Categorieën
Magento

Waar je op moet letten bij het selecteren van Magento Hosting

Magento staat bekend om zijn vele functionaliteiten en is niet voor niets het populairste platform voor webshops. Maar de vele functionaliteiten zorgen er ook voor dat Magento een zwaar systeem is dat speciale hosting vereist. Een standaard hosting omgeving is niet voldoende om de laadtijden van de webshop binnen de perken te houden. Een speciale Magento hosting biedt uitkomst. We zetten voor je op een rij waar de juiste hostingpartij aan moet voldoen.

Kijk kritisch naar je webshop

Je toekomstige hostingpartij biedt hoogst waarschijnlijk verschillende hostingpakketten aan. Maar welk hostingpakket past bij jouw webshop? Het is belangrijk om goed te kijken naar de opslagruimte. Heeft je webshop veel afbeeldingen, dan is het verstandig om te kiezen voor een pakket met veel schijfruimte. Verwacht je ook nog veel bezoekers? Dan is het ook belangrijk om voldoende dataverkeer af te nemen. Immers, elke afbeelding die geladen wordt kost dataverkeer.

Kosten Magento hosting

Een hostingpakket kost natuurlijk geld. Wanneer je voor het eerst begint met een webshop, lijkt het misschien een fors bedrag. Maar wanneer potentiële klanten op een webshop komen die langzaam laadt, dan is de kans erg groot dat ze gelijk weer weg zijn en deze potentiële klanten komen niet zo snel terug naar ‘die ene langzame webshop’. Daarom is het belangrijk om te investeren in een goed en snel hosting pakket.

Houd rekening met groei van je webshop

Wanneer je webshop begint te groeien en steeds meer bezoekers krijgt, is dat natuurlijk een erg goed teken. Naarmate je groeit, groeit de webshop met de achterliggende database(s) en e-mailaccount(s) ook. Een hostingpakket groeit niet automatisch mee. Vaak worden websites en webshops die op hun limiet zitten ‘suspended’. Hierdoor is de webshop niet meer te bekijken en werkt de e-mail niet meer. Dit is natuurlijk niet wenselijk.

Er zijn verschillende bedrijven waarbij je niet suspended wordt, maar waar je een telefoontje of mailtje krijgt. Vaak krijg je bij 80% verbruik al een notificatie. Je hebt dan de keus om te upgraden naar een hoger hostingpakket.

Hostingplatformen

Er zijn verschillende hostingplatformen om je webshop op te hosten. Beginnend met shared hosting, gevolgd door een Virtual Private Server (VPS) en als laatste een dedicated server. In het eerste geval deel je de server met andere klanten (websites en/of webshops). Op een VPS en dedicated server hoef je niet te delen met andere klanten. Veelal wordt daarom ook gezegd dat een VPS of dedicated server dé oplossing is, maar dat klopt niet helemaal.

Een shared hosting omgeving kán namelijk heel goed mits deze shared hostingomgeving goed is opgezet. Wanneer de shared hosting-server niet teveel belast wordt en er genoeg capaciteit beschikbaar is, kunnen hier prima meerdere shops op draaien. Voor een beginnende of relatief kleine shop biedt shared hosting dan genoeg. En natuurlijk een voordeel van shared hosting: de kosten vallen best nog mee.

Wanneer je shop niet meer bij een shared hosting past, biedt een VPS of een dedicated server uitkomst. Bij deze 2 heb je namelijk de resources van de server geheel tot je eigen beschikking en hoef je niks te delen met andere klanten en shops. Als je zelf verstand hebt van het beheer van een webserver, is het een optie om te kiezen voor de zogenaamde ‘unmanaged’ optie. Mocht je geen kennis van het beheer hebben of daar simpelweg geen zin in hebben, dan kun je kiezen voor een ‘managed’ oplossing. Per hostingpartij wil de definitie van ‘managed’ nog wel is verschillen, informeer hier dan ook naar voordat je in zee gaat met een hostingpartij en spreek goed af wat jouw mogelijkheden zijn.

Support en ondersteuning bij problemen

Bij de meeste hostingpartijen krijg je standaard ondersteuning de zogenaamde ‘best effort’. Wanneer je een vraag of probleem hebt, wordt je wel geholpen maar krijg je geen gegarandeerde reactie binnen bijvoorbeeld één uur. Ze doen hun best en meer niet. Voor sommige vragen is dit geen probleem. Maar wanneer er een probleem is met de webshop of dringende vragen zijn, wil je toch snel een antwoord en een oplossing.

Het is daarom ook raadzaam om een Service Level Agreement (SLA) af te nemen bij de hostingpartij en Magento support te regelen met je partner voor de applicatie. Niet alle SLA’s zijn gelijk, maar in 9 van de 10 gevallen kan je kiezen uit 3 SLA’s. Vaak zijn deze SLA’s in de basis hetzelfde, maar verschilt de reactietijd. Zo is het vaak mogelijk om te kiezen voor een SLA met een reactietijd van één uur of vier uur. Wanneer je een vraag of probleem hebt, krijg je bijvoorbeeld binnen één uur een reactie. Dit geldt ook ’s avonds of in het weekend.

Echter, dat betekent niet dat het probleem ook daadwerkelijk binnen één uur opgelost is. Sommige problemen zijn complex, waardoor het niet ‘even’ op te lossen is. Maar je bent er dan wel van verzekerd dat het probleem snel opgepakt wordt. En onthoud: wanneer de Magento webshop het niet doet, komen er ook geen bestellingen binnen…

De hostingpartner die bij jou past

Als je duidelijk voor ogen hebt hoeveel opslagruimte je nu en in de toekomst nodig hebt, weet wat je wilt investeren, wat je eigen technische mogelijkheden zijn en hoe snel je hulp wilt hebben bij problemen dan kun je de keuze maken voor de beste hostingpartner voor jouw Magento 2 webshop.