Categorieën
B2B E-commerce tips Omnichannel

4 stappen om je e-commerce strategie te optimaliseren

Door het lezen van deze blog leer je in vier stappen waarmee jij je e-commerce strategie kunt verbeteren. Zo kan ook jij je concurrent een stap voor blijven, loyalere klanten aan je binden en onderdeel worden van het bestedingspatroon van jouw klanten. De volgende vier stappen kun je gebruiken om je e-commerce strategie mee te optimaliseren:

  1. Creëer een uitdagende klantbeleving;
  2. Zet een schaalbare basis neer;
  3. Verbeter je efficiency;
  4. Zet innovatie hoog op de agenda.

1. Creëer een uitdagende klantbeleving

Heeft jouw merk, label of organisatie een optimale klantbeleving? Is de propositie in lijn met je merkbeloftes en handelt elk individu in de organisatie ook echt naar deze beloftes? In onze competitieve online wereld volgen innovaties elkaar in rap tempo op. De eindklant ervaart geen online en offline meer, we spreken niet meer over omnichannel, het gaat om de 360 graden beleving die men ervaart rondom jouw merk, product of dienst.

Zo kun je ook klantervaringen gaan onderzoeken, om zo te ontdekken waar voor jou de kansen en mogelijkheden liggen tot verbetering en optimalisaties.

2. Zet een schaalbare basis neer

Het digitale commerce domayn wordt een steeds belangrijker onderdeel van de totale beleving. Het is niet meer in te denken dat je geen sterke online vertaling hebt van je propositie. Zorg ervoor dat je een basis voor transacties neerzet die klaar is voor groei, die zogezegd met je mee kan groeien in de volgende fase van je succes.

De volgende stap in het ontwikkelen van jouw e-commerce strategie is om je voor te bereiden op de verwachte of onverwachte groei. Het is belangrijk om de organisatie zo in te richten dat het op de lange termijn succesvol blijft. Het vinden van zinvolle en duurzame groei kan betekenen dat je betere tactieken moet toepassen of het bereik naar niet-traditionele markten en kanalen moet verleggen.

3. Verbeter je efficiency

Als je klaar wilt zijn voor groei is het belangrijk om processen en de organisatie efficiënt in te richten. Met zo min mogelijk handelingen en zo laag mogelijke kosten een optimaal resultaat neerzetten. Op deze manier kun je groei anticiperen en alles inrichten met je doelstellingen als uitgangspunt. Zo laat jij je niet verassen en ben je goed voorbereid op alles wat er gaat komen.

Een goede eerste stap is om de diverse teams de beschikbare data te laten onderzoeken. Maak gebruik van KPI’s om te leren waar optimalisaties de grootste impact hebben. Kies vervolgens voor marketing en merchandising tools die je “”out-of-the-box”” kunt gebruiken, zodat de teams hun werk kunnen doen zonder tussenkomst van je technische partner. Zoek ten slotte naar uitbreidbare oplossingen die eenvoudig en snel te integreren zijn met bestaande en nieuwe technologie.

4. Zet innovatie hoog op de agenda

Het gaat enorm hard, de ene na de andere nieuwe technologie wordt geïntroduceerd en elke week kun je wel weer iets nieuws verwachten waar jij in je organisatie iets mee moet of kunt om bij te blijven of je doelen sneller te realiseren.

Ook in retail en B2B verandert het landschap voortdurend. Dus is innovatie cruciaal om de concurrentie voor te blijven. Of je innovatie inzet om klanten terug te laten komen of een revolutie te ontketenen, je hebt een stabiele basis nodig die je in staat stelt om voorbereid te zijn op wat er ook maar komt. Je wilt mee kunnen in de digitale ontwikkelingen en niet beperkt worden door keuzes uit het verleden.