Categorieën
Algemeen nieuws E-commerce tips Nieuws

Zes tips om te concurreren in drukke e-commerce niches

De belangrijkste vraag die je moet beantwoorden wanneer iemand op jouw site komt is: ‘Wat zit er voor mij in?’

Wat zorgt ervoor dat iemand in actie komt? Er zijn talloze onderzoeken die deze vraag trachten te beantwoorden. In dit artikel beantwoorden we deze vraag in termen van verkoop: wat hebben we nodig om onze conversiepercentages te verhogen? Is er een manier waarop we meer mensen ons product of dienst kunnen laten kopen?

Het antwoord is ja. En het is niet zo moeilijk als je denkt.

E-commerce heeft voor ondernemers van over de hele wereld de mogelijkheden gecreëerd om kleine projecten om te zetten in bloeiende bedrijven. Echter is zich onderscheiden van de concurrentie niet altijd eenvoudig. Een groot deel hiervan heeft te maken met de intense concurrentie in de e-commerce sector. Met andere woorden is het vrij gemakkelijk om jouw winkel over het hoofd te zien.

Hier volgen enkele tips om je conversie-optimalisatie te bevorderen en om je te onderscheiden van de concurrentie.

1. Een sterke waardepropositie hebben

Als je iemand aan boord probeert te brengen, begin dan niet met een simpele “”Welkom!”” of “”Hallo”. Vertel hen onmiddellijk waarom ze moeten luisteren. Trek meteen hun aandacht en vertel wat er voor hen in zit in plaats van rond de pot te draaien. Zelfs als je weinig concurrentie hebt, zullen klanten niet meteen inzien wat jouw merk te bieden heeft. Om deze reden moet je een onvergetelijke merkervaring creëren die laat zien wat jouw e-commerce winkel uniek maakt.

{{cta(’92d9b46d-0b71-4edf-ba4e-ebfc89a9ef5b’,’justifycenter’)}}

Zoals Neil Patel heeft opgemerkt, kunnen e-commerce ondernemers niet altijd concurreren met winkelketens, vooral qua prijs. Maar het bieden van een superieure klantervaring, ondersteund door een unieke stem of gespecialiseerde aanbiedingen, zal op lange termijn bewijzen hoe jouw producten beter bij de levensstijl van jouw klanten passen. Zelfs zaken als gepersonaliseerde verpakkingen kunnen helpen om jouw merk te onderscheiden.

De basis voor dit alles is consistentie en de bereidheid om te investeren in marketing. Als jouw website humor gebruikt, dan moet dat ook op jouw sociale media en in andere reclame gebeuren. Ook verzendingen labelen met jouw logo kan helpen bij het opbouwen van een merkidentiteit en jou helpen om in de gedachten van jouw klanten te blijven hangen.

2. Wees betrouwbaar

Waarom vind je het gemakkelijker om iets van een vriend te kopen dan van iemand op eBay, ook al vraagt jouw vriend om minstens evenveel geld? Vertrouwen.

Een veilige, professionele website is een goed begin, maar de meeste online klanten willen een vorm van sociaal bewijs zien voordat ze een aankoop doen. In feite controleert maar liefst 86% van de klanten productbeoordelingen voordat ze een online aankoop doen.

Je kunt huidige klanten aanmoedigen om sociale bewijzen op te bouwen door hen de mogelijkheid te geven om on-site beoordelingen te achterlaten of om producten te “”liken””. Je kunt het delen op sociale media ook aanmoedigen door speciale promotiecodes aan te bieden wanneer klanten over jouw merk op sociale media posten.

Wanneer je probeert een nieuw publiek op te bouwen, kan het soms moeilijk zijn om deze mond-tot-mondreclame te krijgen. Misschien kun je geen goedkeuring krijgen van een grote celebrity, maar je kunt nog steeds samenwerken met een influencer om het woord te verspreiden. Zelfs gebruikers met tienduizenden followers kunnen nuttige partnerschappen voor brandbuilding bieden. Je kunt ook overwegen om monsters te versturen in ruil voor eerlijke reviews die op jouw site kunnen worden geplaatst om sociale bewijzen te genereren.

Vertrouwen opbouwen vraagt moeite:

  • Zorg ervoor dat jouw site gemakkelijk verifieerbaar is. Gebruik getuigenissen, betrouwbare links en dergelijke.
  • Maak het gemakkelijk om contact met jou op te nemen. Plaats contactinformatie op een duidelijke plek en zorg voor gemakkelijk verifieerbare sociale media profielen.
  • Benadruk jouw referenties en die van jouw medewerkers.
  • Onderhoud jouw site. Hou de site up-to-date, gebruiksvriendelijk en professioneel van uiterlijk.

