Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

Gerichtere SEO en SEA door long-tail-keywords

Een toppositie in Google en omhoogschietende bezoekersaantallen, wie droomt daar nou niet van? Veel bedrijven staren zich blind op de eerste positie en hoge bezoekersaantallen. Om hun concurrentie van de troon te stoten investeren zij veel geld en tijd in populaire, en daardoor dure, keywords. Een hoge positie levert immers veel bezoekers op en meer bezoeken levert vervolgens meer conversies op… toch? Niet altijd. De veelal dure, algemene keywords zijn niet per se de keywords die de meeste conversie opleveren. In dit blog lees je waarom dit zo is en wat je kunt doen om conversie-gerichte bezoekers te bereiken aan de hand van long-tail-keywords.

Wat zijn long-tail-keywords?

Een long-tail-keyword is, zoals de naam al aangeeft, een lange reeks aan keywords. Het is daarbij niet de bedoeling om al je keywords achter elkaar te plakken, maar juist om de intentie van de gebruiker te achterhalen en je keywords daarop te richten. Een voorbeeld van een long-tail keyword voor een reisorganisatie zou bijvoorbeeld ‘begeleide privé rondreis door Sri Lanka’ kunnen zijn.

Long-tail keywords ontstaan als de gebruiker zijn specifieke behoeften of wensen kent en daar gericht naar zoekt. Dit is het beste uit te leggen aan de hand van het onderstaande voorbeeld:

Stel je voor je wilt een laptop kopen, maar je weet niet zeker wat voor laptop. Je zoektocht begint dan in Google met het zoekwoord ‘laptop’. Je kunt dit soort zoekwoorden zien als de hoofd-zoekwoorden van de zoektocht. Na wat zoeken weet je meer over je wensen. Je wilt bijvoorbeeld een laptop van het merk Acer met een 14-inch scherm. Langzaam maar zeker verandert je zoekterm naar ‘laptop 14-inch acer’. Een beginnend long-tail keyword.

De long-tail keywords richten zich dus op de specifieke wensen van de gebruikers rondom het hoofd-zoekwoord.

Waarom zet iedereen in op de algemene zoekwoorden?

In de zogenaamde Search Demand Curve van SeoMoz en Experian is te zien dat ruim 70% van alle zoekopdrachten long-tail-zoekopdrachten zijn. Dit heeft te maken met Google die steeds beter wordt in het begrijpen van ‘natuurlijke taal’ – waarbij de zoekopdrachten worden ingevuld in normale zinnen – waardoor de gebruiker ook steeds vaker op deze manier gaat zoeken.

De zoekwoorden in de ‘Fat head’ van de curve (ook wel de short-keywords zoals ‘rondreis’) en de zoekwoorden in de ´Chunky middle´ (iets langere zoekwoorden zoals ‘rondreis Sri Lanka’), bevatten samen slechts 30% van alle zoekopdrachten. Toch zit op deze 30% een hoop concurrentie. Niet zo gek, dit is immers een startpunt voor de zoektocht. Doordat ondernemingen niet zeker weten wat de gebruiker precies zoekt, en doordat iedere gebruiker andere combinaties voor de long-tail gebruikt, is het lastig om de juiste long-tail keywords te targetten zonder bezoekers mis te lopen.

Het richten op de 30% algemene zoekwoorden is een veilige keuze. Immers heb je hierdoor in ieder geval het juiste hoofd-zoekwoord te pakken en bereik je de bezoekers in de oriëntatiefase. Of dit de slimste keuze is valt te betwisten. Doordat iedereen zich op deze keywords richt ontstaat er een grote concurrentie op een klein deel van de keywords. Bij slechts 3 á 4 topposities (SEA) en circa 10 organische resultaten, is het lastig om de top te bereiken.

Wat is het voordeel van long-tail keywords?

Door long-tail keywords te gebruiken, richt je je actief op het bereiken van potentiële klanten op het moment dat zij klaar zijn met oriënteren en op het punt staan om een aankoop te doen. In de Search Demand Curve hierboven zie je dat er maar weinig maandelijkse zoekopdrachten zijn voor long-tails. Dit komt doordat er een hoop verschillende long-tail varianten zijn. Hierdoor krijg je via long-tail keywords zeer waarschijnlijk minder bezoekers dan via algemene zoekwoorden. Het voordeel hiervan is echter dat de bezoekers die via long-tail keywords binnen komen, vaak voor hogere conversie-rates en lagere bounce-rates zorgen dan de bezoekers die via algemene zoekwoorden binnen komen. Laat je dus niet afschrikken door het lage bereik.

