Categorieën
Algemeen nieuws E-commerce tips Nieuws

PSD2: de impact op E-commerce

Sinds 19 february 2019 is de Payment Service Directive 2 ingegaan. De PSD2 regelt hoe banken in de EU met betalingen van burgers en bedrijven omgaan. Dit geldt vooral voor de digitale betalingen. Concreet omvat het de betalingen met de pinpas en de online betalingen. Door de PSD2 verliezen banken hun monopolie positie. Het is nu namelijk mogelijk dat andere aanbieders zoals Apple en Google ook kunnen gaan beginnen met het aanbieden van betaalservices. Natuurlijk blijft hier een licentie voor nodig.

Zoals de benaming van deze richtlijn aangeeft is dit een aanpassing op de eerste richtlijn. Tijdens het opstellen van deze eerste richtlijn was er geen rekening gehouden met de smartphone. Dat doet PSD2 nu wel.

Doordat PSD2 gericht is op verbeteren van de mededinging en innovatie zijn diverse organisaties bang dat de privacy van de burger in het geding komt. Het is vanaf nu namelijk mogelijk om als bedrijf -na toestemming- inzicht te krijgen in de bankgegevens van de consument. Je kunt je voorstellen dat na het inzien van een bankrekening veel informatie over de desbetreffende persoon duidelijk worden. Je kunt hierbij denken aan de contributie van een politieke partij en transacties met zorgverleners en apotheken.

De mogelijkheden voor bedrijven zijn na het ingaan van deze wet groot. Zo is het mogelijk om in een app al je rekeningen te combineren voor een financieel overzicht. Daarnaast is de verwachting dat bedrijven diensten zullen gaan aanbieden om geld te besparen of om persoonlijke aanbiedingen te doen. Ook zal het hoogstwaarschijnlijk gaan leiden tot nieuwe betaalmethoden.

Ook voor het beheer van je webshop heeft PSD2 invloed. De belangrijkste wijziging is dat er geen toeslagen meer berekend mogen worden voor betalingen via:

  • Betaalpas (IDEAL of Bancontact)
  • Creditcard zoals Mastercard en Visa

Een uitzondering geldt voor betalingen via:

  • Creditcards zoals American Express en Diners Club
  • Achteraf betalingen zoals Afterpay en Klarna
  • Acceptgiro

Doordat er door PSD2 in veel gevallen een twee staps verificatie wordt vereist zullen klanten dit gaan merken tijdens het afronden van een bestelling. Betaal je bijvoorbeeld met een creditcard van creditcard uitgever ICS dan zul je te maken krijgen met het moeten bevestigen van een extra code, die je via de ICS app of sms ontvangt. Hiervoor heb je een mobiele telefoon nodig. Om het percentage mislukte betalingen via deze weg te verminderen is het belangrijk om de klant hier van te voren op de hoogte te stellen.

De potentie van PSD2 is bijzonder groot. Denk hierbij aan een optie waarbij supermarkten een aparte betaalpas met rekening aan gaan bieden. Als zij de consument zover krijgen hieraan alle rekeningen te koppelen dan gaat dit een schat aan informatie opleveren. Het is nu alleen wachten op het vertrouwen van de consument.