Je bent met iemand bezig die misschien nog nooit eerder met jou of jouw organisatie in contact is gekomen. De eerste indrukken zijn dus van cruciaal belang.

3. Verbeter jouw website

Een slecht ontworpen website is in de loop der jaren de ondergang geweest van talloze e-commerce winkels. Slecht design en een gebrek aan veiligheid kan er direct toe leiden dat het vertrouwen van de consument in jouw merk afneemt. Als e-commerce ondernemer is jouw website het gezicht van jouw bedrijf, dus het moet een van jouw topprioriteiten zijn.

Professionele fotografie en een eenvoudig te navigeren ontwerp zorgen voor een betere klantervaring. Echter zal een veilige site de beste manier zijn om het vertrouwen van de klant te winnen. Het verlies aan fraude in e-commerce bedroeg meer dan 57 miljard dollar in 2017, volgens de “”Global Fraud Index””. Veilige webhosting en betalingsverwerkingstools zullen zowel jou als jouw klanten beschermen.

Uiteraard kun je jouw website ook verder personaliseren als onderdeel van jouw branding om je bereik te vergroten. Zelfs eenvoudige toevoegingen zoals how-to video’s, sociale media of een blog met tips en nieuws kunnen een meer levendige ervaring creëren om jouw winkel te helpen opvallen.

4. Vergelijk jezelf met je concurrenten

Je bent een expert in jouw vakgebied, maar jouw klanten misschien niet. Veel dingen die jouw jouw product of dienst anders (of zelfs beter) maken, zijn in de ogen van een leek misschien niet direct zichtbaar. Jouw beste kans om op iets anders dan de prijs te concurreren, is om onmiddellijk de bezwaren van de klant onder ogen te zien. Een productvergelijkingspagina is een goede manier om dit te doen, zeker als jouw concurrenten dit al doen.

Apple heeft hier met hun “”Get a Mac“”-campagne uitstekend werk van gemaakt. Hoewel ze wat hebben overdreven met het komische effect, hebben de advertenties het verschil tussen de twee wel duidelijk gemaakt. Als jij als eerste de vergelijking toont, heb je de kans om de dingen die je het best doet naar voren te brengen, waardoor de klant wordt gestimuleerd om jouw product of dienst te kiezen.

5. Voeg een incentive voor onmiddellijke actie toe

Een van de krachtigste drijfveren is de bekende ‘FOMO’: ‘fear of missing out’ of angst om iets te missen. We reageren op schaarste.

Er zijn twee verschillende soorten van schaarste die je kunt gebruiken om actie te ondernemen:

  1. Tijdsgebrek – ‘Haast je! We verkopen dit product nog maar voor twee uur!’
  2. Kwantiteitsgerelateerde schaarste – ‘Haast je! De voorraden zijn beperkt!’

Beide werken goed, afhankelijk van wat je probeert te bereiken.

Sommige dingen zijn niet per se schaars – misschien heb je een duizendtal producten te koop, of misschien verkoop je een dienst die altijd mogelijk zal blijven. Maar toch kan je altijd op tijdsgebrek inspelen, bijvoorbeeld door een korting slechts voor een aantal uur geldig te maken. Zorg er wel altijd voor dat het echt is. Jouw klanten kunnen leugens voelen. Wees hier, net als in alles, authentiek en eerlijk.

6. Video gebruiken om uit te leggen

Als een foto duizend woorden waard is, hoeveel zijn 30 foto’s per seconde dan waard?

{{cta(‘545a50ca-db16-45ba-ba6f-c4aaa1240a23′,’justifycenter’)}}

Stel deze vraag aan Dropbox, die na het integreren van een verklarende video op hun homepage een belangrijke boost in conversie waarnam. Door klanten te laten zien waar ze zich voor inschreven, werd het voor Dropbox gemakkelijker om hen de volgende stap te laten zetten, en vooral met klanten die niet zo goed met technologie omkunnen, hielp het om hun zorgen te verminderen.

Conclusie

Er valt niet te ontkennen dat e-commerce een snelle groei doormaakt. Ook wordt het voor ondernemers gemakkelijker dan ooit om hun eigen winkels te lanceren. Het is echter een drukke markt en, als het gaat om conversies, helpt elk procentpunt. Het toepassen van deze tips zal jou helpen om jouw e-commerce effectiever, jouw winstmarges groter en jouw bedrijf succesvoller te maken.

Waar wacht je nu nog op?

“”Dit artikel werd geschreven door Lisanza Faccilongo, Content Marketeer bij Sortlist“”