Categorieën
Nieuws

Zonder veilig gevoel geen conversie in je webshop

 Tegenwoordig kan iedereen vrij eenvoudig een webshop beginnen. Dat is aan de ene kant natuurlijk fantastisch. Wat je ook zoekt, je vindt het eenvoudig online en hebt het vaak al de volgende dag in huis. Helaas betekent het ook dat je als consument soms niet goed weet of je een webshop kunt vertrouwen. Waar je bij een fysieke winkel gewoon terug kunt gaan naar de winkel als er iets mis is met je aankoop, is het niet altijd duidelijk hoe het met de service van een webshop is gesteld. Met wie doe je eigenlijk zaken? En gaan ze wel zorgvuldig om met je gegevens?

Als webshop eigenaar doe je er daarom goed aan om je bezoekers een veilig gevoel te geven. Door eventuele twijfels weg te nemen, staat niets een aankoop meer in de weg. Hieronder een aantal tips om de bezoeker van je webshop gerust te stellen.

Contactgegevens duidelijk laten zien

Je bent als webshop verplicht om een fysiek adres, een KvK-nummer en een btw-nummer te vermelden. Toch ontbreken deze gegevens nog vaak. Zorg ervoor dat bezoekers deze gegevens eenvoudig kunnen vinden. {{cta(’92d9b46d-0b71-4edf-ba4e-ebfc89a9ef5b’,’justifycenter’)}}Zo kun je ervoor kiezen om ze in de footer te zetten en op de contactpagina nog eens duidelijk te vermelden.

Daarnaast is het heel belangrijk dat klanten eenvoudig contact met je op kunnen nemen. Het liefst bied je ze meerdere manieren: bellen, mailen, een contactformulier en eventueel een online chat. Toon je telefoonnummer duidelijk in de shop, zodat mensen daar niet naar hoeven zoeken. En wil je het echt persoonlijk maken, dan plaats je ook foto’s, zoals in onderstaand voorbeeld van maakjeigensfeer.nl. 

maakjeeigensfeer.nl

Installeer een SSL-certificaat

Secure Sockets Layer: het eerste woord zegt eigenlijk al genoeg: veilig. SSL is een protocol om informatie-uitwisseling tussen de server waar je webshop of website op draait en de computer van de bezoeker te beveiligen. Dit is nodig en zelfs verplicht bij transacties die persoonlijke gegevens bevatten. Denk aan betalingen via creditcard en het inloggen met een wachtwoord. Voor een SSL-verbinding heb je een SSL-certificaat nodig. Wanneer het SSL-certificaat is geïnstalleerd, wordt het hangslot-protocol geactiveerd (het slotje dat je ziet in de browserbalk).

Er zijn drie soorten SSL-certificaten

Domayn validatie (DV SSL)
Organisatie validatie (OV SSL): Ook KvK controle, controle eigenaar domaynnaam en 1 maal telefonische validatie.
Uitgebreide (extended) validatie (EV SSL):Ook KvK controle, controle eigenaar domaynnaam en 2 maal telefonische validatie en een getekende overeenkomst tussen certificaat autoriteit en de organisatie die het certificaat aanvraagt met voorwaarden waar de organisatie aan moet voldoen. Bij een EV SSL krijg je ook de herkenbare groene browserbalk.

Hoe regel je een SSL-certificaat?

Er zijn gespecialiseerde bedrijven die SSL-certificaten verkopen, maar je kunt ook contact opnemen met je hostingpartij. {{cta(‘b54283a5-a9ee-4bd9-8afe-a36bf12980f4′,’justifycenter’)}}

Verstop betaalmethodes niet!

Laat duidelijk zien welke betaalmethodes je accepteert en toon deze betaalmethodes op elke pagina. Ook dit verhoogt het vertrouwen en een bezoeker ziet meteen of de betaalmethode die hij of zij wil gebruiken ook aangeboden wordt.

Coolblue laat de betaalmethoden in de footer zien:

Toon reviews!

Heb je tevreden klanten? Laat ze dan een review plaatsen over jouw shop! Onafhankelijke klantbeoordelingen geven enorm veel vertrouwen. Bovendien worden reviews via een externe partij als KiyOh overgenomen door Google. Op die manier zijn je reviews zichtbaar in de AdWords campagnes die je voert (gele sterren). Hetzelfde effect kun je bereiken door een Facebook like box te plaatsen. Conversie goeroe Cialdini noemt dit het overtuigingsprincipe van sociale bewijskracht. Zie hieronder een voorbeeld van het tonen van klantbeoordelingen op artisane.nl.

artisane.nl 

Plaats keurmerken op je site

Laat zien dat je je aan de regels houdt. Het bekendste keurmerk voor webshops is natuurlijk het Thuiswinkel Waarborg keurmerk. Zoals op de website van Thuiswinkel.org staat: “”U mag er op rekenen dat webwinkels met het Thuiswinkel Waarborg voldoen aan een aantal belangrijke criteria op het gebied van wet- en regelgeving, financiële stabiliteit en veiligheid.”” Andere keurmerken zijn bijvoorbeeld het Webshop Keurmerk, het Trusted Shops keurmerk of het Qshops keurmerk. Daarnaast kun je ook certificaten of gewonnen prijzen laten zien.

 

Keurmerken van Topdrogist.nl

And last but not least: Blog!

Een blog heeft veel voordelen en een van de belangrijkste is wel dat je met een blog het gezicht achter je webshop kunt laten zien. Bezoekers zien zo dat ze niet bij een of andere anonieme buitenlandse webshop bestellen, maar dat ze iets kopen bij jou. Het is dan wel belangrijk dat je blogs een persoonlijk tintje hebben. Schrijf vanuit je eigen naam of laat medewerkers van je webshop met naam en foto bloggen. Zorg ook voor een informele schrijfstijl.

Opnieuw een voorbeeld van Coolblue. Een bedrijf dat als geen ander snapt hoe je een persoonlijk tintje aan je blogs geeft. Op de website staat een blog met de naam ‘Het Spaghetti-incident’.

{{cta(‘9eeaf7c7-951e-4543-9058-cee8ba09db9b’,’justifycenter’)}}