Categorieën
B2B E-commerce tips Magento Nieuws

Als team samenwerken met A Little Lovely Company

A Little Lovely Company is een organisatie dat leuke producten bedenkt en ontwikkeld voor kinderen en volwassenen! Nog voordat ze bij Guapa e-commerce kwamen was ik al bekend met deze bijzondere producten. Momenteel zijn er een paar flagship stores in Nederland waarin bezoekers de producten kunnen ervaren en aanschaffen. Naast de paar eigen flagship stores levert A LittleLovely Company voornamelijk haar producten aan “”online”” en “”offline”” resellers, voorbeelden hiervan zijn o.a. Bol.com, Prenatal, debijenkorf die wereldwijd zijn gepositioneerd in meer dan 53 landen. Ik kan me nog herinneren dat ik de producten bij een reseller in Berlijn had gezien, mijn vriendin zou en moest zo’n grote wolkenlamp hebben, uiteindelijk is die er dan ook gekomen!

Ik was aangenaam verrast toen bleek dat A Little Lovely Company bij ons aanklopte! Wat blijkt: de vorige Magento webshop hadden zij zelf ontwikkeld. Doordat de verkopen zo goed liepen en ze tegen uitdagingen aanliepen hebben zij onze hulp en expertise ingeschakeld. Ze gingen direct voor een verbeterde Magento 2 Commerce webshop (voorheen Enterprise). A Little Lovely Company heeft haar vorige webshop gebouwd op het Magento 1 Open Source platform (Community Edition), dit platform hebben wij in een gedegen traject gemigreerd en ontwikkeld naar het vernieuwde Magento 2 Commerce platform (Enterprise Edition). Deze shop staat nu live.

Samenwerken in SCRUM

Als vanzelfsprekend bij elke samenwerking, werken we ook hier volgens de SCRUM methodiek. Waarbij het voor mij als developer begint met het samen inschatten van de vooraf gestelde user stories. Deze user stories zijn tijdens een brainstormsessie bedacht en uitgewerkt door A Little Lovely Company in samenwerking met onze Magento e-commerce consultant (Frank Kobus), development manager (Willem Poortman) en voorgelegd aan de lead developer (Johan Spoelstra) van de klant.

User stories aanvullen en inschatten voor de best mogelijke oplossing

Inschatten gebeurd bij ons met drie developers, lead developer, e-commerce consultant en product owner (Jeroen Mars) van A Little Lovely Company. Door samen in te schatten komen we tot de beste oplossingen, aanvullingen, ideeën en vragen worden gelijk beantwoord en besproken. Zo komen wij altijd tot de beste en meest robuuste oplossing voor de vastgestelde user stories. Uiteindelijk bepaald de product owner samen met de e-commerce consultant wat de prioriteit en de volgorde van de te ontwikkelen user stories in een sprints zijn. Daarnaast zetten wij gezamenlijk de user stories op de backlog ook al vast in de juiste volgorde.

Als team werken in een sprint

De ingeschatte user stories worden gepland in meerdere sprints waarin ze uitgevoerd gaan worden. De product owner van A Little Lovely Company bepaalt dit samen met onze e-commerce consultant. Tijdens de sprint planning nemen we als team (developers, lead development en consultants) de user stories door en wie deze stories gaan oppakken in de sprint. Door middel van ons scrum bord kunnen wij en de product owner de voortgang van de sprint goed in de gaten houden. Dit geeft veel duidelijkheid en overzicht.

De O.T.A.P straat voor kwaliteit

Binnen Guapa werken wij met een O.T.A.P straat, dit houdt kort gezegd in dat wij over een ontwikkel, test, acceptatie en een productie(live) omgeving beschikken. User stories die door een developer zijn ontwikkeld en getest op de ontwikkelomgeving worden inclusief testcase klaar gezet op de testomgeving. Deze testcase wordt verder opgepakt door een tester die niet betrokken is geweest bij de ontwikkeling van deze user story. Na goedkeuring van de user story controleert de lead developer de kwaliteit van de code. Volgens de vastgestelde code standaarden van Guapa. Na goedkeuring wordt de user story klaargezet voor de e-commerce consultant die de finale test doet. Na goedkeuring van de e-commerce consultant zal onze lead developer aan het einde van de sprint de goedgekeurde user stories klaarzetten op de acceptatie omgeving.

