Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

Verhoog uw conversie met een snelle webshop

Gastblogger: Suzanne de Lange, contentmarketeer bij Byte.

“Een snelle webshop is een betere webshop!” Het zal vast niet de eerste keer zijn dat u dit hoort. In de wereld van e-commerce is snelheid een hot topic. Ook wij als hostingpartij doen onze uiterste best webshops zo snel mogelijk te maken.

Maar waarom is dat nu eigenlijk? Waarom heeft de snelheid van uw shop een effect op uw online succes? In dit gastblog laat ik u zien hoe snelheid en succes aan elkaar verbonden zijn en stip ik kort aan wat u van welke partij kunt verwachten als het gaat om het versnellen van uw site.

Snelheid als voorwaarde voor succes

Er zijn drie belangrijke redenen waarom snelheid een voorwaarde is voor succes:

  1. Optimale gebruikservaring / usability.
    Bezoekers klikken veel makkelijker en met meer plezier door een site met zeer korte laadtijden. U kent het waarschijnlijk uit eigen ervaring: niets zo irritant als een langzaam ladende webshop. Wachten op een trage website is een van de grootste redenen om een website te verlaten.
  2. Snelle webshops converteren beter.
    Doordat ze nooit hoeven te wachten vinden uw klanten zonder problemen de weg naar uw winkelmandje. En in veel gevallen maken ze nog een ommetje via de andere producten in uw shop. Klanten met een goede ervaring rekenen dus eerder en meer af.
  3. U wordt beter gevonden.
    Google beloont snelle websites met een hogere positie in de organische zoekresultaten (zie hun aankondiging uit 2010). De snelheid is ook een factor in de kwaliteitsscore die u van Google krijgt, en die wordt weer meegenomen in het algoritme voor uw Adwords campagne. Beter vindbaar betekent meer bezoekers. En meer bezoekers betekent meer omzet of de kans voor conversie optimalisatie.

Onderzoek wijst uit …

Naar het effect van de snelheid op het succes van een webshop is in de loop van de jaren veel onderzoek gedaan. Onderzoek van partijen als Akamai en Gomez.com (2011) leverde een aantal interessante uitkomsten:

  • 47% van de bezoekers verwachten dat een pagina binnen 2 seconden, of minder laadt.
  • 40% van de bezoekers verlaat een website die er langer dan 3 seconden over doet om te laden.
  • 1 seconde vertraging in laadtijd kan leiden tot 7% minder conversie.

Let wel: dit onderzoek is uit 2011. In de tussentijd zijn we ook nog een stuk ongeduldiger geworden.

Uit recent onderzoek dat wij hebben uitgevoerd met websites uit de Alexa Ranking blijkt ook dat de top 50.000 websites wereldwijd in minder dan 0,7 seconden laden. Meer over dat onderzoek leest u in de whitepaper ‘Mythes over snelheid, en wat wèl werkt om uw site sneller te maken.

Hoe zorgt u dat uw site sneller dan in 1 seconde laadt?

Oké, snelheid is dus erg belangrijk voor uw vindbaarheid, usability en uw omzet/conversie. Maar hoe zorgt u dat uw site net zo snel laadt als de echt succesvolle sites wereldwijd? En wie moet dat voor u regelen?

Zie het als een estafette

Een snelle website heeft u helaas niet met één druk op de knop. Uw site kan op verschillende vlakken vertraging oplopen. Zowel in de content, in de structuur van de achterkant van de site, als op het gebied van hosting kunnen bottlenecks ontstaan. Zie het als een estafette: er zijn verschillende lopers die het stokje aan elkaar over moeten geven. Loopt er één van deze lopers traag, dan loopt het hele team vertraging op. Het beste resultaat behaalt u als alle lopers op hun best presteren.

Op ieder niveau is dus cruciale tijdswinst te boeken. Daarvoor moeten zowel de e-commere/marketingafdeling, de webdeveloper als de hostingpartij hun werk goed doen.

Wie kan wat doen?

In de eerder genoemde whitepaper gaan we uitgebreid in op wíe wat kan doen om uw site super snel te maken. Hiermee kunt u dus de juiste persoon de juiste vragen stellen. Hieronder zal ik er kort een aantal aanstippen.

Wat kan de e-commerce of marketing afdeling doen om uw site sneller te maken?

De afdeling die verantwoordelijk is voor de inhoud van de website zal moeten zorgen dat dit snel ingeladen kan worden. Denk hierbij aan de volgende zaken:

  • Zijn al uw afbeeldingen geoptimaliseerd?
  • Staan er niet te veel verschillende componenten op 1 pagina?
  • Laadt u zo min mogelijk .css en .js bestanden in (denk aan: maximaal 2)?
  • Zijn ongebruikte pagina’s verwijderd?
  • Staan er geen dode links op de pagina’s?
  • Is de opmaak in HTML schoon?
  • Geeft u al de opmaak mee in .css bestanden, en niet in uw HTML?

Wat kan uw technische partner doen om uw site te versnellen?

De grootste vertraging wordt vaak veroorzaakt door slechte/veeleisende extensies en plugins of een onlogische structuur van HTML. Van uw technische partner kunt u verwachten het volgende te controleren:

  • Veroorzaken de plugins en extensies geen vertraging?
  • Is de structuur van de HTML en databases op orde?
  • Wordt de site voldoende gemonitord met tools als New Relic, PageSpeed & YSlow?
  • Worden er caching tools zoals Varnish en Redis gebruikt?

{{cta(‘9eeaf7c7-951e-4543-9058-cee8ba09db9b’,’justifycenter’)}}

Wat kan de hostingpartner doen om uw site te versnellen?

Op het diepste niveau achter uw website is het belangrijk dat de hoster snelle hardware gebruikt en dat de infrastructuur van hoge kwaliteit is. Daarbovenop kan een hoster echter nog grote verschillen maken.

Controleer bij uw hostingpartij het volgende:

  • Is de kwaliteit van de infrastructuur hoog en met de snelste hardware?
  • Zijn de servers slim ingericht bijv. specifiek voor uw CMS?
  • Kunnen cachingtools als Varnish en Redis worden toegepast en worden deze aangeboden?
  • Worden analysetools zoals bijv. New Relic, Magento Monitor, PageSpeed & YSlow aangeboden?

Iedereen kan verschil maken

U ziet het, u kunt het versnellen van uw site niet alleen bij een webdeveloper of een hostingpartij neerleggen. Elke partij kan een steentje bijdragen en alle estafette-lopers zijn van elkaar afhankelijk voor een optimaal resultaat. Ook kunnen de partijen het voor elkaar wat makkelijker maken. Zo kunt u als e-commerce manager de technische partij helpen door uw eigen CMS schoon te houden, en kan een hostingpartij uw technische partij helpen door tools überhaupt beschikbaar te stellen en zelfs al voorgeïnstalleerd aan te bieden.


{{cta(’92d9b46d-0b71-4edf-ba4e-ebfc89a9ef5b’,’justifycenter’)}}

Meer over Byte