Categorieën
Algemeen nieuws

Cloze.com: Een Social Media tool die overzicht biedt

[intro]Afgelopen week ontdekte ik een relatief onbekende Social Media tool. Een tool die je overzicht biedt over alle communicatie die je hebt met je netwerk. Ik heb het over Cloze.com. Dat moest ik natuurlijk uitproberen![/intro]

Social media communicatie in kaart brengen

Er is behoefte aan een tool zoals Cloze. Tenminste… als ik voor mezelf mag spreken. Ik communiceer via mail, Linkedin, Facebook, Twitter, Google+ en ga zo maar door. En niet zelden stuur ik een vraag per mail en krijg ik antwoord via Twitter. Met een programma als Cloze wordt alle communicatie per persoon gegroepeerd, waardoor je dan nog steeds het overzicht bewaard. En het programma biedt je ook de mogelijkheid om terug te antwoorden via alle kanalen. Geweldig!

Kosten

Cloze is gratis. Ik heb nog niet kunnen vinden of dat voor altijd zal zijn. Gezien de data- en rekencapaciteit die ze nodig hebben om alleen al mijn communicatie te monitoren, ga ik er vanuit dat zo nog met een premium account gaan komen.

Target functie

Een van de meest briljante features is de ‘Target’ functie. Je kunt uit je netwerk een aantal mensen selecteren die je als target beschouwd. Cloze gaat deze personen monitoren en brengt je op de hoogte als er iets bij je targets verandert of als je geen opvolging hebt gegeven aan een bericht van een van je targets. Ook als het om communicatie in je mailbox gaat!

Handige filters

Mensen met een uitgebreid netwerk zouden gek kunnen worden van alle updates van hun contacten en communicatie met hun netwerk. Daarvoor heeft Cloze een slim filter systeem bedacht. Allereerst kun je niet relevante connecties op ‘Mute’ zetten, waardoor ze je overzichten niet meer kunnen vervuilen. Daarnaast kun je ook eenvoudig bepaalde communicatie filteren.

 

Leuke (en handige) statistieken

Cloze houdt de complete communicatie in de gaten en registreert alle activiteiten in de database. Met deze data brengt Cloze in kaart hoe de communicatie met een connectie verloopt en hoe intensief de communicatierelatie is.

Geweldige interface!

Zoals je in een aantal screenshots hebt kunnen zien, ziet de interface er erg gelikt uit! Het is een omgeving waar je goed langere tijd naar kunt kijken. Daarmee onderscheidt Cloze zich – als je het mij vraagt – van de concurrentie. Die gebruiken vaak sterke contrasten, zoals zwart/wit of andersom. Ook qua design onderscheidt Cloze zich van de rest.

Maar…

Als je Cloze gaat gebruiken wordt het belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je contacten opgeruimd zijn. Je zult dus kritisch moeten zijn in met wie je je verbindt en met wie niet. Dat is sowieso noodzakelijk is als je ‘echt’ iets met Social Media wilt doen. Volgens Cloze ben ik verbonden met ongeveer 3000 mensen, waarvan ik met 220 een sterke relatie heb. En dan is het wat mij betreft nog overzichtelijk genoeg.

Conclusie

Het is een ontzettend handig programma dat ervoor zorgt dat je niets meer mist, zonder dat je alle kanalen los van elkaar moet bezoeken. De keerzijde is dat je kritisch moet kijken met wie je je wel en niet verbindt. Ik ga het een tijdje gebruiken om te onderzoeken wat het marketing en sales technisch gezien voor me kan doen.

Wat vind jij ervan?