User stories klaar voor het grote publiek

Als de lead developer de user stories heeft klaargezet op de acceptatie omgeving gaat de e-commerce consultant deze nogmaals testen en daarna demonstreren aan de product owner van A Little Lovely Company. Als alles is klaargezet en gedemonstreerd vragen wij de product owner om de gevraagde user stories te testen en te beoordelen. Nieuwe inzichten worden samen met de e-commerce consultant besproken en vinden een plaats op de backlog voor een eerst volgende brainstorm- / inschatting sessie. Mocht het toch gebeuren dat een user story onvolledig blijkt, wordt deze opgepakt in de beschikbare feedback ruimte. Als alle user stories zijn beoordeeld zullen de afgeronde stories worden gereleased naar de productie(live) omgeving waarna het grotere publiek hiervan kan genieten.

Betrokkenheid

Dankzij de nauwe samenwerking tussen A Little Lovely Company en Guapa weet iedereen waar we aan toe zijn. Om ook de kwaliteit te waarborgen is goede en open communicatie tussen e-commerce consultant, developers en product owner van essentieel belang.

A Little Lovely Company functionaliteiten

Voor A Little Lovely Company hebben wij diverse maatwerk oplossingen gerealiseerd. Daarbij was samenwerking met derde partijen van essentieel belang.

WICS

A Little Lovely Company handelt haar orders af door middel van WICS en zorgt door middel van Paazl voor de juiste verzending en track en trace. Voor WICS hebben we een koppeling mogen ontwikkelen die orders vanuit Magento 2 Commerce doorstuurt naar WICS.

##WICS Logistics is een Nederlands softwarebedrijf dat een totaaloplossing voor het automatiseren van logistieke processen biedt.

Paazl

Voor Paazl heeft onze lead developer Bas Blanken een eigen module ontwikkelt voor Magento 2, waar ik ook heb mee kunnen denken aan oplossingen bij gevonden bugs tijdens het testen. De samenwerking met A Little Lovely Company en Paazl, heeft Paazl uiteindelijk doen besluiten om deze module te gaan gebruiken als basis voor hun eigen officiële Magento 2 module.

##Paazl is de leidende leverancier van logistieke technologie voor online retail. Door bezorging in te zetten als marketingtool, processen in magazijnen te stroomlijnen en heen- en terugzending transparant te maken helpen wij online retailers overal ter wereld harder groeien.

Euvat

A Little Lovely Company levert haar producten over de hele wereld. Hiervoor maken we gebruik van een Euvat module van Pillwax die wij samen met hun Magento 2 Commerce ready hebben gemaakt. Deze basis module functioneerde niet zoals verwacht binnen Magento 2 Commerce. Ik heb persoonlijk contact gezocht met de ontwikkelaars van de module. Daarna heb ik ze uitgebreid ondersteund en begeleid bij het Magento 2 Commerce ready maken van de module. Pillwax reageerde snel op mijn aanbevelingen en oplossingen wat uiteindelijk tot een nieuwe release heeft geleid van een mooie stabiele module voor Magento 2 Commerce. Deze stabiele versie is dan uiteindelijk ook precies wat A Little Lovely Company nodig had voor de internationale orders.

##EUVAT verzorgt alles omtrent de btw en customer groups.

Andere functionaliteiten

Naast bovengenoemde onderdelen zijn er genoeg andere functionaliteiten gebouwd voor A Little Lovely Company, veel van deze functionaliteiten bestonden al in hun Magento 1 webshop. Tevens zijn er enkele Magento B2B functionaliteiten gebouwd, zoals bijvoorbeeld het goedkeuren van B2B accounts. Dit geeft A Little Lovely Company meer controle over haar B2B-klanten.

