwerp. Door dit te doen, krijg je veel meer en veel beter verkeer. Zelfs van longtailkeywords waar je zelf misschien nog nooit aan had gedacht.

Google haat SEO

Dat lijkt misschien wel eens zo, maar de waarheid is veel genuanceerder. Zo zegt Google het volgende:

“”SEO can potentially improve your site and save time. If you’re thinking about hiring an SEO, the earlier the better.””

Ook heeft Google een eigen SEO starter Guide gepubliceerd en biedt Google via Google Analytics SEO reports (al stellen die door de onbruikbare data helaas weinig voor).

Wat Google zeker wel haat is gemanipuleerde SEO. Met andere woorden: trucjes om zoekmachines te misleiden zoals nep reviews.

SEO is dood, omdat Google zelf al antwoord geeft

Op een aantal zoekopdrachten krijg je van Google tegenwoordig geen lijst met zoekresultaten meer, maar direct een antwoord.

Toch neemt het zoekverkeer alleen maar toe. Zoals Shepard zegt: “”People want answers, but at least for now they also want their websites””.

SEO bestaat alleen uit trucjes

Zoals eerder gezegd, voor SEO bestaan er geen shortcuts. Als er al trucjes zijn, dan is dit precies het type SEO waar je je niet mee bezig moet houden. Onder echte SEO wordt onder andere verstaan:

{{cta(‘b54283a5-a9ee-4bd9-8afe-a36bf12980f4′,’justifycenter’)}}

  1. Het creëren van waardevolle content waar zoekmachinegebruikers naar op zoek zijn
  2. Het beter vindbaar maken van content voor zowel bezoekers als zoekmachines
  3. Toegankelijkheid verbeteren door de sitestructuur en user experience
  4. Structureren van data
  5. Optimaliseren van content voor social sharing
  6. Performance verbeteren, bijvoorbeeld door laadtijd te verbeteren
  7. Content delen met de juiste doelgroepen door links en vermeldingen
  8. Aanwezigheid in de zoekresultaten verbeteren door in te spelen op hoe zoekmachines zoekresultaten opbouwen.
  9. Etc.

PageRank

Op een gegeven moment hoorde je niets anders meer dan PageRank, PageRank. Alhoewel het zeer waarschijnlijk nog steeds een onderdeel is van het algoritme van Google, is Pagerank niet de Holy Grail van SEO. Volgens Shepard is PageRank niet het antwoord op je SEO vraagstukken omdat:

  1. “”Toolbar PageRank, the PageRank most SEOs talk about, will likely never be updated again.””
  2. “”PageRank correlates poorly with search engine rankings, to the point that we quit studying it long ago.””
  3. “”PageRank is easy to manipulate.””

Social heeft geen effect op SEO

Nee, Google zegt zaken als aantal Facebook likes en aantal Twitter volgers niet mee te wegen bij het ranken van een site, maar dat betekent niet dat Social geen impact heeft op je SEO. Een succesvolle inzet van Social media zorgt ervoor dat je de juiste content laat zien aan de juiste doelgroep. Dit leidt tot meer bezoekers, meer engagement en meer zoekopdrachten op je merknaam. Als deze content verder wordt gedeeld in de netwerken van je doelgroep wordt dit effect nog verder versterkt.

Bron: http://moz.com/blog/seo-myths