Categorieën
Magento UX design

Betere gebruikerservaring door gebruik van thema design

Herfst, Winter, Lente, Zomer, Halloween, Sinterklaas, Kerst en Pasen. Het zijn allemaal momenten waarop u als e-commerce manager kan inspelen op de gevoelens van bezoekers. Maar hoe en wanneer kunt u dit doen? Dat leggen we uit in dit artikel.

Thema Design

Laten we beginnen met toelichten wat een thema webshop design precies inhoudt. Met een thema design geeft u uw webshop voor een (korte) periode een design die de sfeer van het moment vangt. Dit kunnen de de vier seizoenen zijn of feestelijke momenten zoals Kerst en Pasen of natuurlijk het WK, Koningsdag etc. Het gevoel van uw bezoeker is belangrijk voor de beleving die zij hebben in uw webshop. Het is te vergelijken met winkelstraten en etalages die worden aangekleed tijdens een seizoen. Bij het tijdelijk aanpassen van het design van uw webshop is het belangrijk dat de identiteit van uw webshop gewaarborgd blijft. Bezoekers moeten u webshop nog wel herkennen.

Wanneer u thema design wilt gaan toepassen moet u zich eerst afvragen welke momenten relevant zijn voor uw webshop. Welk moment in het jaar is belangrijk voor u en uw bezoekers? Wanneer u seizoensgebonden producten verkoopt is het belangrijk dat bezoekers direct in de sfeer van het desbetreffende seizoen/moment komen, er moet een moment van herkenning en identificatie plaat vinden.

Verkoopt u bijvoorbeeld cadeauartikelen dan is het interessant om rond Kerst uw webwinkel tijdelijk een andere uitstraling te geven, in dit geval dus in de Kerst sfeer. Uw bezoeker kan zich identificeren met Kerst en zal het gevoel wat hij of zij hierbij heeft meenemen binnen uw webwinkel. Op deze manier speelt u in op de emotie van uw bezoeker en zorgt u voor een unieke en prettige beleving.

Vertrouwen wekken bij uw bezoeker door de sfeer van het moment binnen uw webwinkel te vangen

Net als voor de offline consument is de beleving van het moment ook belangrijk voor de online consument. Maar kunt u thema design toepassen in uw webshop zonder dat het ten koste gaat van uw identiteit? We onderscheiden twee varianten van thema design: volledig- en sectiedesign.

Volledig thema design:
Wanneer u een volledig thema design inzet vervangt het thema design het totale design van de webwinkel, overal waar de bezoeker komt zal deze in de gekozen sfeer van het moment komen. Belangrijk bij volledig thema design is dat de ‘look’ en ‘feel’ verandert zonder dat uw webshop zijn identiteit verliest.

Sectie thema design:
Bij sectie design past u daarentegen maar een gedeelte van uw webshop aan. Hierdoor behoudt uw webwinkel zijn eigen ‘look’ en ‘feel’ behalve op de aangegeven secties.

Conversie verhogend

Een thema design kan positieve effecten hebben op uw conversie rate. Laat hiervoor uw online marketing campagnes samen werken met het gekozen thema design. Denk hierbij aan Adwords campagnes op “kerst cadeau”. Wanneer consumenten dan op een landingspagina komen die helemaal in het kerst thema staat zullen zij het gevoel hebben aan het juiste adres te zijn. Wanneer u daarbij moment specifieke acties en aanbiedingen inzet zullen bezoekers eerder geneigd zijn tot een bestelling over gaan.

Door vaker uw thema te wisselen zorgt u ervoor dat bezoekers vaker terugkeren naar uw webwinkel. Bezoekers die een goeie impressie hebben gekregen bij een vorig thema zullen later ook weer terug keren naar de webwinkel.

BENT U AL KLAAR VOOR HET VOLGENDE MOMENT ?