Bestaande functionaliteiten uit Magento 1 zoals de store locator hebben wij doorontwikkeld voor Magento 2 Commerce. Ook hebben wij de module uitgebreid zodat deze voldoet aan de eisen van  A Little Lovely Company en die van haar B2B klanten. B2B klanten hebben bijvoorbeeld zelf de mogelijkheid om nieuwe “”online”” en “”offline”” winkels toe te voegen. Deze winkels worden uiteindelijk door A Little Lovely Company gekeurd en toegevoegd aan de frontend van de webshop.

Vanuit A Little Lovely Company kwam tevens de volgende wens: “”Als webshopbeheerder wil ik product icons kunnen toevoegen aan producten, zodat bepaalde producteigenschappen duidelijk worden weergegeven voor klanten.”” Hiervoor is een module ontwikkeld die het mogelijk maakt om op product niveau producteigenschap iconen te koppelen zodat dit visueel zichtbaar wordt op de frontend.

Alle features die zijn ontwikkeld/getest door ons team van developers zijn tevens grondig getest door de onze e-commerce consultant Frank Kobus en de product owner Jeroen Mars, zo voelt dit als een echte team effort waar iedereen zijn steentje aan heeft bijgedragen.

Het leuke en frisse design dat wij geïmplementeerd hebben binnen het Magento 2 platform is aangeleverd door de inhouse designers van A Little Lovely Company. Wij hebben in overleg met A Little Lovely Company het een en ander kunnen tweaken, zodat we de bezoekers een zo goed mogelijke gebruikerservaring kunnen geven!

Migratie

De migratie van Magento 1 naar Magento 2 is ook een mooie klus! Wij maken gebruik van een Magento migratie tool die we hebben aangepast zodat deze ook naadloos werkt voor Magento 2 Commerce (Enterprise Edition). Met deze tool hebben we al meerdere klanten kunnen helpen om data te migreren. Dankzij deze ervaring kunnen we nu beter en gerichter inschatten hoeveel tijd wij er voor moeten reserveren. Daarnaast weten wij exact waar we op moeten letten bij de migratie van Magento 1 naar Magento 2.

Een migratie van Magento 1 naar Magento 2 neemt aardig wat tijd in beslag en dit is niet voor niets. Dit komt omdat veel informatie in Magento aan elkaar is verbonden. Dus een migratie doen in een willekeurig volgorde (denk aan klanten, webshop informatie, orders, producten, etc.) is niet mogelijk. Wij hebben diverse oplossingen ontwikkeld die ervoor zorgen dat de correcte informatie mee gaat naar het Magento 2 Commerce platform, al dan niet in aangepaste vorm. Door de migratie kunnen we ook onnodige informatie uit de Magento 1 webshop achterwege laten. Dit zorgt ervoor dat de Magento 2 informatie “schoon” blijft en de kans op fouten op lange termijn gering is.

We zijn live, nu gaat het beginnen!

Doordat A Little Lovely Company nauw betrokken is bij onze samenwerking, zijn ze altijd goed op de hoogte. Hierdoor blijven we goed met elkaar communiceren en hebben we een mooi eindresultaat opgeleverd. En daar zijn we met zijn allen heel erg trots op! Eigenlijk is het geen “”eindresultaat”” maar een minimaal levensvatbaar product (MVP). Eigenlijk begint het pas nu de nieuwe Magento 2 Commerce shop live staat! Bezoekers doen ervaring op in de nieuwe webshop. Hierdoor kunnen A Little Lovely Company en Guapa meten en monitoren wat het effect is. Met deze bevindingen kunnen we samen met A Little Lovely Company een roadmap opstellen om de webshop te blijven verbeteren en nieuwe functionaliteit toe te voegen. Het draait immers om de user experience van de bezoeker.

Magento 2 Commerce Case

Wil jij meer weten over A Little Lovely Company? Lees dan de Magento 2 Commerce case.