Op dit moment is het vrij eenvoudig om een hoge positie te verkrijgen via long-tail keywords, omdat nog maar weinig bedrijven hier tot nu toe gebruik van maken. Een ideaal moment om op de ‘natuurlijke taal’ en de behoeften en intenties van je potentiële klant in te spelen en zo hun vragen te beantwoorden.

Hoe vind ik mijn long-tails?

De kunst van long-tail keywords is natuurlijk om de juiste keywords te gebruiken. Hiervoor is het belangrijk om de behoeften en de intenties van je doelgroep te ontdekken. Dit kun je op verschillende manieren doen:

Fora afspeuren
Kijk eens in fora die betrekking hebben op jouw product. Vaak vind je hier long-tail keywords in de vragen van gebruikers. Zie je bijvoorbeeld veel aandacht voor vragen over privé rondreizen of juist over locale bevolking ontmoeten, dan zijn dit ideale aanknooppunten om jouw long-tails te formuleren. Je bent vooral op zoek naar de ‘natuurlijke taal’ van je potentiële klanten. Houd er rekening mee dat long-tail keywords, zoals de gebruikers ze invullen in google, niet altijd grammaticaal correct zijn. Een zin als ‘goedkope reizen Sri Lanka begeleiding’ zou zomaar kunnen voorkomen. Met wat aanpassingen kun je dit natuurlijk eenvoudig hervormen naar een goed lopende zin: ‘Goedkope Sri Lanka reizen met begeleiding’.

Google & Keyword Tools
Er zijn een hoop tools, waaronder Google Keywoord Tool en Wordstream Keywords, die je kunnen helpen om zoekvolumes te achterhalen. Vaak zie je echter dat in deze tools maar weinig zoekvolume wordt toegekend aan long-tail keywords. Laat je hierdoor niet afschrikken. De tools zijn vaak ontwikkeld om een schatting te geven die gericht is op SEA.

Daardoor worden in deze tools vooral cijfers voor commerciële zoekopdrachten getoond. Zij richten zich nog niet op long-tail keywords. Een tip is dan ook om deze tools en hun cijfers niet te veel mee te laten wegen in het proces. Start eens je eigen zoektocht in Google en kijk naar Google Suggest. Vul je bijvoorbeeld ‘Sri Lanka rondreis’ in, dan zie je dat deze tail vaak in combinatie met ‘tips’ en ‘individueel’ gebruikt wordt.

Concurrentie check
Heb je het vermoeden dat je concurrenten al inspelen op long-tail keywords? Via een keyword density controle kun je eens goed kijken welke keywords je concurrentie zoal gebruiken. Let hierbij vooral op de keywords in de titels en url’s.

Hoe begin je met long-tail keywords?

Al je short-tail keywords omgooien naar long-tail? Nee, zeker niet! De grote diversiteit aan long-tail keywords is zowel een voordeel als een nadeel voor de zoekvolumes. Het is belangrijk om voldoende bezoekers naar je website te trekken en om ook in het oriëntatieproces van de gebruikers zichtbaar te zijn. Het beste is dan ook om de belangrijkste short keywords te behouden op algemene pagina’s van je website (zoals de home of categorie-pagina’s) en dit te combineren met veel long-tail keywords die elk een kleine hoeveelheid zeer doelgericht verkeer naar de juiste pagina’s leidt.

Lijkt het je wat, maar durf je het nog niet aan om je keywords aan te passen? Begin dan eens met wat blog’s te schrijven die gericht zijn op je long-tail keywords. Zo kun je zien hoeveel verkeer je met long-tail kunt trekken en wat dit oplevert. In je Adwords campagnes kun je enkele long-tail keywords toevoegen om het verkeer en de conversie-rate hiervan te toetsen.

Een laatste SEO tip

Het is belangrijk om te onthouden dat je positie in Google voortkomt uit meerdere factoren waarvan je keywords slechts één is. Een steeds belangrijkere factor lijkt de waarde van je website te zijn. Google kent waardes toe aan websites naarmate zij relevant bevonden worden door andere websites. Hiervoor kijkt Google naar het aantal links (en de waarde daarvan) dat van andere websites naar jouw website verwijzen. Websites waar Google weinig waarde aan toekent zullen, ook met nog zo relevante keywords, slechts moeilijk een toppositie verkrijgen in SEO. Long-tail keywords kunnen hierbij helpen doordat er minder concurrentie is. Helaas is ook hierin, zoals in zoveel zaken van SEO, geen garantie te bieden dat een long-tail keyword een hoge positie zal opleveren.