Categorieën
Algemeen nieuws Magento Nieuws

Magento versus Salesforce: Clash of the Titans

Magento is al een aantal jaren bezig met een enorme klim richting de bovenkant van de markt. De recente overname door Adobe zal hier een enorme bijdrage aan gaan leveren. Niet alleen omdat de sales en marketing kracht van Magento hierdoor enorm toeneemt, maar ook omdat Magento wordt aangevuld met een enorme hoeveelheid aan Adobe producten. Het publiek dat deze producten gebruikt is enorm groot, in hoeveelheid en zeker ook in de bovenste regionen van de markt. Daarmee gaat Magento met Adobe aan zijn zijde de strijd aan met de titanen in het commerce landschap. Daarom zetten we in deze blog één van de concurrenten; SalesForce Commerce Cloud (voorheen Demandware), eens af tegen Magento Commerce.

Magic quadrant Magento Salesforce

Elk jaar doet Gartner grondig onderzoek naar het speelveld in diverse deelgebieden. Eén daarvan is digital commerce. Hierin doen beide partijen het goed. Zo zitten zowel Salesforce als Magento in het leaders quadrant en zweven bij elkaar in de buurt. 


Voor- en nadelen Magento en Salesforce

De zoektocht naar een geschikt e-commerce platform omvat vaak een diepgaande blik op de unieke behoeften die er zijn binnen de organisatie. Ook de doelgroep, wensen en eisen spelen hierin een belangrijke rol. Wij helpen graag bij het maken van een keuze tussen Salesforce Commerce Cloud en Magento Commerce in zowel de on-premise als de cloud variant. Dit uiteraard om de beslissing eenvoudiger te maken.

Voordelen Magento:

  • 100% open source, makkelijk aanpasbaar en schaalbaar;
  • Betaalbaar, met flexibele prijsopties en een gratis “instapversie” (open source editie);
  • Enorme community van meer dan 250K gebruikers en 150K ontwikkelaars;
  • Meer dan 350K websites draaien wereldwijd op deze software;
  • Korte time to market en lage total cost of ownership;
  • Magento 2 en integraties met Adobe suite zetten nieuwe standaard.

Nadelen Magento:

  • Kan moeilijk zijn om een site te maken, hoewel er veel bronnen zijn om het proces te vereenvoudigen;
  • Gebruikt hosting van derden zowel in de on-premise als de cloud versie;
  • Je hebt relatief veel tijd nodig om een maatwerk shop op te tuigen;
  • Toename van implementatiebureaus zonder gecertificeerd personeel.

Voordelen Salesforce:

  • Cloud-gebaseerd platform, zonder hosting van derden of permanent IT-onderhoud;
  • Biedt nieuwe manieren om via kanalen met klanten te communiceren;
  • Ondersteuning door medewerkers om uw site up-to-date te houden (kan tot acht keer per jaar worden geüpgrade).

Nadelen Salesforce:

  • Moeilijk aan te passen en vereist goedkeuring door Salesforce;
  • Duur in vergelijking met Magento, met merchants die tussen € 20 miljoen en € 500 miljoen verdienen. Licentiekosten op basis van commissie van online verkopen, tussen 0,75% -1,25% of zelfs meer;
  • Niet voor gebruik bij B2B-bedrijven, hiervoor is begin 2018 Cloudgraze aangekocht;
  • Het laat nog op zich wachten dat alle Salesforce producten op een “simpele” manier met elkaar samenwerken;
  • 15 jaar oude code base (niet API first).

Belangrijkste features van Magento en Salesforce

Hoe lekker is het dat wij voor de kiezer en de lezers de sterktes en zwaktes even op een rijtje kunnen zetten voor zowel Magento als Salesforce (voorheen Demandware). Ook dit geldt om uiteindelijk de keuze gemakkelijker te maken.

Belangrijkste features Salesforce Commerce Cloud:

  • Ondersteuning op platform niveau, gericht op het bouwen van een stabiel, schaalbaar platform;
  • Zeer sterke native merchandising functies;
  • 1:1 niveau personalisatie op verschillende gebieden via Commerce Insights / Einstein;
  • Sterke functies voor het beheer van productcatalogi en gegevens;
  • Sterke omnichannel functies;
  • Native a/b testmogelijkheden voor merchandising;
  • Sterke eigenschappen rond internationalisering.

