Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing UX design

Waarom laat Google een andere meta-title zien?

[intro] Een zoekresultaat in Google bestaat onder andere uit een meta-title en meta-description. Je kunt het zoekresultaat zien als het visitekaartje voor je website. Dit kleine stukje tekst moet mensen ertoe verleiden om jouw website te bezoeken. Nu heb je gelukkig veel invloed op wat er in het zoekresultaat staat. Zowel de meta-title als de meta-description kun je namelijk zelf invullen. Maar Google kan eigenwijs zijn en toch een andere title of description tonen. Lees hier waarom Google dit soms doet en wat je hier aan kunt doen. [/intro]

Wat algemene regels en tips voor titles en descriptions op een rij:

  • Zorg ervoor dat elke pagina een unieke meta-title heeft
  • Zorg ervoor dat de meta-title en description duidelijk omschrijven wat men kan verwachten op de pagina. Laat het onderwerp van de pagina (je keyword) terugkomen in de title en description.
  • Vermijd keyword stuffing. Als je het keyword te vaak gebruikt, ziet het zoekresultaat er spammy uit.
  • Vermijd boilerplate titles. Dit zijn generieke titles, waarbij telkens maar één woord wijzigt. Bijvoorbeeld: Goedkope rode knikkers online bestellen bij shop – Goedkope blauwe knikkers online bestellen bij shop – Goedkope groene knikkers online bestellen bij shop, etc.
  • Vermeld ook niet je hele slogan in elke title. Dit kun je op de homepage doen en in de overige titles alleen je merknaam vermelden.
  • Schrijf een aantrekkelijke description, die mensen aanzet tot klikken op jouw resultaat. Vermeld indien mogelijk ook je USP’s. Waarom moet iemand jouw site bezoeken?
  • Zorg ervoor dat je opvalt door geen meta-titles en descriptions te gebruiken die erg lijken op die van de concurrentie. Wees creatief.

Waarom past Google titles aan?

Google’s Matt Cuts legt uit dat de zoekmachine andere titles en descriptions kan tonen als de title en description die jij hebt ingevoerd niet aan de eisen van Google voldoen.

“If we’ve detected that a particular result has one of the above issues with its title, we may try to generate an improved title from anchors, on-page text, or other sources.” Bron.

Daarnaast geeft hij aan dat soms ook titles en descriptions die wél aan alle eisen voldoen worden vervangen, omdat de zoekmachine denkt zo een relevanter zoekresultaat te tonen, dat meer bezoekers naar je site zal leiden:

“sometimes even pages with well-formulated, concise, descriptive titles will end up with different titles in our search results to better indicate their relevance to the query. There’s a simple reason for this: the title tag as specified by a webmaster is limited to being static, fixed regardless of the query. Once we know the user’s query, we can often find alternative text from a page that better explains why that result is relevant. Using this alternative text as a title helps the user, and it also can help your site. Users are scanning for their query terms or other signs of relevance in the results, and a title that is tailored for the query can increase the chances that they will click through.”

Met andere woorden. Google probeert alleen maar te helpen 😉

Dan nog één ding!

Waar een meta-title eerst altijd een max aantal tekens mocht bevatten, is Google onlangs gaan werken met een max aantal pixels. We hielden eerst altijd aan dat een meta-title niet langer mocht zijn dan 70 karakters (inclusief spaties). Tegenwoordig houden we aan dat een meta-title niet langer mag zijn dan 500px. Afhankelijk van de letters die je gebruikt, kan de title nu dus veel langer of juist korter zijn. De letters i en l zijn bijvoorbeeld veel smaller dan de letters w en m en hoofdletters zijn nog breder.

Gelukkig hoef je dit niet allemaal handmatig te checken. Wij hebben een handige tool: de Meta Tag Generator, waarmee je eenvoudig titles en descriptions kunt maken en checken.