Belangrijkste features Magento Commerce

  • Zeer sterke multistore mogelijkheden;
  • Zeer sterke native B2B / wholesale mogelijkheden;
  • Zeer Agile en veel sterke partners en ontwikkelaars in de buurt om het platform te ondersteunen en door te ontwikkelen;
  • Sterke functies voor het beheer van productcatalogi en gegevens;
  • Waarschijnlijk het meest gebruikte mid-market e-commerce platform ter wereld;
  • Nieuw, volledig geïntegreerd aanbod voor contentbeheer (page builder);
  • Content staging en preview mogelijkheden;
  • Gesplitste database voor schaalbaarheid en snelheid;
  • Relatief makkelijk switchen tussen cloud en on-premise model.

Doorlooptijden

Een van de belangrijkste vragen is natuurlijk de time to market. Hoelang duurt het om vanaf de start een nieuw e-commerce platform te realiseren op Magento of Salesforce.

Magento Commerce

Bij Magento hangt het enorm af van de aanpak en de kennis en kunde van de gekozen partner. Wat zit er al in de basis van Magento en wat moet er aan maatwerk worden bijgebouwd om aan de wensen en eisen van een organisatie te voldoen. In sommige gevallen kan er binnen enkele maanden naar een MVP (Minimum Viable Product) worden toegewerkt terwijl in andere gevallen er 6 maanden tot een jaar nodig is.

Salesforce commerce cloud

Eigenlijk kunnen we hier het antwoord zoals hierboven staat kopiëren en plakken. Het hangt af van de wensen, eisen en de keuze voor de juiste partner. Bij Salesforce kan er een voordeel te behalen zijn omdat het een cloud product is. Al is er inmiddels ook een PAAS (Product As A Service) beschikbaar voor Magento.

Klanten die werken met Magento en Salesforce

Magento (Commerce / Enterprise Edition) en Salesforce Commerce Cloud (voorheen Demandware) zijn twee van de grootste namen in B2C e-commerce. Het stelt middelgrote tot grote retailers in staat hun aanbod effectief online te presenteren en verkopen. Beide platforms leveren online winkels voor een aantal grote, wereldwijde en bekende merken.

Merchants op Magento:

  • Paul Smith (Magento 1)
  • Helly Hansen (Magento 2 Cloud)
  • Made.com (Magento 1)
  • Nobel Biocare (Magento 1)
  • Wrangler (Magento 1)
  • Lee (Magento 1)
  • Missguided (Magento 1)
  • Harvey Nichols (Magento 1)
  • Richer Sounds (Magento 2)
  • Agent Provocateur (Magento 1)
  • Kurt Geiger (Magento 1)
  • Fred Perry (Magento 1)
  • Hermes (Magento 1)
  • Omega (Magento 2)
  • Ferrari Store (Magento 1)

Merchants op Salesforce:

  • Adidas
  • American Golf
  • Charles Tyrwhitt
  • Acne Studios
  • Brooks Brothers
  • GoPro
  • Clarins
  • Converse
  • Kate Spade
  • Ugg
  • Lacoste
  • Godiva
  • LUSH
  • New Balance
  • Deckers Brands
  • L’Oreal

Conclusie

Wat de juiste keuze is, als het gaat om Magento an Adobe Company en Salesforce, hangt voor het grootste gedeelte af van de achtergrond van je business, je wensen, eisen en misschien wel als belangrijkste; het budget.

Een grote factor in de beslissing ligt in de hoeveelheid vrijheid en maatwerk die je nodig hebt en hoe Agile jij wilt zijn. Als je niet zelf de infrastructuur wilt beheren en je wilt een echt sterk, bewezen cloud gebaseerd platform, dan is Salesforce Commerce Cloud waarschijnlijk de juiste keuze. Als je echter daarnaast ook nog eens veel maatwerk nodig hebt en volledige vrijheid wilt voor je e-commerce activiteiten, evenals de add-ons en oplossingen waarmee je wilt werken, dan is Magento de betere optie.

Kortom wil je meer weten over de kracht van Magento 2 Commerce in zowel de on-premise als de cloud variant, vraag dan vandaag nog een Magento demo aan en overtuig jezelf.